به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۳۰۷۹۱۶

وضعیت نامطلوب پروتکل‌های ضدکرونا در مدارس

وضعیت نامطلوب پروتکل‌های ضدکرونا در مدارس
گروه جامعه: همزمان با بازگشایی مدارس، میانگین درصد رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ۴۷.۸۳ درصد و درصد استفاده ازماسک بیش از ۴۹ درصد برآورد شده است؛ اعدادی که برای پیشگیری از بروز موج ششم کرونا چندان کافی به نظر نمی‌آیند.به گزارش ایسنا، باوجود تاکیدهای مکرر کارشناسان حوزه سلامت، مبنی بر لزوم همراهی واکسیناسیون سریع علیه کووید۱۹ و رعایت بالای پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از بروز پیک ششم کرونا، اما در حال حاضر بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۴۷.۸۳ درصد است.روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی را تا روز سوم آذر ماه ۱۴۰۰ می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید.

در عین حال بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۶ آبان تا سوم آذر ماه ۴۷.۸۳ درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی را با ۶۱.۳۲ درصد در آذربایجان غربی و کمترین میزان آن را با ۴۰.۸۴ درصد در بوشهر مشاهده می‌کنیم.

میانگین میزان رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور طی این مدت، ۵۲.۴۷ درصد بوده است. در این شاخص نیز بیشترین میزان رعایت مربوط به استان آذربایجان غربی با ۷۳.۶۲  درصد رعایت است و کمترین میزان رعایت هم مربوط به استان بوشهر با ۴۲.۶۸ درصد است.

همچنین میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۶ آبان ماه تا سوم آذر ماه ۱۴۰۰، ۵۰.۶۰ درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت در این شاخص مربوط به استان آذربایجان غربی با ۷۷.۵۲ درصد بوده و کمترین میزان رعایت نیز مربوط به استان بوشهر با ۴۲.۳۳ درصد رعایت بوده است.

میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور نیز در این مدت، ۴۹.۸۹ درصد بوده است که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی با ۸۳.۴۶ درصد مربوط به استان هرمزگان و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به استان قزوین با ۴۱.۷۸ درصد است.میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۶ آبان تا سوم آذر ماه ۱۴۰۰،  ۴۷.۸۳ درصد بوده است که استان آذربایجان غربی با ۷۰.۴۰ درصد بیشترین میزان رعایت و بوشهر با ۴۰.۸۴ درصد کمترین میزان رعایت را داشته‌اند.

در عین حال طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، بر اساس اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها از تاریخ ۲۶ آبان تا سوم آذر ماه ۱۴۰۰، از تعداد ۳۵۷۷۸۰۷ مراکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، بالغ بر ۲۴۰۹۱۹ مورد بازرسی انجام شده است.

همچنین طی این مدت تعداد ۳۴۶۲۸ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و ۱۲۴۸ مورد از این مراکز نیز پلمب شده‌اند.باید توجه کرد که به ترتیب سوپرمارکت‌ها و خواروبارفروشی‌ها، نانوایی‌ها و رستوران‌ها، رتبه‌های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضایی را در میان اماکن عمومی از تاریخ ۲۶ آبان تا سوم آذر ماه به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ادارات و سازمان‌ها، بانک‌ها، مطب ها، اماکن متبرکه و مساجد، پیشخوان و پلیس +۱۰، تالارهای پذیرایی، مراکز ورزشی، داروخانه‌ها، آرامستان‌ها، پاساژها و پایانه‌های مسافربری درون شهری قرار دارند.

در حوزه صنایع نیز به ترتیب کارگاه‌ها و صنایع کوچک، کشاورزی، دامپروری و معادن، صنایع تولید، نفت، گاز و انرژی و سایر، صنایع ساخت و ساز و مراکز شماره‌گذاری و معاینه فنی بیشترین اخطار و معرفی به مراجع قضایی را طی مدت ۲۶ آبان ماه تا سوم آذر ماه ۱۴۰۰ دریافت کرده‌اند.

وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس
در عین حال بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، گزارش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازگشایی مدارس از یکم تا پنجم آذر ماه  به شرح زیر است:بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ بر اساس مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد.

باید توجه کرد که تعداد  کل مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ بالغ بر ۱۳۵۸۵۶ مدرسه بوده و تعداد ساختمان مدارس ۱۰۷۱۷۱ است.تعداد کل مدارس ابتدایی ۶۱۳۴۶ مدرسه، تعداد کل مدارس دوره اول متوسطه ۲۳۰۷۹ مدرسه، تعداد کل مدارس دوره دوم متوسطه ۲۱۱۸۶ مدرسه، تعداد  کل مدارس استثنایی ۱۵۶۰ مدرسه، تعداد کل مدارس پیش دبستانی ۲۱۷۰۲ مدرسه، تعداد کل هنرستان ۵۹۹۶ مدرسه و تعداد کل مجتمع هنرستانی ۹۸۷مدرسه است.

۶۱۳۷ بازرسی بهداشتی از مدارس
بر این اساس تعداد بازرسی انجام شده از ابتدای آذرماه تا پنجم آذر سال ۱۴۰۰، بالغ بر  ۶۱۳۷ مدرسه بوده است.
در عین حال بر اساس اعلام معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، چالش‌های مهم  و پر خطر در برخی از مدارس شامل موارد زیر است:
_ متناسب نبودن فضای کلاس‌ها با تعداد دانش‌آموزان (پذیرش بیش از حد ظرفیت کلاس)
_ عدم رعایت فاصله گذاری مناسب بین دانش آموزان
_ عدم رعایت چیدمان صندلی بر اساس فاصله تعریف شده در پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده
_ عدم رعایت استفاده از ماسک در بین دانش آموزان و شاغلین.
در عین حال چالش‌های مهم و پرخطر در برخی مدارس نیز اعلام شده است که شامل:
_ فراهم نبودن شرایط مناسب برای تهویه وجریان هوا در کلاس‌ها به دلیل تجمع بیش حد ظرفیت دانش‌آموزان و فضای فیزیکی ناکافی
_تجمع والدین در مقابل ورودی و خروجی مقابل مدارس.

پنجاهمین گزارش ناجا درباره کاهش انتقال کرونا از طریق مدیریت هوشمند
در عین حال بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، اقدامات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا با مدیریت هوشمند تجمعات و محدودسازی ترددها انجام شد.  باید توجه کرد که طبق پنجاهمین گزارش ناجا، بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، در هفته گذشته وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در فرودگاه‌ها ۸۱ درصد، در قطارهای مسافربری بین استانی ۷۳ درصد، در مترو ۳۰ درصد و در اتوبوس‌ها ۵۵ درصد بوده است.  

همچنین وضعیت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هفته گذشته در حوزه اصناف به این صورت بوده است؛ میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری اصلی ۶۳ درصد، در صنوف متفرقه درون‌شهری ۶۱ درصد و در صنوف متفرقه برون‌شهری ۵۶ درصد بوده است.

همچنین در هفته گذشته، از ۴۴۰۶۵ مورد صنف بازدید شده که ۲۰۷۷۳ صنف تذکر دریافت کرده، ۳۹۹۸ صنف صورتجلسه شده و ۶۵۵ مورد پلمپ شده‌اند.  باید توجه کرد که ۷۲ درصد از پلمب‌ها و صورت‌جلسه انجام شده، مربوط به شش استان اصفهان با ۲۹ درصد، تهران با ۱۴ درصد، قزوین با ۹ درصد، فارس و لرستان با هفت درصد و کردستان با پنج درصد بوده‌اند.
برچسب ها: بازگشایی مدارس
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها