به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ساعت ۱۸:۱۳
کد مطلب : ۳۰۷۱۴۵

یزد یکی از بیابانی‌ترین استان‌های کشور است

یزد یکی از بیابانی‌ترین استان‌های کشور است
گروه جامعه: مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه ۷۵ درصد کشور تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد گفت: بیش از ۱۳.۵ میلیون هکتار کانون فرسایش بادی در کشور وجود دارد که تا سه سال پیش بیش از ۳هزار میلیارد خسارت به کشور زده است.

به گزارش ایلنا، وحید جعفریان در جریان سفر یک روزه خود به یزد و بازدید از طرح های پایش بیابان زدایی در سه نقطه از این استان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشور ما اقلیم خشک و بیابانی دارد و وضعیتی که در این کشور حاکم است و برای بهبهود وضعیت آب و خاک به سرمایه گذاری در این بخش نیازمندیم اما هر سرمایه‌گذاری در این بخش باید با ملاحظات مرتبط با اکوسیستم شکننده بیابان انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تخریب در عرصه های منابع طبیعی افزایش یافته است به طوریکه با هزینه‌ های بالا هم قابل جبران نیست ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد که تقریبا نیمی از آن، از کانون های فرسایش بادی است.

جعفریان در ادامه یزد را یکی از بیابانی‌ترین استان‌های کشور دانست و افزود: مفهوم بیابان‌زایی اغلب با بیابان اشتباه گرفته می‌شود در حالیکه بیابان یک اکوسیستم طبیعی است که در طی تاریخ زمین شناسی یک تعادلی را ایجاد کرده است ولی بیابان‌زایی یک بازخورد ناشی از سوء مدیریت عوامل انسانی است و منجر به تخریب سرزمین شده است و سرزمین چهره‌ای شبیه بیابان به خود گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه بیابان‌زایی در کشور ما آمار قابل توجهی دارد اضافه کرد: سوء مدیریت وسوء تدبیر در حوضه‌های آبریز موجب توسعه عرصه‌های بیابانی در پایین دست شده و شوره‌زارها و ماسه زارها افزایش یافته و خسارت زا شده است.جعفریان کاهش سطح آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر را یکی از مهمترین عوامل بیابان‌زایی برشمرد و عنوان کرد: لازم است در تدوین برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۱ به این مسئله توجه ویژه شود.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها بیان کرد: با اشاره به اجرای برنامه ‌های بیابان زدایی در ۵۰ سال گذشته در کشور افزود: بسیاری از روش‌های کنونی در قالب طرح‌های بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیک، حاصل دانشی است که مردمان در طول سال‌ها بدست آورده اند.
برچسب ها: یزد
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها