به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۵ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۳۰۷۵۲۴

قیمت بلیط کنسرت رضا صادقی در ترکیه رکورد زد

قیمت بلیط کنسرت رضا صادقی در ترکیه رکورد زد
گروه فرهنگی: رضا صادقی، خواننده شناخته‌شده موسیقی پاپ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ (۴ دی ۱۴۰۰) به تهیه‌کنندگی موسسه لیما در استانبولِ ترکیه روی صحنه خواهد رفت.اتفاقی که موجب طرح دوباره پرسش‌هایی تکراری می‌شود: چرا برگزاری کنسرت در ایران علی‌رغم برگزاری جلساتی چون جلسه روز دوشنبه، دهم آبان هزاروچهارصدِ محمد اله‌یاری‌فومنی (سرپرست دفتر موسیقی) با مدیران یا نمایندگان تالار وزارت کشور، سالن همایش ایرانیان، تالار هتل اسپیناس، سالن همایش‌های برج میلاد، بنیاد رودکی و تالار وحدت، سالن برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران و نماینده ارشاد استان تهران و همچنین تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران، پس از ۲۱ ماه تعطیلی (از اسفند ۱۳۹۸ تا آبان ۱۴۰۰) در پی شیوع کرونا، مجددا از سر گرفته نمی‌شود؟!

چرا علی‌رغم آن که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ۱۷ آبان در همایش پدافند غیرعامل و رسانه پایدار اعلام کرد کنسرت‌ها می‌توانند از اول آذر آغاز به کار کنند، امروز که پنج روز از شروع آذر می‌گذرد هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است؟! چرا امیدِ از سرگیری برگزاری کنسرت‌ها در ایران همچنان با اما و اگرهایی همراه است و سوالاتی هست که پاسخ مشخصی برای‌شان در دست نیست.

پرسش‌هایی از رضا صادقی
اما علی‌رغم عدم برگزاری کنسرت در شهرهای ایران در پی شیوع کرونا و ذکر مصیبتی که رفت، اجراهای زنده در جزیره کیش از سر گرفته شده است و در آذرماه قرار است خوانندگانی چون علی زندوکیلی، اشوان، بهنام بانی، علیرضا طلیسچی، بابک جهانبخش، محسن ابراهیم‌زاده، مسعود صادقلو، آرون افشار و هوروش در این جزیره روی صحنه بروند و در این میان پرسش‌هایی هست که مخاطب‌شان رضا صادقی و تهیه‌کننده کنسرتش میلاد ماهان‌راد و موسسه لیما هستند. این که چرا دست کم برای جلوگیری خروج ارز از کشور، کیش را به جای استانبول انتخاب نکردند؟ و همچنین ادعای ارزآوری با برگزاری کنسرت در ترکیه که در خبر اولیه برگزاری کنسرت رضا صادقی در این کشور در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، چگونه محقق خواهد شد؟ پرسش‌هایی که در پی عدم دسترسی به رضا صادقی، از میلاد ماهان‌راد که این روزها در ترکیه به سر می‌برد پرسیده شد.  

میلاد ماهان‌راد، در شروع صحبتش با بیان این که «سابقه فعالیت غیررسمی موسسه فرهنگی هنری لیما نزدیک به ده سال است» ادامه داد: «لیما در سال ۹۹ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و به همکاری با خوانندگانی چون علی یاسینی و رضایا، یونا احمدی، دایان و... پرداخت. همکاری غیررسمی با رضا صادقی نیز از سال‌ها قبل وجود داشت و با توجه به ارتباط قبلی این همکاری وسعت بیشتری پیدا کرد.»

او در جواب این سوال که چرا او و رضا صادقی به برگزاری کنسرت در داخل کشور و از جمله در جزیره کیش فکر نکردند و به صرافت  برگزاری کنسرت در ترکیه افتادند، نیز چنین گفت: «برگزاری کنسرت در خارج از کشور با شیوه‌ای که ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم ارزآوری دارد و می‌تواند به توسعه فعالیت‌های فرهنگی هنری ایرانیان در خارج از کشور هم کمک کند. ضمن اینکه اقدامات فراوانی برای برگزاری کنسرت در داخل کشور هم انجام داده‌ایم و این بخش را از دستور کار خارج نکرده‌ایم.»

ماهان‌راد در پاسخ به این که جزئیات ادعای ارزآوری چیست و چگونه رخ خواهد داد، توضیح داد: «ما با فروش بلیت در داخل کشور و امکان پرداخت در ایران، دریافتی برای بلیط را در همین‌جا به دست می‌آوریم و سپس با هزینه‌های معمول، برای برگزاری کنسرت در ترکیه اقدام می‌کنیم که طبعا ارزآوری دارد و نه خروج ارز.»

او در جواب این که اساسا میل به برگزاری کنسرت در ترکیه از سوی خوانندگان پاپ و کنسرت‌گذاران پاپ از کجا می‌آید و سازوکار همکاری موسسات فرهنگی‌هنری داخلی با کشور ترکیه چگونه است هم گفت: «بوروکراسی حاکم در کشور ترکیه برای برگزاری یک رویداد هنری بسیار ساده‌تر است و این را می‌توان در سایر بخش‌های کشور ترکیه نیز مشاهده کرد. یعنی ساده‌تر بودن این گونه اقدامات در ترکیه صرفاً در بخش‌های هنری نیست و در سایر بخش‌ها هم این همکاری به وضوح دیده می‌شود.»

ادعای ارزآوری یا وسوسه کف و سقف بلیتی که زمین تا آسمان با کنسرت داخلی متفاوت است؟
نکته‌ای که میلاد ماهان‌راد برای اثبات ادعای ارزآوری بر آن تاکید دارد فروش بلیت کنسرت رضا صادقی در یکی از سایت‌های فروش بلیت ایرانی است. سایتی که امکان خرید با لیر نیز دارد و بلیت‌هایی از ۱۰۰ تا ۱۳۰۰ لیر (قیمت لیر ترکیه در بازار امروز ششم آذر ۱۴۰۰ ، ۲۹۹۰ تومان اعلام شده است) در آن در دسترس است. قیمت بلیت کنسرت رضا صادقی برای خرید با تومان نیز از ۳۰۰ تا دو میلیون و هفتصد هزار تومان است و این در حالی است که کف و سقف بلیت کنسرت‌های جزیره کیش ۱۸۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است. اعداد و ارقامی که شاید تمایل به برگزاری کنسرت در استانبول نسبت به کیش را بیش از ادعای ارزآوری توجیه کند.
برچسب ها: رضا صادقی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها