به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۱:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ساعت ۱۸:۳۳
کد مطلب : ۳۰۷۳۳۴
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: مذاکرات در تهران بی‌نتیجه بود

نزدیک شدن به نقطه عدم شناخت از فعالیت هسته‌ای ایران

نزدیک شدن به نقطه عدم شناخت از فعالیت هسته‌ای ایران
گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از سفر به تهران مذاکرات خود را "بدون ‌نتیجه" خواند.
رافائل گروسی گفت به دوربین‌های مراقبتی تأسیسات کرج دسترسی ندارد و به زودی نمی‌تواند شناخت از فعالیت هسته‌ای ایران را تضمین کند.
وی در نشست مجازی شورای حکام آژانس بین‌المللی متشکل از نمایندگان ۳۵ کشور شرکت کرد  و در بیانیه‌ای در رابطه با سفرش به تهران گفت:دیدارهایی با معاون ریاست‌جمهوری و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران داشته است.
گروسی با اشاره به گزارش‌هایی که آژانس اخیرا منتشر کرده است افزود: «به‌رغم تمام تلاش‌های من در چارچوب مذاکراتی همه‌جانبه و تلاش برای حل پرسش‌های تاکنون بی‌پاسخ نظارتی که در دو گزارش پیشین با جزئیات شرح داده شده‌اند، این مذاکرات هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته‌اند.»با این حال گروسی مذاکرات تهران را "حرفه‌ای" خواند و از اصل برقرار بودن تماس با مقام‌های ایران ابراز خشنودی کرد.
او افزود به تلاش‌هایش برای رسیدن به یک توافق با ایران تا جایی که به وظایفش به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی مربوط می‌شود، ادامه خواهد داد.
مدیرکل آژانس گفت که برای رسیدن به یک توافق و نصب دوربین‌های نظارتی جدید در تأسیساتی که در ماه ژوئن قربانی خرابکاری شدند، زمان دارد از دست می‌رود.
گروسی پس از نشست شورای حکام آژانس در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و گفت آژانس مدت‌هاست که به دوربین‌های نظارتی مجتمع هسته‌ای کرج "تسا" دسترسی ندارد و این دوربین‌ها از سوی ایران برچیده شده‌اند. او افزود آژانس به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که او به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی دیگر نمی‌تواند تداوم شناخت از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تضمن کند.
مقامات جمهوری اسلامی بارها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرده‌اند که اطلاعات محرمانه فعالیت هسته‌ای را به بیرون درز داده است. مدیرکل آژانس این ادعاها را بی اساس خوانده و آن را تکذیب کرد.
رافائل گروسی  در برابر طرح ادعای درز اطلاعات محرمانه از سوی آژانس  گفت: «چگونه می‌توانید فکر کنید یک سازمان جهانی اطلاعات محرمانه را افشا کند؟ این سازمان نه تنها از ایران بلکه از ۱۷۳ کشور اطلاعات محرمانه دریافت می‌کند و هزاران نقطه از جهان را زیر نظارت خود دارد.»گروسی تأکید کرد که تمام اطلاعات و اسناد محرمانه در این آژانس در قالب یک سازوکار بسیار حرفه‌ای محافظت می‌شود.گروسی تصریح کرد که آژانس مسئول افشاگری‌های خارج از این سازمان نیست، گفت: «اگر به فرض عده‌ای اطلاعاتی را درز می‌کنند، کنترل این مسئله از توانایی آژانس خارج است.»او با رد اتهام "عملکرد سیاسی آژانس علیه ایران" گفت، "به‌طور قطع" آژانس هیچ موضع سیاسی‌ای در قبال ایران اتخاذ نکرده است و تحریم‌ها مسئله‌ای است سیاسی که باید میان ایران و آمریکا حل شود و آژانس نمی‌تواند در این زمینه دخالت کند.
وی همچنین  در ارتباط با لزوم همکاری ایران و آژانس تصریح کرد: «ما باید یکدیگر را ببینیم و بشناسیم. ما هم‌اکنون توانسته‌ایم که چنین دیداری داشته باشیم و این به ما کمک می‌کند. من به حرف‌های آن‌ها گوش دادم و آن‌ها نیز به حرف‌های من گوش دادند. آن‌ها نظراتی خاص درباره موضوعات خاص داشتند. من نیز توانستم نگرش خود درباره این روند را به آن‌ها توضیح دهم و انتظاراتم را برای آن‌ها بیان کنم».
رافائل گروسی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر اعتراف آژانس بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران گفت: «اول از همه من چیزی برای اعتراف کردن ندارم. ما درباره چنین چیزی بحث و گفت‌وگویی نداشتیم. فکر می‌کنم به گزارش‌های پیشین آژانس اشاره کرده‌اند که گفته بودم هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران صورت نگرفته است، اما ما  درباره این مسئله بحثی صورت نداشتم».
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با برخی گزارش‌ها درباره بازرسی بدنی از بازرسان آژانس گفت: «امیدواریم که چنین چیزی مجدداً رخ ندهد و دلایلی وجود داشته است، اما هرگونه اقدام امنیتی باید با توافقات بین آژانس و تمامی کشور‌ها سازگار باشد».گروسی در خصوص محدود شدن دسترسی آژانس به اطلاعات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران توضیح داد: «واضح است که با طولانی شدن عدم دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات ایران و عدم اطلاع از تداوم فعالیت‌های عملیاتی ایران به خودی خود موجب می‌شود که من نتوانم اطلاعاتی را درباره آن چه در ایران در حال رخ دادن است، ارائه کنم».
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفت: «باید گزارش‌هایی را درباره وضعیت موجود در ایران به شورای حکام ارائه دهم و در عین حال تعامل و ارتباط با ایران را ادامه می‌دهم تا بتوانیم به این موضوع رسیدگی کنیم این ضروری است که این موضوعات را خیلی سریع حل کنیم. هر اندازه لازم باشد با مقام‌های ایران برای حل این مسائل تعامل می‌کنیم».
وی  در خصوص اختلافات میان ایران و آژانس گفت: «مواضع ایران و آژانس بسیار متفاوت است و جای تعجب نیست. چالش موجود برای همه ما این است که یکدیگر را درک کنیم. دولت جدید روی کار آمده است و نظرات مربوط به خود را دارد. از نظر من مشکلی ندارد و من باید با دولت آن‌ها همکاری کنم. باید به توافق برسیم».
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها