به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۶ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۳۰۷۷۷۸

واکنش فرزند مشایخی به تندیس جدید پدرش

واکنش فرزند مشایخی به تندیس جدید پدرش
گروه فرهنگی: تندیسی از زنده یاد جمشید مشایخی که به تایید فرزندش - نادر مشایخی - هم رسیده است، در آینده نزدیک در موزه سینما جانمایی می‌شود.ششم آذرماه سالروز تولد جمشید مشایخی یکی از بازیگران شناخته شده سینمای ایران است که در سال ۱۳۱۳ متولد شد و فروردین دو سال قبل از دنیا رفت.

اخیراً تندیسی با شمایلی از نقش او در فیلم «کمال‌الملک» علی حاتمی ساخته شده که مراحل آماده سازی نهایی آن در حال انجام است و پس از تکمیل در موزه سینما رونمایی خواهد شد.نادر مشایخی - رهبر ارکستر و فرزند این بازیگر قدیمی - که خودش متولد پنجم آذرماه است،  به تازگی از مراحل آماده‌سازی این تندیس بازدید داشته و براساس ویدویی که موزه سینما منتشر کرده، درباره آن گفته است: این شمایل چیزی است که پدرم عاشقش بود، چون او خوشحال بود که رُل کمال‌الملک را بازی کرده است. قبل از اینکه این نقش را بازی کند، هم نقاشی می‌کرد و الان این تندیس خیلی خوب شده است و ان را که می‌بینم منقلب می‌شوم.

او گفته است: من کمال‌الملک را نمی‌شناختم و این شخصیت با فیلم «کمال‌الملک» برای من و خیلی از جوان‌های آن زمان به مفهوم تبدیل شد. پدرم کتاب‌های زیادی در رابطه با با کمال‌الملک و تاریخ آن زمان در اختیار داشت و می‌خواند و به آن دوران تسلط داشت.او با اشاره به نمایشی از این فیلم در سال‌های اول دهه ۸۰ میلادی در وین و استقبال مخاطبان از فیلمی که سمبلی از ایران بود و وحدت جامعه را نشان می‌ داد، گفت:‌ ما در زمانه‌ای هستیم که بخاطر کرونا تبادل اجتماعی نداشته‌ایم و از هم دور بوده‌ایم. این احساس تنهایی و فردی خیلی زیاد شده در حالی که ما به وحدت و با هم بودن نیاز داریم. بهترین چیزی هم که به مردم وحدت می‌دهد تاریخ است.

نادر مشایخی از علاقه‌مندی مردم به جمشید مشایخی سخن گفته و اضافه کرده است:‌ مردم انگار در او چیزی را کشف کرده بودند که شبیه تختی بود. خودش هم البته همین‌طور بود یعنی آن سمبل و شخصیتی که از مرام ایرانی می‌دید را در تختی پیدا کرده بود. دوست داشت مثل او باشد و حتی یک بار چند نفر خواستند از پدرم امضا بگیرند که یکی از آن‌ها موقع رفتن به اشتباه به پدرم گفت، خداحافظ آقای تختی و این اشتباه او را بسیار خوشحال کرد.

زنده یاد جمشید مشایخی در دوران فعالیت هنری‌اش دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشنواره فیلم فجر به ترتیب برای فیلم‌های «کمال الملک» و «گل‌های داوودی» دریافت کرد. او همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای ایفای نقش در فیلم «بانوی من» در هفتمین دوره جشن خانه‌سینما گرفت و نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشن خانه سینما شد و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم «پدربزرگ» از جشنواره بین‌المللی پیونگ یانگ به دست آورد.

این هنرمند ایفاگر نقش‌های متفاوت و ماندگاری در سبک‌های مختلفی در سینما و تلویزیون بود و با کارگردان‌های برجسته‌ای همکاری کرده بود. از جمله آثاری که مشایخی در آن‌ها ایفای نقش کرده، می‌توان به فیلم‌های «گاو»، «قیصر»، «شازده احتجاب»، «سوته‌دلان»، «خانه عنکبوت»، «کمال‌الملک»، «گل‌های داودی»، «آوار»، «پدربزرگ»، «طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «جرم» و «سیزده۵۹» و مجموعه‌های «هزاردستان»، «داستان‌های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی(ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» اشاره کرد.

 مشایخی در حوزه تئاتر هم فعالیت‌های موثری داشته و برای اولین بار در سال ۱۳۳۹ در تله تئاتر «بعد از سی سال» به کارگردانی علی نصیریان بازی کرد و در فاصله این سال‌ها تا ۱۳۵۲ در حدود ۱۰ تله تئاتر حضور داشت و با هنرمندانی چون علی نصیریان، عباس جوانمرد و رکن الدین خسروی همکاری کرد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: جمشید مشایخی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها