کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

راب مالی: کشورهای حاشیه خلیج فارس حامی احیای برجامند

راه برای بازگشت ایران به برجام باز است

6 آذر 1400 ساعت 16:54


گروه سیاسی: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: کشورهای عرب منطقه خلیج فارس آماده اند که در صورت بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام،  روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با ایران را گسترش دهند ،تا ایران هم از نظر دیپلماتیک و هم از نظر اقتصادی در منطقه مشارکت داشته باشد.
راب مالی که به تازگی از سفر به کشورهای منطقه خلیج فارس بازگشته است، گفت: کشورهای عرب چندان شیفته توافق برجام نیستند اما حالا متوجه این واقعیت هستند که نبود این توافق به معنای  گسترش برنامه هسته ای ایران و رفتار منطقه ای خصمانه تر ایران است.
به گفته این مقام آمریکایی  تمام کشورهای منطقه خلیج فارس موافتند که درحال حاضر بازگشت به برجام حیاتی است.
 مالی یک بار دیگر تاکید کرده است "آمریکا حاضر است به برجام بازگردد و تمام تحریم هایی را که با این توافق تناقض دارند لغو کند .بنابراین اگر ایران خواستار بازگشت به برجام است راه آن باز است."
 مالی گفت: آمریکا با خروج از برجام بحران را به خود نزدیک تر کرده است و تراژدی ماجرا آن است که این کار رییس جمهوری سابق آمریکا به جای دورتر کردن. مشکلات احتمالی بعد از اتمام ضرب الاجل های برجام بوده آمریکا را به این بحران ها نزدیک تر کرده است.
مذاکرات اتمی بین ایران و گروه ۱+۴ با حضور غیرمستقیم ایالات متحده از روز دوشنبه در وین آغاز شود.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با ژوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است: "اگر طرف مقابل آماده بازگشت کامل به تعهداتش و لغو تحریم ها باشد رسیدن به توافق سریع و خوب ممکن خواهد بود."
ژوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در حساب توییتری خود تاکید کرده که باید با عملگرایی، واقعگرایی و حسن نیت مسائل پیش رو را حل کرد.  بورل گفته است "یک فرصت واقعی پیش روی مذاکره کنندگان است".
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس اتمی سازمان ملل متحد این هفته در آستانه نشست شورای حکام آژانس و یک هفته پیش از آغاز مجدد مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام در وین به تهران رفته بود تا اختلافات ایران و آژانس را حل کند اما روز چهارشنبه در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس، گفت علیرغم تلاشش این گفتگوها بدون نتیجه به پایان رسیده است.
اتحادیه اروپا گفته است از اینکه پیشرفتی برای نزدیک شدن به حل اختلافات برجا مانده میان ایران و آژانس صورت نگرفته عمیقا نگران است و از ایران خواسته بدون هیچ پیش‌شرطی تمام اطلاعات و اسناد، دسترسی‌ها و پاسخ‌هایی را که مدیرکل آژانس نیاز دارد بدون تاخیر فراهم کند.آمریکا نیز ایران را تهدید کرده که اگر فورا همکاری‌های خود را با آژانس از سر نگیرد پرونده هسته‌ای این کشور در جلسه اضطراری شورای حکام بررسی خواهد شد.
ایران به مذاکرات نزدیک، اما از توافق دور می‌شود
روزنامه القدس العربی  نوشت: پیش از شروع مذاکرات وین در تاریخ ۲۹ نوامبر، به نظر می‌رسد ایران و ایالات متحده همچنان در دو موضع متناقض قرار دارند. ایران با قاطعیت می‌گوید تنها با هدف رفع تحریم‌های غیر قانونی به مذاکرات باز می‌گردد و قصد دارد به ضمانت‌های قانونی دست یابد که براساس آن، هیچ دولتی در آمریکا نتواند از توافق هسته‌ای خارج شود. ایران بوضوح می‌گوید هر آنچه به توافق هسته‌ای مربوط است، در سال ۲۰۱۵ مورد بررسی قرار گرفته و مذاکرات جدیدی در این رابطه نخواهد بود.
 منطق ایران با قانون بین المللی و اصول گفتگو هماهنگ است و پذیرفتنی نیست که ایالات متحده خواستار توافق هسته‌ای جدیدی باشد، چرا که توافق حاصل رأی و نظر چند طرف است و نمی‌تواند با میل یک طرف حاضر تغییر کند. ایالات متحده تصمیم به خروج از توافق گرفت، در حالی که قانون بین المللی چنین اجازه‌ای به آن نداده بود و نمی‌توانست باقی شرکای توافق را مجبور به تغییر آن کند، تا بار دیگر به توافق مذکور باز گردد. در واقع، عصر بله قربان گویی در روابط بین المللی به سر آمده و این قانون بین المللی است که روابط بین دولت‌ها را تنظیم می‌کند.
ایالات متحده به تنهایی با برخی متحدان خود تصمیم به ترسیم خطوط کلی گرفت که نام آن را «توافق انتقالی» نامیده و به دنبال جایگزین کردن این توافق و رفع جزئی از تحریم‌های آمریکا، در مقابل پایبندی ایران به بند‌های اصلی توافق اصلی است. اما فقط این نیست، بلکه «توافق انتقالی» دو بند جدید هم دارد، بند اول همان برنامه‌های موشکی ایران است، که تهران به کلی مخالف بحث راجع به آن است و این مهم را مربوط به مسائل حق حاکمیتی خود می‌داند و بند دوم، فعالیت‌های نظامی ایران در منطقه است، که به عقیده این کشور امکان گفتگو در مورد آن، بدون دخالت خارجی وجود دارد. اسرائیل به نوبه خود مخالف توافق انتقالی است و اعلام کرده براساس سیاست خود با ایران رفتار می‌کند. بنابراین، ایران چه توافق انتقالی را قبول کند و چه آن را نپذیرد، در معرض ضربات انتقام جویانه اسرائیل قرار دارد.
با وجود بحران اقتصادی، تهران همچنان احساس می‌کند طرف قدرتمندتر در مذاکرات وین است، همانطور که ۵ ماه طول کشید تا ایران تصمیم به از سر گیری مذاکرات بگیرد، یعنی پس از آنکه صبر ایالات متحده و قدرت‌های اروپایی به پایان رسیده بود. تهران به خوبی می‌داند که ایالات متحده خواهان احیای توافق هسته‌ای است و سیاست فشار حداکثری اش را شکست خورده می‌داند، به همین دلیل ایران اطمینان دارد که از موضع قدرت وارد مذاکره می‌شود، نه از موضع ضعف.
همچنین ایران موفق شد پیش از بازگشت به مذاکرات وین، از وقت به نفع خود و به بهترین شکل ممکن استفاده کند. ایران ایمان دارد که موضع بایدن از موضع ترامپ متفاوت نیست، از این رو بود که ایران به عدم پایبندی به برخی بند‌های توافق اصلی ادامه داد تا به متعهد نبودن دیگر طرف‌های این توافق، پاسخ داده باشد، چه در قالب محدود کردن بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و تعطیلی دوربین‌های نظارتی و چه با تسریع در اجرای برنامه‌های هسته‌ای خود در قالب غنی سازی اورانیوم، افزایش تعداد سانتریفیوژ‌های ساخت داخل و اصلاح آسیب‌هایی که به برخی از تاسیسات هسته‌ای اش وارد شده بود. ایران بر این عقیده است که تعهداتش نسبت به آژانس، تعهداتی مربوط به تکنولوژی محض است و اژانس نباید این مسائل را سیاسی کند.


کد مطلب: 307764

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/307764/راه-بازگشت-ایران-برجام-باز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir