کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کابوس بیکاری روزنامه نگاران به دلیل کمبود کاغذ

3 آذر 1400 ساعت 14:00


گروه اقتصادی:عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز اندیشمندان و متفکران نباید به بهانه نبود کاغذ قلم‌های خود را به زمین بگذارند، شاید در ظاهر خساراتی نداشته باشد اما خاموشی قلم‌ها گاهی خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.به گزارش خانه ملت،  سیدرضا تقوی در مورد نبود کاغذ و کابوس بیکاری روزنامه نگاران گفت: زمزمه کمبود و نبود کاغذ که به تازگی باز در سرتیتر رسانه‌ها قرار گرفته است، باید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد به درستی مدیریت شود. کاغذ به عنوان یکی از ابزار اصلی و مهم فرهنگی کشور محسوب می‌شود که در قالب کتاب، روزنامه، جراید و ... ایفای نقش می‌کند.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: روزنامه‌ها و جراید یک جریان مهم اطلاع رسانی و فرهنگی در کشور هستند که امروز این گرانى و کمبود ضربه سنگینی به خبرنگاران، ناشران و صنعت چاپ کشور می‌زند.

عدم آینده‌نگری در صنعت چاپ
وی در ادامه اظهار کرد: اگر وزارت ارشاد نسبت به این موضوع کم توجهی نمی‌کرد؛ بی‌شک جراید مکتوب با چنین مشکلی مواجه نمی‌شدند، عدم آینده‌نگری در صنعت چاپ و بی‌توجهی به آینده شغلی گروهی فرهیخته از طرف وزارتخانه‌ای که متولی اصلی آن است، جای سوال دارد. زنجیره‌ای از اشتغال که به واسطه کمبود کالای اساسی کاغذ آسیب می‌بینند.

تقوی تاکید کرد: امروز اندیشمندان و متفکران نباید به بهانه نبود کاغذ قلم‌های خود را به زمین بگذارند، شاید در ظاهر خساراتی نداشته باشد، اما خاموشی قلم‌ها گاهی خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. اگر وزارت ارشاد به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند سریعا از دولت کمک بگیرد تا شاهد بیکاری گروهی فرهیخته در کشور نباشیم.

فرهنگ مطالعه روزنامه الکترونیک را پررنگ کنید
وی در ادامه تصریح کرد: برای صرفه جویی در مصرف کاغذ و توسعه روزنامه‌های دیجیتال باید ارتباطات اینترنتی به میزان قابل قبولی موجود باشد و همچنین هزینه ارتباط با اینترنت کمتر در اختیار متقاضیان قرار بگیرد و تا افراد بیشتری امکان دستیابی به روزنامه الکترونیک را داشته باشند و باید فرهنگ مطالعه و بهره‌گیری از مطبوعات در میان مردم گسترش یابد.

می‌توان در تولید کاغذ خودکفا شد
نماینده مردم در مجلس یازهم یادآور شد: گاهی خبر‌هایی شنیده می‌شود که با واقعیت فاصله بسیاری دارد، خودکفایی کشور در تولید کاغذ زمانی مورد پذیرش است که امروز با گرانی و کمبود کاغذ مواجه نباشیم، از وزارت صمت تا وزارتخانه ارشاد باید موضوع کمبود کاغذ را پیگیری کنند. کاغذ به عنوان یک کالای اساسی برای بخش فرهنگی محسوب می‌شود، از دانش آموزان و دانشجویان گرفته تا روزنامه‌نگاران نمی‌توانند هزینه سوء‌مدیریت و عدم برنامه‌ریزی گروهی دیگر را در قالب بیکاری تحمل کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: تنها راه حل این مشکل ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری در این راستا است، در زمینه خودکفایی کاغذ می‌توان روی ظرفیت‌های برخی از شهر‌ها منجمله مازندران سرمایه گذاری کرد، مسئله کاغذ همچون دیگر کالا‌های اساسی دارای اهمیت است. باید مسئولان مربوطه ضوابط مصرف کاغذ را برای ۶ ماه آینده تعریف کنند که شاهد چنین شرایطی نباشیم، وزارت ارشاد متولی اصلی کالای اساسی همچون کاغذ است.


کد مطلب: 307272

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/307272/کابوس-بیکاری-روزنامه-نگاران-دلیل-کمبود-کاغذ

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir