به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۴ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۳۰۷۳۹۰
بروز تعداد کمی از جهش‌های جدید در ویروس غیرعادی نیست

هشدار دانشمندان درباره نوع جدید و جهش‌یافته کروناویروس

هشدار دانشمندان درباره نوع جدید و جهش‌یافته کروناویروس
گروه علمی: دانشمندان اعلام کردند که یک نوع جدید ویروس کرونا که جهش داشته است، ممکن است با فرار از سیستم دفاعی بدن، موج جدیدی از کرونا را ایجاد کند.
به نوشته گاردین، اگرچه تنها ۱۰ مورد جدید از کرونا در سه کشور با توالی‌یابی ژنومی تأیید شده است، اما این نوع باعث نگرانی جدی برخی از محققان شده است. زیرا تعدادی از جهش‌ها ممکن است به ویروس کمک کند تا از سیستم ایمنی بدن انسان فرار کند. نوع B.۱.۱.۵۲۹ ویروس دارای ۳۲ جهش در پروتئین اسپایک است که در واقع بخشی از ویروس است که بیشتر واکسن‌ها از آن برای تقویت سیستم ایمنی در برابر کووید استفاده می‌کنند. جهش در پروتئین اسپایک می‌تواند بر توانایی ویروس در آلوده کردن سلول‌ها و انتشار آن تأثیر بگذارد، اما حمله سلول‌های ایمنی به پاتوژن را سخت‌تر می‌کند. این نوع برای اولین بار در بوتسوانا مشاهده شد، جایی که اکنون سه مورد ردیابی شده است.  شش مورد دیگر در آفریقای جنوبی و یک مورد در هنگ کنگ و در مسافری که از آفریقای جنوبی بازمی‌گشت تأیید شده است.
 دکتر تام پیکوک، ویروس شناس در امپریال کالج لندن، جزئیات نوع جدید را در یک وب‌سایت به اشتراک گذاشته است و گفته است که سرعت فوق‌العاده بالای جهش در آن می‌تواند واقعاً نگران‌کننده باشد. دکتر میرا چاند، مدیر حوادث کووید-۱۹ در آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا، گفت که این آژانس با همکاری نهادهای علمی در سراسر جهان، وضعیت انواع جدید ویروس کرونا را زیر نظر دارد. از آنجایی که رخ دادن جهش در طبیعت ویروس‌ها است، بروز تعداد کمی از موارد با مجموعه‌ای از جهش‌های جدید غیرعادی نیست. هرگونه شواهدی از این دست به‌سرعت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بریتانیا دیگر لیست قرمزی برای اعمال محدودیت برای مسافرانی که از خارج وارد می‌شوند ندارد. افرادی که به طور کامل واکسینه نشده‌اند باید قبل از پرواز آزمایششان منفی باشد و در بدو ورود دو آزمایش پی‌سی‌آر انجام دهند. کسانی هم که به طور کامل واکسینه شده‌اند باید در عرض دو روز پس از فرود آزمایش کرونا را انجام دهند.
پروفسور فرانسوا بالو، مدیر مؤسسه ژنتیک یوسی‌ال، گفت که تعداد زیادی جهش در این نوع ظاهراً در یک انفجار انباشته شده است که نشان می‌دهد ممکن است در طی یک عفونت مزمن در فردی با سیستم ایمنی ضعیف، مانند بیماران ایدز و اچ‌آی‌وی، مبتلا شوند. در اوایل سال جاری، پژوهش‌های تیمی از دانشگاه واریک یک توالی ویروسی در بریتانیا را ردیابی کرد که به نظر می‌رسید ترکیب مجدد نوع «آلفا» و یک نوع کمتر شناخته شده دیگر باشد. در آفریقای جنوبی نیز دو نمونه از انواعی را یافتند که «بسیار بعید به نظر می‌رسید که تنها نتیجه جهش‌های معمول و مکرر بوده باشند» و نشان می‌داد که  آن‌ها نتایج فرعی روند ترکیب مجدد بوده‌اند. پرفسور لارنس یانگ، ویروس‌شناس در دانشگاه واریک، می‌گوید رویدادهای ترکیب مجدد «به‌وضوح موجب نگرانی است» زیرا «این قابلیت را دارند که منبعی برای یک ابر‌گونه جدید باشند».

آیا هند، کرونا را شکست داد؟
هند یکی از کشورهایی بود که از شیوع کرونا به‌شدت آسیب دید و حالا کمترین میزان ابتلا به کرونا را ثبت ‌می‌کند - PIB / AFP
در روز سه‌شنبه، ۲۳ نوامبر (دوم آذر)، کشور هند هفت هزار و ۵۷۹ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا را گزارش کرده است. این میزان کمترین افزایش در یک سال و نیم گذشته است و احتمال داده می‌شود کاهش تعداد مبتلایان به کووید-۱۹در این کشور به ‌دلیل واکسیناسیون و آنتی‌بادی‌های ناشی از ابتلای قبلی باشد.
به گزارش رویترز، هند یکی از کشورهایی بود که از شیوع کرونا به‌شدت آسیب دید و حالا در شرایطی توانسته است کمترین میزان ابتلا به کرونا را ثبت کند که در هفته‌های اخیر در این کشور ۱.۳۵ میلیارد نفری، جشنواره‌های بزرگی برگزار شده است؛ جشن‌های دیوالی و دورگا پوجا از بزرگ‌ترین جشن‌هایی‌اند که در هند برپا می‌شوند. در جشن دورگا، میلیون‌ها نفر خرید می‌کنند، سفر می‌روند و با خانواده‌هایشان دیدار می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که عمدتا بدون ماسک‌اند. استفاده از ماسک در خارج از شهرهای بزرگ هند هم تقریبا نادر است. یک مدیر سابق موسسه ملی اپیدمیولوژی در این کشور می‌گوید: «حتی پس از دیوالی، افزایش شدیدی را در تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ شاهد نبودیم و به نظر می‌رسد که به دلایل مختلف که لازم است بررسی شوند، در شرایط امنی قرار گرفته‌ایم.» بعد از شیوع گسترده کووید-۱۹ و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن در ماه‌های آوریل و می ۲۰۲۱، ‌تخمین زده‌ می‌شود که تا ماه ژوییه، تقریبا ۷۰ درصد هندی‌ها به ویروس کرونا آلوده شده‌ باشند. ۸۱ درصد از ۹۴۴ میلیون بزرگسال این کشور حداقل یک دوز واکسن زده و ۴۳ درصد دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند. در این کشور، واکسیناسیون برای افراد زیر ۱۸ سال هنوز آغاز نشده است.
هند تاکنون ۳۴.۵ میلیون مورد ابتلا به کووید-۱۹ گزارش داده است که آن را پس از ایالات متحده در رتبه دوم قرار می‌دهد. اگرچه گفته می‌شود تعداد فوتی‌ها در هند بسیار بیشتر از آمار رسمی است. برخی محققان همه‌گیری کرونا در هند را «وخیم‌ترین تراژدی انسانی پس از استقلال» برشمرده‌اند.
مرجع : ایندیپندنت
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها