به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۳۰۷۸۸۱

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش شد

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش شد
گروه سیاسی: یوسف نوری با رای نمایندگان وزیر آموزش و پرورش شد.
نمایندگان مجلس  با ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع به یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.
پیش از این سید ابراهیم رئیسی، حسین باغ گلی و مسعود فیاضی را به عنوان گزینه‌های تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرده بود که آن‌ها نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند.
نوری، سومین گزینه رییس جمهوری برای وزارت آموزش و پرورش است که توانست رای اعتماد مجلس را بدست آورد.
جواد نیک‌بین نماینده کاشمر در مجلس   در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: آقای یوسف نوری در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده و برنامه‌ای در این خصوص ارائه داده است، اما من چند سوال از گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دارم.
نماینده کاشمر در مجلس تصریح کرد: آقای نوری باید پاسخ دهد که برای حذف مافیای کنکور که بودجه‌ای چند برابر آموزش و پرورش در هر سال دارد چه برنامه‌ای داشته و بایستی توضیح دهد چه برنامه‌ای برای حذف کتب کنکور و کتب کمک‌درسی و حذف مافیای کتب درسی دارد این در حالی است که این مافیا در دست چند نفر است. ضمن اینکه گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش باید پاسخ دهد برای تعارض منافع و حذف مافیای موجود در این وزارتخانه چه اقداماتی می‌خواهد انجام دهد.نیک‌بین گفت: تعارض منافع یعنی اینکه در سازمان غذا و دارو مافیا وجود دارد این در حالی است که نباید مسؤول در آنجا داروخانه داشته باشد، اما اینگونه است تعارض منافع یعنی آنکه شهردار و اعضای شورای شهر نبایستی شرکتی داشته باشند تا پروژه‌ها و برنامه‌های شهرداری را به آن بسپارند.وی گفت: در آموزش و پرورش تبعیض ساختاریافته وجود دارد که باید آقای یوسف نوری برنامه‌ای را برای حذف آن داشته باشد. معلم خرید خدمت، مدارس حمایتی، معلمان غیر انتفاعی و نهضتی و قرآنی، معلمان روزمزد، معلمان ساعتی و معلمان حجمی در آموزش و پرورش یعنی تبعیض ساختار یافته.
وی گفت: ‌۲۰۰ هزار معلم قراردادی در کشور داریم و آموزش و پرورش با کسری معلم مواجه است؛ با بازگشت به تدریس بازنشستگان نمی‌توان جبران کسری معلم آموزش و پرورش را داشت این در حالی است که داده معلمان از فقر نیست بلکه از فرق است و نبایستی حقوق دو معلم در دو کلاس دیوار به دیوار با یکدیگر متفاوت باشد. معلم غیرانتفاعی در شهر تهران با ماهی یک میلیون تومان کار می‌کند و فقط ۵ روز در ماه بیمه است و گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش باید برای حذف مافیای مدارس غیرانتفاعی برنامه داشته باشد.‌آموزش و پرورش مهمترین نهاد و وزارتخانه در کشورمان است و اگر می‌خواهیم وضعیت کشور درست شود باید ۳۰ تا ۵۰ درصد بودجه سایر وزارتخانه‌ها حذف شود تا آینده کشور ساخته شود. نظر آقای نوری و تیم آن درباره خصوصی‌سازی آموزش و پرورش چیست این در حالی است که غرب‌زدگان در آموزش و پرورش در طول سال‌های اخیر واژه‌هایی مانند ایثار را حذف کرده‌اند. در آموزش و پرورش دنبال شایسته‌سالاری در آزمون‌ها بودند و در سال‌های اخیر آزمون و تست ملاک شایسته‌سالاری دانش‌آموزان شده است. آموزش و پرورش بی سوادپرور و استعدادکش است و باید آقای نوری برنامه ویژه برای به فعلیت رساندن استعداد‌های دانش‌آموزان ایرانی داشته باشد.دانش‌آموزان ۱۲ سال درس می‌خوانند، اما چیزی یاد نمی‌گیرند نه زبان داخلی، نه خارجی و نه هنر و هیچ برنامه مهارتی در آموزش و پرورش وجود ندارد. باید برنامه‌ای به منظور تغییر درست جهت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در دستور کار آقای نوری قرار گیرد.‌۸۰ درصد قبولی در کنکور متعلق به دانش‌آموزان غیرانتفاعی است در حالی که تعداد دانش‌آموزان غیرانتفاعی در کشور فقط ۱۵ درصد است تعداد قبولی مدارس دولتی در کنکور ۲۰ درصد است در حالی که تعداد دانش‌آموزان مدارس دولتی ۸۵ درصد است.وی  گفت: اجرای سند تحول بنیادین و اعمال مدرک بالاتر فرهنگیان در آموزش و پرورش از موضوعاتی است که باید آقای نوری در دستور کار خود قرار دهد.
برنامه‌های نوری مطابق با اسناد بالادستی نظام است
حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با یوسف نوری اظهار داشت: برنامه‌های نوری مطابق با اسناد بالادستی نظام است.
وی افزود: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی با سابقه ۵۵ ماه حضور در جبهه و دارای جانبازی است؛ در هر صورت با این وضعیت، مطالبات گوناگونی هم هست که باید محقق شود.
نوروزی در همین راستا موضوع طبقه بندی نظام معلمان و همچنین احترام بخشی به وضعیت معلم و دانش آموز و اولیا را از جمله وظایفی خواند که وزیر آموزش و پرورش باید مدنظر قرار دهد.
این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: در قبال وظایف ذکر شده، ما هم یک وظیفه داریم و آن وضع قوانین مربوطه است. آقای نوری باید فعالیت‌های آموزش و پرورش را ارتقا دهد و در ساختار دانشگاه فرهنگیان باز نگاه بازنگری کند همچنین معیشت و شان معلمان را بالا ببرد.
نوروزی اجرای دقیق قانون رتبه بندی معلمان را از جمله وظایف مهم وزیر آموزش و پرورش خواند و عنوان کرد: آقای نوری می‌تواند نظام مدرسه محوری ایجاد کند و لازمه آن تعامل سازنده با مجلس است.مجلسی که رهبری فرمودند یکی از قوی‌ترین مجالس دوران انقلاب است، نیز وظیفه دارد که در تدوین قوانین مورد نیاز برای تحقق اهداف آموزش و پرورش دقت کند.
وی در خاتمه خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: فراکسیون شاهد و ایثارگران مجلس و همه نمایندگان مجلس امروز به وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش رای می‌دهند، اما انتظار ما این است که این وزارتخانه را سامان بخشید.
هاجر چنارانی نماینده نیشابور در مجلس  هم در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: آقای نوری وزیر فرمایشی نیست و بین ۲۹۰ نماینده مجلس هم مخالف‌هایی دارد.
وی افزود: من همچنان از آموزش و پرورش حقوق می‌گیرد و هر کس ادعای معلمی دارد باید حکم کارگزینی خود را نشان دهد و نبایستی به اسم معلم به سراغ کار‌های دیگر برود، این در حالی است که ۶۰ نماینده مجلس به اسم معلم وارد آموزش و پرورش شده‌اند، ولی حالا سر از وزارت نفت، وزارت بهداشت، وزارت صمت، وزارت راه، وزارت جهاد و... درآورده‌اند. آقای نوری باید توضیح دهد که چگونه می‌خواهد لایحه رتبه بندی معلمان را اجرای کند. او باید در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبار و منابع اجرای رتبه بندی معلمان را مشخص کند ضمن اینکه متأسفانه برنامه‌های آقای نوری برای وزارت آموزش و پرورش عملیاتی نیست.
چنارانی خطاب به یوسف نوری گفت: آقای نوری! بدان جایی که می‌روی جایگاه شهیدان رجایی و باهنر است؛ آیا آقای نوری تیمی دارای تفکر نوین و اندیشه‌محور دارد؟ آیا جلسه‌ای با معلمان دلسوز برگزار کرده است؟ شما فقط یک توئیت زده‌اید. زمانی که مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان وجود داشت آقای نوری که هم اکنون وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است آن زمان مسئول و مدیر بود.
 آقای نوری! شما ۱۰ سال از بدنه آموزش و پرورش فاصله گرفته‌اید و حتی زمانی که هلال احمر بودید من بنا داشتم یک مورد را با شما مطرح کنم، اما شما پاسخگو نبودید. آقای نوری! شما در فعالیت‌های اقتصادی حضور دارید.چنارانی گفت: ۴ اردوگاه بزرگ کشور که توسط آموزش و پرورش تعیین تکلیف می‌شود و جود دارد که بزرگ‌ترین اردوگاه خاورمیانه در نیشابور به نام اردوگاه شهید رجایی است، در حالی که طبق آمار یونسکو سالیانه فقط ۱۵ هزار دانش‌آموز به این اردوگاه‌ها رفت و آمد می‌کنند و فقط صدای کلاغ‌ها از این ۴ اردوگاه شنیده می‌شود. سال‌های سال است که جوب حراج به رتبه بندی معلمان زده می‌شود و ارقام مختلف برای اجرای آن داده می‌شود؛ شما گفته‌اید افزایش اعتبار برای اجرای رتبه بندی معلمان در نظر می‌گیرید، اما باید مشخص کنید از کجا این اعتبار را می‌آورید؛ چراکه شورای نگهبان به دلیل فقدان منابع قطعا این لایحه را رد خواهد کرد.چنارانی افزود: ورودی و خروجی آموزش و پرورش تناسبی ندارد و کلاس‌های فاقد معلم داریم.
معلمان برای درمان درد خود که روزگاری کارت طلایی بیمه تکمیلی داشتند، اما امروز دیگر چیزی ندارند. باید آموزش و پرورش پیوست سایر وزارتخانه‌ها را داشته باشد و آیا آقای نوری چنین پیوستی را دارد؟ وضعیت رتبه بندی معلمان برای کادر اداری مشخص نیست و آقای نوری باید توضیح دهاد برای آن برنامه‌ای دار، ضمن اینکه او باید برای اجرای کامل قانون خدمات کشوری و دانشگاه فرهنگیان هم برنامه‌ای ویژه داشته باشد.وی گفت: بزرگترین بخوربخور‌ها در گذشته در صندوق ذخیره فرهنگیان بود در حالی که معلمان برای دریافت کوچکترین وام باید در صف قرار بگیرند.
برچسب ها: مجلس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها