کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا دهه شصتی‌ها «هیچ» ندارند؟

جامعه 24 , 6 آذر 1400 ساعت 11:21


گروه جامعه: بسیاری از دهه شصتی‌ها خود را نسل سوخته می‌دانند و معتقدند دست زمانه آن هم در دوران نوجوانی و جوانی آن‌ها باعث شد، سبک زندگی‌ای را دنبال کنند که خیلی با آینده روشن توام نشده است.
بچه‌های دهه شصتی دیروز، حال تبدیل به افراد میانسال امروز شده‌اند در حالی که همچنان عده زیادی از آن‌ها از شغل و ازدواج محروم ماندند.

 سال گذشته، امیرمحمود حریرچی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در مصاحبه‌ای گفته بود در صورتی که دختران و پسران از ۳۵ سالگی عبور کنند، اما هنوز مجرد باشند وارد دوره تجرد قطعی می‌شوند و احتمال ازدواج‌شان پایین می‌آید.او در ادامه افزود: با این حساب، حداقل یک میلیون مجرد قطعی در کشور داریم، اما به اعتقاد من باید آمار زنان و مردانی را هم که طلاق گرفته‌اند و دیگر ازدواج نکرده‌اند، به آمار مجردان قطعی اضافه کنیم که با درنظر گرفتن آن‌ها، بیش از پنج میلیون نفر در کشور ما از داشتن خانواده و همسر محروم‌اند.

از طرفی، چند روز پیش انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور در جمع اهالی روستای برج از توابع شهرستان زبرخان خراسان‌رضوی اظهار داشت: آن دسته از افراد مجرد و ازدواج نکرده روستایی که متولد دهه شصت باشند و تا پایان سال ۱۴۰۰ ازدواج کنند، تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج دریافت می‌کنند.به نظر نمی‌رسد اینگونه وعده و وعیدها هم بتواند آمار ازدواج در میان دهه شصتی‌ها را افزایش دهد چرا که مشکل از جای دیگری است که عمده آن به مسائل اقتصادی و معیشتی این روزها و این سال‌ها بازمی‌گردد که تاکنون هیچ دولتی هم یارای بهبود آن نبوده است.

اینکه چرا زندگی بسیاری از متولدین دهه شصت به اینجا رسیده و با وجود تمام این غفلت‌ها چه می‌توان کرد، سوالاتی بود که از سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس یازدهم پرسیدیم.او  گفت: اینکه چرا سن ازدواج بچه‌های دهه شصت  بالا رفته است، دلایل زیادی دارد. به طور مثال، ما در آن دهه، سخت درگیر جنگ تحمیلی بودیم و وقت و انرژی کشور صرف محافظت از میهن شده بود. در آن ایام، خانواده‌ها تشویق و ترغیب به فرزندآوری شدند و به تبع آن، پس از مدتی با ازدیاد جمعیت روبرو شدیم. از سوی دیگر، بحران‌های اقتصادی و چشم و هم‌چشمی‌ها هم بر مجرد ماندن بسیاری از این قشر تاثیر به سزایی گذاشته است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: حال از آن زمان، سه، چهار دهه گذشته است و اکنون این قشر که تعدادشان هم زیاد است با بحران اشتغال، تهیه مسکن و ازدواج مواجه شدند. از این‌رو با تمام تاخیری که صورت گرفته مسئولان باید پای کار بیایند تا الاقل با یک نگاه ویژه، فکری عاجل برای تهیه مسکن این افراد بکنند. هرچند تولید چهار میلیون مسکن در چهار سال، طرحی است که می‌تواند گره‌گشا باشد، اما باید قبول کنیم که با قسط‌های سنگینی که برای پرداخت وام منظور شده است خیلی نمی‌توان آینده روشنی را متصور شد، مگر مسیر تصمیمات تغییر پیدا کند.

موسوی لارگانی تصریح کرد: من معتقدم بهترین راه برای نظم و نسق دادن به زندگی دهه شصتی‌ها، کمک به خانه‌دارشدن آن‌هاست. در این بین، پسر و دختر هم نداریم، یعنی در مسکن‌دار کردن آن‌ها نباید خیلی چالش ایجاد کرد، هرچند برخی شرط و شروط منطقی را می‌توان با نظر کارشناسانه تایید کرد.

این نماینده استان اصفهان اظهار داشت: به باور من، اگر کمک‌هایی به مجردان دهه شصتی شود بسیاری از آن‌ها حاضرند روی به ازدواج بیاورند، زیرا ادامه پیدا کردن نسل یک هدف بزرگ برای اکثریت قاطع افراد است.وی در پایان خاطرنشان کرد: در سالیان گذشته، برای استخدام افراد، رنج سنی تعریف کردند، اما قاطعانه می‌گویم که باید این قوانین در خصوص دهه شصتی‌ها با انعطاف بیشتر اعمال شود. ما نباید کاری کنیم که فردی که دهه شصتی است و توانایی و علاقه به کار دارد بیکار بماند، به خصوص که او پا در میانسالی گذاشته و باید بستر‌هایی را برای خود مهیا کند که بتواند در آینده با استقلال کامل زندگی کند.


کد مطلب: 307652

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/307652/چرا-دهه-شصتی-ها-هیچ-ندارند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir