کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیاست چین در تشویق زاد و ولد شکست خورد

3 آذر 1400 ساعت 19:03


گروه بین الملل: آمارهای رسمی حکایت از این دارد که در سال گذشته میلادی تنها ۸ میلیون و ۱۴۰ هزار نفر در چین پیوند زناشویی بسته‌اند که پایین‌ترین میزان طی ۱۷ سال اخیر محسوب می‌شود.
در همین حال تعداد موارد طلاق با توجه به مقررات جدید لزوم گذراندن دوره یک ماهه «تفکر قبل از تصمیم» به کمترین میزان خود طی ۳۰ سال گذشته رسیده است. در سال گذشته حدود ۴ میلیون و ۳۴۰ هزار نفر از هم جدا شدند یعنی تقریبا نصف تعداد افرادی که با هم ازدواج کردند.این درحالیست که نرخ زاد و ولد در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا به پایین‌ترین سطح خود طی ۴۰ سال گذشته رسیده است.
 علیرغم سیاست‌های جدید رژیم چین میزان تولد به پایین‌ترین نرخ خود طی چهار دهه گذشته رسیده و حتی قرنطینه کرونایی و «محبوس شدن» طولانی مدت زوج‌ها در خانه‌ها هم کمکی به افزایش زاد و ولد در چین نکرده است. آمارها نشان می‌دهد که نرخ زاد و ولد در سال ۲۰۲۰ افت زیادی را تجربه کرده و به میانگین ۸.۵۲ تولد در ازای ۱۰۰۰ نفر رسیده است که پایین‌ترین از سال ۱۹۷۸ به این سو است.
میانگین نرخ زاد و ولد در سال ۲۰۱۹ هم ۱۰.۴۱ به ازای هزار نفر بود. این در حالیست که رژیم کمونیست چین طی چندین سال اخیر سعی کرده تا با بازبینی سیاست‌های جمعیتی خود از پیر شدن جمعیت کشور جلوگیری کند.پکن در سال ۲۰۱۶ ابتدا سیاست تک فرزندی را کنار گذاشت و از ماه مه ۲۰۲۱ مجوز سه فرزندی را صادر کرد.این در حالیست که هزینه‌های بالای زندگی به ویژه نرخ مسکن باعث کاهش نرخ ازدواج و رغبت کمتر روجین برای بچه‌دار شدن است.
برخی اوقات به آمارهای رسمی دولت چین به دیده تردید نگریسته می‌شود. به عنوان نمونه آژانس بلومبرگ معتقد است که در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میزان تولد در چین چیزی در حدود ۱۱.۶ میلیون کاهش داشته است و بین آمارهای سالانه اداره آمار ملی چین و نتایج سرشماری ده ساله در این کشور همخوانی وجود ندارد.


کد مطلب: 307345

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/307345/سیاست-چین-تشویق-زاد-ولد-شکست-خورد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir