به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۴ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۳۰۷۳۹۶

طرح امارات برای کاهش نفوذ ایران در سوریه

طرح امارات برای کاهش نفوذ ایران در سوریه
گروه بین الملل: پایگاه آمریکایی میدل ایست آی در مطلبی نوشت: هدف امارات از نزدیکی با سوریه، کاستن از نفوذ ایران است و امارات قصد دارد دشمنی های خود با نظام سوریه را به جهت کاهش نفوذ ایران کنار گذارد.
میدل ایست آی معتقد است که دولت بایدن به متحدانی چون امارات فضا می‌دهد تا با سوریه در تماس باشند؛ هرچند کاخ سفید همان سیاست انزوای دمشق را دنبال می‌کند.
در ادامه این مطلب آمده است: با توجه به تلاش‌های اخیر کشورهای عربی از جمله امارات، اردن و تا حدی مصر برای عادی‌سازی روابطشان با دمشق، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به عنوان احتمالی جدی مطرح شده است؛ هرچند این کشورها اولویت‌های متفاوتی دارند، همه آنها نگران جایگاهی هستند که رقبایی مانند ایران و ترکیه توانسته‌‌اند با کاهش نفوذ اعراب در سوریه ایجاد کنند.
تحلیلگران می‌گویند امارات متحده عربی باور دارد که با تقویت احتمال بازگشت سوریه به منطقه‌ی عربی، می‌توان از نفوذ رقبایی مانند ایران کاست. جیمز جفری، نماینده ویژه دولت ترامپ در امور سوریه ـ که به تعامل با دمشق بدبین است ـ ضمن تاکید بر این که «امارات دو سال است برای نزدیک شدن به اسد تلاش می‌کند»، افزود: «آنها به نظام اسد وعده و وعید می‌دهند به این امید که اقداماتشان ثمربخش باشد؛ اما اسد درباره‌ی مسائلی مانند ایرانی‌ها انعطاف نشان نمی‌دهد.»
ناتاشا هال ، عضو ارشد مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی با زیر سوال بردن توانمندی امارات در بهبود روابط با دولت سوریه، گفت: «ایران از لحاظ نظامی و اقتصادی و همچنین در جوامع سوریه حضوری چشمگیر و فزاینده دارد. در ده سال گذشته، کشورهایی که در منازعه سوریه حضور نظامی نداشته‌اند، نقش مهمی هم در بازی نخواهند داشت.»
هرچند احتمال ندارد که امارات نیرو به سوریه اعزام کند، نیاز شدید سوریه به کمک‌های اقتصادی کاملا بدیهی است. تنها اقدام اقتصادی امارات در سوریه، انعقاد قرارداد ساخت نیروگاه خورشیدی 300 مگاواتی در دمشق است که هنوز اجرایی نشده است.
دولت بایدن به متحدانی چون امارات فضا می‌دهد تا با سوریه در تماس باشند؛ هرچند کاخ سفید همان سیاست انزوای دمشق را دنبال می‌کند. جیمز جفری می‌گوید: «دولت آمریکا در توصیه‌هایش به رهبران کشورهای عرب برای تعامل با سوریه پایدار نبوده است. کاخ سفید به وضوح از سفر اخیر وزیر خارجه امارات به دمشق انتقاد کرده است.»
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اعلام «نگرانی» واشنگتن از دیدار مقام ارشد امارای با اسد، گفت: «همان‌طور که قبلا گفته‌ایم، این دولت (دولت بایدن) از عادی‌سازی روابط یا بازنشانی اسد که دیکتاتوری ظالم است، حمایت نمی‌کند.»یک مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش میدل ایست آی، که آیا دولت بایدن شرکت‌های اماراتی مجری پروژه نیروگاه خورشیدی را تحریم خواهد کرد یا خیر، گفت: در حالی که پروژه‌های بشردوستانه از تحریم‌ها معاف هستند، سایر سرمایه‌گذاری‌ها در مناطق تحت کنترل رژیم اسد شامل این معافیت‌ها نمی‌شوند.»
تحلیلگران می‌گویند، تلاش امارات برای ایجاد ردپایی کوچک در سوریه از طریق پروژه نیروگاه خورشیدی بیشتر از آنکه بر مبنای ارزیابی‌های اقتصادی شکل گرفته باشد، بر پایه‌ی ملاحظات سیاسی استوار است. جهاد یزیقی، سردبیر نشریه اقتصادی «سوریه ریپورت» به میدل ایست آی گفت: انتظار نمی‌رود امارات پول زیادی را در سوریه سرمایه‌گذاری کند. نیروگاه خورشیدی اماراتی از لحاظ اقتصادی اهمیت چندانی ندارد.البته باید گفت، تنها امارات نیست که تمایلی به سرمایه‌گذاری در سوریه ندارد، حتی نزدیکترین متحدان دمشق، یعنی روسیه و ایران، که مشتاق به‌ دست آوردن سهم در پروژه‌های کوچک انرژی و کنترل زیرساخت‌های کلیدی سوریه بوده‌اند، برای به عهده گرفتن تعهدات تردید دارند. یزیقی می‌گوید: «اقتصاد سوریه کاملا فروپاشیده است.»
بازگشت سرمایه‌گذاری به سوریه آن گونه که دولت این کشور خواهانش است، به موفقیت در کنترل نفوذ فزاینده ایران در این کشور جنگ‌زده و تغییر رفتار دولت اسد بستگی دارد. در آینده نزدیک، بدبینی غربی‌هایی مانند ناتاشا هال نسبت به تعامل با سوریه ادامه خواهد داشت. او می‌گوید: «برای من روشن نیست که امارات چه چیزی را از سوریه دریافت کرده که خود را در این موقعیت دشوار سیاسی و اقتصادی قرار داده است!»
برچسب ها: سوریه

۱۴۰۰/۰۹/۰۴ ۱۵:۲۰
ایران هم طرح دارد !! تقدیم جوانان این مرز بوم به عنوان شهید مدافع حرم، چه سعادتی بیشتر از این ممکنه وجود داشته باشه...... (379486)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها