کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پناهندگی مونالیزای افغانستان در ایتالیا

5 آذر 1400 ساعت 11:10


گروه بین الملل: ایتالیا به شربت گل، زن افغانی که در دهه هشتاد میلادی به خاطر چاپ عکسش در روی جلد مجله "نشنال جئوگرافیک" به شهرت جهانی رسید و به  مونالیزای افغانستان مشهور شد، پناه داده است.
 دفتر ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد که شربت گل، به رُم رسیده است.در بیانیه منتشرشده از سوی دفتر دراگی آمده است که پس از حوادث ماه آگوست (تسلط طالبان بر افغانستان) برخی فعالان جامعه مدنی از دولت ایتالیا درخواست کرده بودند که شربت‌ گل را برای خارج شدن از افغانستان کمک کند که در نتیجه شورای وزیران و ریاست جمهوری ایتالیا امکان سفر او به این کشور را بخشی از برنامه بزرگتر اسکان و پناه دادن به افغان‌ها بود، فراهم کرد.عکس اصلی شربت‌گل را استیو مک‌کوری در سال ۱۹۸۴ زمانی که افغانستان تحت اشغال شوروی بود، در یک اردوگاه پناهندگان در شمال غرب پاکستان گرفته شده بود که دختر افغان با چشم‌های سبز منحصربه‌فرد را نشان می‌داد. این عکس سال بعد (۱۹۸۵) در روی جلد مجله نشنال جئوگرافیک منتشر شد و او او به یک چهره جهانی تبدیل کرد.استیو مک‌کوری پس از ۱۷ سال در سال ۲۰۰۲ دوباره شربت‌گل را در یک روستای دوردست در شرق افغانستان پیدا کرد؛ جایی‌که او ازدواج کرده بود و مادر سه فرزند شده بود.او سال‌ها بعد از آن هم در پاکستان به سر می برد تا این که در سال ۲۰۱۶ گزارش شد که پلیس پاکستان شربت گل را "به اتهام حمل کارت جعلی هویت پاکستانی (شناختی کارت)" بازداشت کرده و سپس دادگاهی در پاکستان رای به اخراج شربت گل از این کشور داد.
او در بازداشتگاهی در شهر پیشاور پاکستان به سر می‌برد و دادگاه برای او ۱۵ روز زندان تعیین کرد و قرار شد در پایان ۱۵ روز او از پاکستان اخراج شود. شربت گل، قبل از ختم دوره ۱۵ روز، به منظور مداوا به بیمارستان منتقل شده بود.بازداشت شربت گل، در پاکستان واکنش‌های زیادی را در پی داشت و مقامات دولت وقت افغانستان از جمله سفیر این کشور در پاکستان تلاش‌های دیپلماتیک فوری را برای آزادی او به راه انداختند که در نتیجه او به کشور خود افغانستان بازگشت و از سوی اشرف غنی رئیس جمهوری پیشین استقبال شد. ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که به شربت گل خانه‌ای نیز در قصبه کابل داده شده است.

 


کد مطلب: 307461

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/307461/پناهندگی-مونالیزای-افغانستان-ایتالیا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir