کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تعهد در مقابل تعهد منطق ایران در مذاکره

7 آذر 1400 ساعت 14:57


گروه سیاسی:سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی در مذاکرات برجام مشخص است، گفت: تعهد در مقابل تعهد منطق ایران در مذاکره است و طبق قانون اقدام راهبردی، مجلس به دولت اجازه نمی‌دهد که تن به مذاکرات فرسایشی دهد.
محمود عباس‌زاده مشکینی،با اشاره به مذاکرات ایران و ۴+۱ که هشتم آذرماه آغاز خواهد شد، گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است، ایران همان زمان هم که با غربی‌ها  و آمریکا بر سر میز مذاکرات نشست، موضوع و درخواست خود را شفاف اعلام کرد و با طرف‌های مقابل به نتیجه رسید و تمام تعهدات خود را هم اجرایی کرد اما غربی‌ها و آمریکا به تعهدات خود که لغو تحریم‌ها بود، عمل نکردند لذا در شرایط فعلی ایران طلبکار است. غربی‌ها چک برگشتی دارند که باید وضعیت نقد کردن آن را به ایران توضیح دهند. در این دور مذاکرات غربی‌ها باید نسبت به لغو تحریم‌ها اقدام کند. آمریکا هم برای بازگشت به برجام باید اقداماتی را انجام دهد.
وی یادآور شد: ایالات متحده آمریکا بر خلاف تعهداتش و خودسرانه از توافق خارج شدند، اروپایی‌ها هم علی رغم وعده‌هایی که دادند، هیچگامی در راستای جبران خساراتی که به ایران وارد شد، برنداشتند، اروپایی‌ها در دور جدید مذاکرات بایدضمانت اجرایی، حقوقی و اقتصادی به ایران دهند.عباس زاده مشکینی با تاکید بر اینکه تعهد، عمل، ضمانت، سود و ضرر در مقابل تعهد، عمل، ضمانت، سود و ضرر منطق ایران در مذاکره است، افزود: ما معتقدیم که مذاکرات باید بُرد-بُرد باشد و همه طرف‌ها از منافع آن بهره‌مند شوند لذا تبدیل مذاکرات به محاکمه برای جمهوری اسلامی قابل پذیرش نیست. در صورتی که قرار به محاکمه یک طرف توافق باشد، محاکمه آمریکا باید در دستور قرار گیرد زیرا نه تنها به تعهدات خود عمل نکرد بلکه از توافق خارج و تمام تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کرد.
وی ادامه داد: شکست یا پیروزی در مذاکرات در شرایط فعلی مفهومی ندارد، البته که با توجه به اینکه ایران از غربی‌ها طلبکار است، پیروز این میدان خواهد بود و طرف‌های مقابل باید به تعهدات خود عمل کنند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  در ادامه اظهار کرد: اگر طرف مقابل بخواهد مذاکرات را فرسایشی کند، تیم مذاکره کننده ایرانی بر اساس قانون اقدام راهبردی عمل خواهد کرد، مجلس اجازه نمی‌دهد که دولت تن به مذاکره فرسایشی دهد. دولت انقلابی سیزدهم در این مسیر با مجلس همراهی خواهد کرد.


کد مطلب: 307979

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/307979/تعهد-مقابل-منطق-ایران-مذاکره

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir