به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۶ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۳۰۷۶۳۹
مهاجرت اقتصادی، مهم‌ترین نوع مهاجرت ایرانیان

آخرین آمارها از وضعیت مهاجرت ایرانیان

آخرین آمارها از وضعیت مهاجرت ایرانیان
گروه جامعه: ایران از نظر مهاجرفرستی از میان ۲۳۲ کشور رتبه ۵۴ را در سال ۲۰۲۰ دارد. اخیرا نیز با افزایش میل به مهاجرت ایرانیان برخی از مقامات نسبت به این مهاجرت‌ها هشدار داده‌اند.«نخبگانی که تمایل جدی برای مهاجرت دارند، باید مالیات سنگینی بابت استفاده از امکانات کشور در سال‌های رشد خود پرداخت کنند.» این راهکاری است که اخیرا در یادداشت روزنامه ایران برای خروج مهاجران از کشور داده شده.
 
۳۷ درصد از المپیادی‌ها در خارج از ایران
بررسی‌های رصدخانه مهاجرت ایران در بازه زمانی ۸۰ تا ۹۹ نشان می‌دهد که بیش از ۳۷ درصد از المپیادی‌ها و بیش از ۲۵ درصد رتبه یک تا ۱۵۰ کنکور سراسری(مشمولان بنیاد نخبگان) مقیم خارج از کشور هستند.همچنین در سال ۲۰۲۰ ایران از نظر مهاجرفرستی از میان ۲۳۲ کشور رتبه ۵۴ را دارد! این در حالی است که در یک سال گذشته زمزمه‌ها برای مهاجرت از کشور افزایش پیدا کرده است.
مهاجرت اقتصادی، مهم‌ترین نوع مهاجرت ایرانیان
مهم‌ترین نوع مهاجرت ایرانیان، مهاجرت اقتصادی است و حالا با وضعیت اقتصادی فعلی در کشور به نظر می‌رسد برای برخی این انگیزه قوی‌تر شده است. داده‌های مرکز آمار ایران نیز نشان از تورم بیش از ۴۴ درصد و کاهش قدرت خرید مردم می‌دهد.

پیمایش‌های رصدخانه مهاجرت ایران نشان از افزایش میل به مهاجرت در میان گروه‌های حرفه‌ای و فعالان استارتاپ‌ها در سال‌های اخیر می‌دهد. پیش از این نیز مرتضی افقه، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در فروردین ماه سال جاری درباره روند مهاجرت ایرانیان در سال ۱۴۰۰ به تجارت‌نیوز گفته بود: «نشانه‌ای از بهتر شدن شرایط سیاسی و کم شدن محدودیت‌هایی که بیشتر هم به جوانان تحمیل می‌شود، نمی‌بینم. بنابراین روند مهاجرت در سال ۱۴۰۰ همچنان صعودی است.»چندی پیش جبار کوچکی نژاد، نماینده مجلس در گفت‌گویی با فارس گفته بود: «عده‌ای که در داخل کشور نخبگان را برای رفتن از ایران تحریک می‌کنند و با ارائه تصویری سیاه از وضعیت کشور آنها را به خروج از ایران ترغیب می‌کنند خائن به کشور و نظام هستند.»

وضعیت مهاجرت ایرانیان به روایت مقامات کشور
وضعیت خروج ایرانیان از کشور خوب نیست. این را مقامات مختلف در دوره‌های متفاوت گفته‌اند. در ادامه بخشی از اظهارنظرها را درباره مهارت ایرانیان می‌خوانید.احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس: متاسفانه طی سه سال گذشته حدود ۴ هزار نفر پزشک و حدود ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت دانشگاهی که مدارک آنها فوق لیسانس و دکترا بوده، از کشور مهاجرت کردند.

یوسف رحیمی، عضو شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری «آمار مهاجرت پرستاران افزایش یافته. اصلی‌ترین دلایل مهاجرت پرستاران، حقوق و مزایای مناسب است.»محمد شریفی مقدم، مدیرکل خانه پرستار ایران: «قبلا سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر گواهی مهاجرت از نظام پرستاری می‌گرفتند اما اکنون شاید بیش از ۱۵۰۰ نفر در سال اقدام به مهاجرت می‌کنند. از آنجا که خروجی‌های ما قابل شمارش نیست، نمی‌توان آمار دقیقی را ارائه داد.»

ظفرقندی، رئیس کل سابق سازمان نظام پزشکی درباره مهاجرت پزشکان: «تحمل مشکلات راه، مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی، و تعهدات گوناگون قانونی و غیرقانونی در پایان این مسیر دشوار، شوق خدمت را زایل و میل به مهاجرت را افزایش داده است.»

امیر صدری، سرپرست روابط عمومی سازمان نظام پزشکی درباره مهاجرت پزشکان گفت: «در ۳ ماهه تابستان امسال، بیش از هزار پزشک برای مهاجرت از ایران و فعالیت در حوزه پزشکی در کشورهای دیگر، از این سازمان درخواست صدور گواهی گود استندینگ کرده‌اند و این آمار از افزایش محسوس مهاجرت پزشکان در سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.»
مرجع : تجارت نیوز

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ ۱۶:۵۷
من دکتری فیزیک از یکی از بهترین دانشگاه های ایران رو دارم و 12 سال هست که مدرک دکتری دارم و رزومه تحقیقاتی ام طوری بود که در خارج از ایران مشغول به کار شدم. قصد بازگشت نداشتم ولی متاسفانه بخاطر بیماری پدر و مادرم به ایران برگشتم. قبلا به همه پیشنهاد ماندن در کشور رو میدادم ولی اوضاع اقتصادی و فرهنگی طوری پیش رفت که خودم هم سال 93 از ایران رفتم و هرکس که در شرایط فعلی از من در مورد رفتن یا ماندن مشورت میگیرد فقط یک جمله بهش میگم: "اگر خودم مشکل خانوادگی نداشتم و میتونستم برم حتما میرفتم". (379558)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها