به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۳۰۷۸۹۶

حجم تجاری ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلاری تهران-دوحه

حجم تجاری ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلاری تهران-دوحه
گروه اقتصادی: رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر اظهار داشت:‌ مذاکره برای سرمایه‌گذاری مشترک برای جام جهانی از طرف بخش خصوصی به شدت در جریان است، و اتفاقات خوبی هم در حال رقم خوردن است.به گزارش ایلنا، عدنان موسی‌پور در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و قطر و همچنین اظهارات رییس سازمان توسعه تجارت مبنی بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک با دوحه برای استفاده از بازار بالقوه جام جهانی 2022 اظهار کرد: قطر یک کشور کاملا باظرفیت است و رویکرد ما نسبت به قطر نباید صرفا صادرات‌محور باشد. خصوصیت ویژه قطر موضوع سرمایه‌گذاری است، دوحه در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده است. با این حال برای اینکه سرمایه‌گذرای صورت بگیرد نیاز به یک سری از زیرساخت‌ها وجود دارد. ایران در زمینه‌های کشاورزی و معدنی این پتانسیل را دارد که پذیرای سرمایه‌گذاران قطری باشد.

وی افزود: این کار نیازمند اقدام در سطوح بالای حکومتی ایران است، یعنی در سطح وزیر و رییس جمهور باید نشست‌هایی برگزار شود که از قبل آن با تعریف مگاپروژه‌ها منافع مشترک ایران و قطر تامین شود. تعریف منافع مشترک در قالب مگاپروژه‌ها نسخه‌ای است که برای روابط ایران و قطر پیچیده می‌شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با اشاره به فرصت‌های تجاری جام جهانی 2022 گفت: در مورد جام جهانی اگر ایران بخواهد به ساخت و ساز ورود پیدا کند دیگر شدنی نیست چراکه تقریبا کارها تمام شده است. بازارهای جانبی جام جهانی بعد از فعال خواهند شد که از این میان می‌توان به صنایع غذایی، صنایع دستی و توریسم اشاره کرد، در مورد ساخت و ساز مراحل نهایی در قطر درحال انجام است. ایران در بخش توریسم و مواد غذایی می‌تواند از بازار جام‌جهانی استفاده کرده و پروژه‌های مشترک با قطر تعریف کند.

وی ادامه داد: مذاکرات برای سرمایه‌گذاری مشترک از طرف بخش خصوصی به شدت در جریان است، و اتفاقات خوبی هم در حال رقم خوردن است. بیشتر این مذاکرات در مورد سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های صنایع غذایی، صنایع معدنی و توریسم است که صنایع غذایی و توریسم به جام جهانی مربوط می‌شوند. این مذاکرات هم برای صادرات و هم سرمایه‌گذاری مشترک در جریان است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر در پاسخ به سوالی پیرامون تعداد و وضعیت کارگران ایرانی شاغل در قطر بیان کرد: تعداد کارگران ایرانی که در قطر مشغول به کار هستند به طور دقیق در دسترس نیست اما تعداد آنها کم نیست.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: تراز تجاری ایران با قطر به نفع ایران مثبت است و حجم تجاری بین دو کشور بین 300 تا 400 میلیون دلار است. اگر بین ایران و قطر مگا پروژه‌ها تعریف شود، این رقم می‌تواند تا دوبرابر رشد پیدا کند. بیشتر کالاهای صادراتی ما به این کشور شامل مواد غذایی و مصالح ساختمانی و صنایع مربوط ساختمان است.
برچسب ها: ایران و قطر تجارت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها