کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۱۰۰ کودک از ابتدای سال فرزندخوانده شدند

ایلنا , 6 آذر 1400 ساعت 18:13


گروه جامعه: مدیر بهزیستی شهر تهران از فرزندخواندگی ۱۰۰ کودک به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی از ابتدای سال ۱۴۰۰ خبر داد.سعید آرام مدیر بهزیستی شهر تهران  درباره کودک آزاری گفت: وقتی بحث کودک آزاری می‌شود عموما نگاه ما به سمت کودک‌آزاری جسمی، جنسی و روانی است. مهمترین و شایع‌ترین کودک‌آزاری غفلت والدین است و ما با این موضوع کما فی‌السابق روبرو هستیم و نیاز به یک برنامه‌ریزی جامع و کامل دارد تا خانواده‌ها با این مقوله آشنا شوند. گاهی اوقات خانواده‌ها بدون اینکه بدانند با غفلت از نیازمندی‌های کودک، او را مورد آزار قرار می‌دهند.

وی همچنین درباره نگهداری کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در تهران گفت: کودکانی که فاقد سرپرست موثر یا سرپرست باشند از طریق قوه قضاییه مسئولیت نگهداری و تربیت آن‌ها به بهزیستی سپرده می‌شود. عموما کودکانی که در مراکز ما نگهداری می‌شوند کودکان بدسرپرست و یا فاقد سرپرست موثر هستند.مدیر بهزیستی شهر تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۲ مرکز به صورت شبانه‌روزی در تهران داریم که گروه‌های مختلف بچه‌ها را نگهداری می‌کنند. وقتی کودکی به بهزیستی می‌آید اگر بی‌سرپرست باشد سرپرستی این کودکان به خانواده‌های جایگزین داده می‌شود و این کودکان به خانواده‌هایی که فاقد فرزند بوده و متقاضی فرزندخواندگی هستند، سپرده خواهند شد.

آرام تصریح کرد: تعدادی از کودکان که در این مراکز نگهداری می‌شوند دارای سرپرست هستند، اما سرپرست آن‌ها موثر نیست و ممکن است که پدر یا مادر در زندان باشند با توجه به اینکه این کودکان دارای پدر یا مادر هستند امکان اینکه سرپرستی این کودکان به خانواده‌های دیگر واگذار شود نیست و قوه قضاییه اجازه اینکه سرپرستی این کودکان به خانواده‌های متقاضی داده شود را به ما نمی‌دهد. این کودکان عموما در مراکز ما می‌مانند و مراحل رشد و تربیتی خود را در مراکز ما می‌گذارند.

وی با بیان اینکه کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در شیرخوارگاه‌ها تا ۳ سه سال نگهداری می‌شوند، گفت: البته در مرکز شبیر معمولا کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست تا ۶ سال نگهداری می‌شوند. بعد از این مدت، این کودکان به مراکزی می‌روند که در گروه‌های مختلف سنی شکل گرفته‌اند. این مراکز نیز از کودکان در رده‌های سنی ۷ تا ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۸ سال از کودکان نگهداری می‌کنند. این مراکز توسط موسسات خیریه که از سازمان بهزیستی مجوز گرفته‌اند اداره می‌شوند.

مدیر بهزیستی شهر تهران خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون سرپرستی حدود ۱۰۰ کودک به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی سپرده شده است و همچنان ۷۰۰ خانواده در شهر تهران متقاضی فرزندخوانده بوده و در پشت نوبت هستند.

آرام در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که خانواده‌های متقاضی از دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها سرپرستی کودکی را بپذیرند، گفت: ما در سطح استان تهران اقدامات‌مان را انجام می‌دهیم، چراکه باید شرایط نظارت بر نگهداری کودکان را داشته باشیم. از سوی دیگر به همان نسبت که در استان تهران متقاضی فرزندخواندگی زیاد است در دیگر استان‌ها نیز به همین صورت است؛ بنابراین عموما ممکن است از استان تهران کودکان به متقاضیان فرزندخواندگی سپرده شوند البته گاهی هم از استان‌هایی که در نزدیکی تهران هستند، سرپرستی کودکان به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی داده می‌شود البته تعداد این کودکان بسیار کم است و همانطور که گفتم عموما در سطح استان این اقدامات را انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خانواده‌ها تمایلی برای سرپرستی کودکان بالای هفت سال هم دارند، گفت: اکثریت خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی به دنبال سرپرستی نوزاد هستند، اما سرپرستی گروه‌های مختلف سنی کودکان به خانواده‌ها واگذار می‌شود حتی سرپرستی کودکان ۱۰ الی ۱۲ ساله هم به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی داده شده است. برای واگذاری سرپرستی کودک به یک خانواده شاخص‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود و ما براساس این شاخص‌ها که شامل شرایط خانواده، سن زوجین، وضعیت اجتماعی، وضعیت اقتصادی و فرهنگی و ... است، در نهایت با تصمیم کمیته و رضایت خانواده سرپرستی کودک را به خانواده متقاضی واگذار می‌کنیم.


کد مطلب: 307794

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/307794/۱۰۰-کودک-ابتدای-سال-فرزندخوانده-شدند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir