به روز شده در ۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - ۲۰:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۳۰۷۹۳۹

با این منبع ارزان‌قیمت پروتئین آشنا شوید

با این منبع ارزان‌قیمت پروتئین آشنا شوید
گروه سلامت: یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه سیرابی یکی از منابع پروتئین و ویتامین‌های گروه «ب» به‌حساب می‌آید، گفت: این ماده غذایی می‌تواند در آش‌ها، سوپ‌ها و به‌منظور رشد کودکان مورد استفاده قرار بگیرد، سیرابی علاوه بر طبخ مجزا می‌تواند در آش‌ها و سوپ‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

سیاوش فاضلیان با بیان اینکه سیرابی، جزو اعما و احشا درون شکم نشخوارکنندگان محسوب می‌شود، اظهار کرد: این ماده غذایی به‌صورت سنتی سر سفره خانوار‌های ایرانی مصرف شده و می‌تواند به‌عنوان یک منبع ارزان‌قیمت پروتئینی، جایگزین دیگر پروتئین‌ها شود.

وی افزود: پروتئین و چربی موجود در سیرابی، کمتر از پروتئین گوشت گاو و مرغ بوده، اما مقدار آهن سیرابی تقریبا مشابه گوشت قرمز بوده و از کیفیت خوبی برخوردار است، جذب آهن موجود در سیرابی، تحت تاثیر عوامل دیگر قرار نگرفته و مختل نخواهد شد.این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با اشاره به شرایط یک سیرابی برای مصرف، تصریح کرد: در هنگام خرید سیرابی نباید بوی تعفن و ماندگی دهد، از طرفی دیگر رنگ سیرابی در فصول تابستان و پاییز سفیدرنگ و در زمستان و بهار تیره‌رنگ است، سیرابی نسبت به کله‌پاچه و جگر چربی کمتری داشته و کلسترول آن تقریبا مشابه میزان کلسترول گاو و کمتر از کلسترول گوشت گوسفندی است.

فاضلیان گفت: باتوجه به اینکه سیرابی یکی از منابع پروتئین و همچنین ویتامین‌های گروه «ب» به‌حساب می‌آید، می‌تواند در آش‌ها، سوپ‌ها و همچنین برای کودکان در سنین رشد مورد استفاده قرار بگیرد، سیرابی علاوه بر طبخ مجزا می‌تواند در آش‌ها و سوپ‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه عنصر روی در سیرابی موجود است، اضافه کرد: عوامل گیاهی مانند فیتات و فیبر بر جذب روی اثر دارند، از آن‌جا که این عناصر در سیرابی وجود ندارد، عنصر روی موجود در آن به‌راحتی جذب می‌شود.

فاضلیان با اشاره به اینکه سیرابی همانند گوشت قرمز باید هفته‌ای یک بار مصرف شود، اظهار کرد: از آن‌جایی که نمک زیادی هنگام پخت سیرابی به آن افزوده می‌شود، این ماده غذایی برای افرادی که دچار فشار خون هستند اصلا توصیه نمی‌شود، البته مصرف بیش از حد سیرابی نیز مضر است، از آن‌جا که معمولا سیرابی با کله‌پاچه سرو می‌شود، کالری زیادی را به بدن فرد می‌رساند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان با بیان اینکه تمایل مردم ایران برای خوردن سیرابی کمتر از کله‌پاچه است، یادآور شد: کله‌پاچه منبع اسید‌های چرب اشباع و منبع کلسترول است و مصرف آن باید به حداقل برسد، مغز آن چربی بیشتری نسبت به پاچه و زبان دارد و برای بیماران کلیوی، قلبی و عروقی و مبتلا به نقرس و دارای اسیداوریک بالا، مبتلا به فشار خون و دیابت اصلا توصیه نمی‌شود، بنابراین تعداد دفعات مصرف کله‌پاچه در این گروه‌های حساس باید کم باشد.
برچسب ها: سیرابی پروتئین