به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۵ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۳۰۷۷۴

فصل جدید در روابط تجاری ایران با اروپا

گروه اقتصادي: ایران روز دوشنبه پذیرای هیات تجاری بزرگ فرانسوی شد که در پی کاهش تحریم‌های اقتصادی به دنبال فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در کشور هستند.
فصل جدید در روابط تجاری ایران با اروپا
رویترز در گزارشی نوشت: دورنمای کاهش محدودیت‌های تجاری، اشتیاق شرکت‌های فرانسوی را برای کسب سهمی در بازار کشور نفت خیز ایران که حدود 80 میلیون جمعیت دارد برانگیخته است. بر اساس این گزارش، این هیات که متشکل از بیش از 100 مدیر از انجمن کارفرمایان MEDEF – بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی فرانسه است- از دوشنبه تا شامگاه چهارشنبه با مدیران و مقامات ایرانی دیدار و گفت و گو خواهند کرد. یک منبع نزدیک به این هیات به رویترز اظهار کرد که این هیات بزرگ‌ترین هیات مدیران فرانسوی است که از زمان انقلاب ایران به این کشور سفر می‌کند و مدیران بخش‌های مختلفی مانند دفاعی، هواپیمایی، پتروشیمی، خودرو، کشتیرانی و آرایشی بهداشتی در آن حضور دارند. سافران، ایرباس، توتال، جی.دی.اف سوئز، رنو، آلکاتل، آلستوم، آموندی و اورئال از جمله شرکت‌های حاضر در این هیات هستند.

بیشتر این شرکت‌ها پیش از این در ایران فعالیت داشته اند و هدف کنونی آنها ازسرگیری فعالیت است. ترکیب این هیات نشان می‌دهد که اعضای آن به دنبال ارزیابی پتانسیل همکاری هستند. یک منبع آگاه در سفارت فرانسه در تهران به رویترز اظهار کرد که این سفر بیشتر اکتشافی بوده و قراردادی امضا نخواهد شد. این هیات به دنبال بررسی زمینه‌های همکاری و احیای حضور سابق خواهد بود. سرمایه گذاران فرانسوی که به طور کامل ایران را ترک کرده بودند اکنون به دنبال بازگشت هستند. فرانسوا نیکولو، سفیر سابق فرانسه در ایران به رویترز اظهار کرده است که شرکت‌های فرانسوی که پیش از تحریم‌ها در ایران فعالیت می‌کردند، مایل به بازگشت هستند.

پژو و رنو سال گذشته مدیران خود را برای شرکت در کنفرانس خودرو به ایران فرستاده بودند. پی‌یر موسکوویچ، وزیر دارایی فرانسه در آستانه سفر این هیات به تهران در یک برنامه تلویزیونی گفته بود اگر تحریم‌ها برداشته شوند، این کشور فرصت‌های تجاری قابل توجهی در ایران خواهد داشت. تحت توافقی که نوامبر گذشته در ژنو حاصل شد، در قبال موافقت ایران برای محدود کردن فعالیت هسته ای خود، کشورهای غربی از جمله فرانسه با تعلیق شش ماهه شماری از تحریم‌ها علیه ایران موافقت کردند که شامل لغو تحریم تجارت قطعات خودرو و هواپیما، مواد پتروشیمی و همچنین تسهیل تجارت کالاهای بشردوستانه شامل غذا و دارو است.
مرجع : ايسنا