به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ساعت ۱۸:۴۴
کد مطلب : ۳۰۷۳۳۸

امارات درصدد رقابت با قطر در افغانستان

امارات درصدد رقابت با قطر در افغانستان
گروه بین الملل: امارات متحده عربی در تلاش برای برقراری ارتباط نزدیک‌ با دولت طالبان و رقابت با قطر در افغانستان است که مناسبات خوب با طالبان دارد.
 در هفته‌های اخیر یک سری گفت‌وگو با طالبان در مورد فرودگاه کابل انجام داده است.این در حالی است که دوحه قطر تبدیل به مرکز تعاملات دیپلماتیک جامعه جهانی با دولت طالبان شده است.
اخیرا، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان خبر از بازگشایی سفارت امارات متحده عربی در کابل داد.
مجاهد "برافراشته شدن پرچم سفارت امارات متحده عربی در کابل را گامی مثبت به سوی اقدامات بیشتر" خوانده و گفته که "امارات و افغانستان در حال حاضر روابط خوبی دارند که باید تقویت شود."امارات متحده عربی به محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان پناهندگی اعطا کرده است و شمار زیادی از سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز سرمایه خود را به امارات متحده عربی انتقال داده اند.قطر اما از سال ۲۰۱۱ میزبان دفتر سیاسی طالبان در دوحه و مذاکرات صلح آمریکا و طالبان بوده است. نمایندگان آمریکا و اروپا عمدتا در دوحه با مقام‌های طالبان دیدار می‌کنند. پس از تسلط طالبان بر افغانستان، کارکنان سفارت آمریکا و کشورهای غربی از دوحه قطر امور افغانستان را پیش می‌برند.
در ۱۲ نوامبر، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن به عنوان بخشی از گفتگوهای استراتژیک قطر-آمریکا، توافق کردند که قطر ارتباطات رسمی بین واشنگتن و دولت طالبان در افغانستان را که ایالات متحده آن را به رسمیت نمی‌شناسد، تسهیل کند و کشور حافظ منافع آمریکا در افغانستان باشد.
وزیر خارجه قطر گفت:دوستی قطر با آمریکا امسال نزدیکتر شد، پس از آنکه این کشور با آمریکا در امور افغانستان همکاری کرده است. او تعامل با طالبان برای رساندن کمک‌ها به افغانستان را "بسیار مهم" خواند.
در روزهایی که نیروهای طالبان وارد کابل شدند، هواپیمای شرکت امارات از نیمه راه به دبی بازگشت و پروازهای خود به افغانستان را قطع کرد، اما تیم‌های فنی قطری و ترکیه در بازگشایی فرودگاه کابل پس از خروج آمریکا کمک کردند.دو تن از این دیپلمات‌ها به رویترز گفتند که طالبان در پی جلب حمایت مالی امارات متحده عربی نیز است.
به گفته این دیپلمات‌ها، موضوع اساسی تامین امنیت میدان هوایی کابل است که تاکنون حل ناشده مانده است. طالبان با حضور نیروهای خارجی برای تامین امنیت میدان هوایی کابل مخالفت کرده است، در حالی که "نیروهای ویژه قطری امنیت داخل میدان هوایی را تامین می‌کنند."امارات، عربستان سعودی و متحدانشان قطر را برای بیش از سه سال تحریم کردند و روابط سیاسی، تجاری و حمل و نقل را قطع کردند و دوحه را به حمایت از تروریسم متهم می‌کردند - اتهامی که قطر آن را رد می‌کند. این اختلاف در ژانویه امسال حل شد.
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها