کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کانال مانش منبع درآمدی برای قاچاقچیان انسان

7 آذر 1400 ساعت 17:36


گروه بین الملل: قاچاقچیان انسان برای عبور از باریک‌ترین قسمت کانال مانش که ۳۳ کیلومتر طول دارد، مهاجران غیرقانونی را سوار بر قایق‌های کوچک بادی و لاستیکی به آب‌های سرد و مواج میان فرانسه و بریتانیا می‌سپارند؛ جایی که محل عبور مستمر کشتی‌های باری غول پیکر است. به گفته وزارت کشور بریتانیا، تا ۱۷ نوامبر جاری، ۲۳ هزار پناهجو با موفقیت از این معبر پرخطر عبور کرده‌ و ۱۹ هزار نفر دیگر نیز از سوی پلیس فرانسه رهگیری و متوقف شده‌اند.
هزینه عبور از کانال مانش با توجه به رقم‌های اعلام شده از سوی قاچاقچیان و بنا بر ادعای برخی پناهجویان بین ۳ تا ۷ هزار یورو متفاوت است. این هزینه شامل اجاره کوتاه مدت چادر در تپه‌های بادگیر شمال فرانسه و تامین غذای ساده پخته شده روی آتشی است که زیر باران یکریز ماه نوامبر در منطقه کاله فرانسه افروخته می‌شود. گاهی اوقات، اما نه همیشه، این هزینه شامل ارائه یک جلیقه نجات و تامین سوخت لازم برای موتور قایق نیز می‌شود. این نرخ‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی به متقاضیان پیشنهاد می‌شود و گاهی هم بسته به پیچیده‌تر شدن شرایط سفر، در میانه آن، نرخ‌ها بالاتر می‌رود و پناهجویان نیز ناگزیر هستند تا پول بیشتری پرداخت کنند.
بدین ترتیب، هر قایق عبوری از کانال مانش درآمدی تا ۳۰۰ هزار یورو برای قاچاقچیان دارد؛ قاچاقچیانی که به تعبیر پلیس فرانسه «خرده‌پاهای» آنها در خط ساحلی دستگیر شده‌اند و هنوز سرکرده‌های آنها با تجدید شبکه‌های خود فعال هستند؛ شبکه‌هایی که تنها در سال جاری میلادی ۶۹ میلیون یورو به جیب زده‌اند و مبارزه با آنهایی که در تجارت مرگبار اما پرسود دخیل هستند نیاز به ایجاد شبکه‌ای عظیم با همکاری کشورهای منطقه دارد.
عبور از مسیر دریایی کانال مانش تا چند سال پیش چندان پرتقاضا نبود تا این که مقامات فرانسوی و بریتانیایی منطقه اطراف ورودی «یورو تونل»(تونل مانش) را مسدود کردند. همچنین مرگ ۳۹ مهاجر غیرقانونی ویتنامی در پشت یک کامیون کانتینری نیز احتمالا منجر به افزایش بی‌میلی به استفاده از این مسیر شده است.
اولین تلاش‌ها برای افزایش انتقال پناهجویان غیرقانونی از طریق مسیر دریایی کانال مانش با افزایش خرید قایق‌های بادی و لاستیکی از شعبه فروشگاه زنجیره‌ای دِکتلون(Decathlon) در منطقه کاله، آغاز شد. پلیس فرانسه بلافاصله وارد عمل شد ولی قایق‌های بادی بزرگ‌تر در حالی که از سوی خودروهای آلمانی و بلژیکی یدک‌کش می‌شدند، وارد کاله شدند. این فروشگاه اخیرا اعلام کرده عرضه این محصولات را در شعب خود در کاله متوقف کرده است.این بار، پلیس فرانسه به محل برپایی چادر‌های پناهجویان در منطقه کاله یورش برد؛ اقدامی که بنا بر ادعای برخی فعالان حقوق مهاجران موجب شد تا قاچاقچیان مشتری بیشتری در میان پناهجویان مستاصل پیدا کنند. البته آنها معتقدند که ادامه روش قهری پلیس فرانسه و بریتانیا در محو پدیده قاچاق انسان موفق نخواهد بود و باید با ایجاد یک کریدور بشردوستانه پذیرش درخواست‌های پناهندگی در دو سوی این کریدور تسهیل شود.
البته بر اساس گزارش وزارت کشور بریتانیا، به دلیل برکسیت و همه‌گیری ویروس کرونا، اخراج پناهجویان غیرقانونی از بریتانیا در سال جاری به تنها پنج نفر کاهش یافته است. در واقع، پناهجویانی که از سوی نیروهای مرزی بریتانیا رهگیری می‌شوند در نهایت به مراکز نگهداری مهاجران منتقل می‌شود ولی معمولا دوباره با شبکه‌های قاچاق ارتباط برقرار می‌کنند و به سرعت جذب مشاغل بازار سیاه می‌شوند.
این مساله یکی از انتقادهای جدی فرانسه به رویه مواجهه بریتانیا با مهاجران غیرقانونی است. چنان که ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه، معتقد است که جذب راحت مهاجران غیرقانونی از سوی کارفرمایان بریتانیایی و تساهل بالای این کشور در مقابل پناهجویان غیرقانونی علت اصلی افزایش انگیزه عبور مرگبار از کانال مانش بوده است.
بر همین اساس، وزرای کشور فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک و مقامات اتحادیه اروپا بعد از ظهر روز یکشنبه و بدون حضور بریتانیا نشستی را با هدف جستجوی راه‌حلی برای توقف روند مرگبار عبور از کانال مانش و در راس آن مبارزه با قاچاقجیان برگزار می‌کنند.

 


کد مطلب: 308007

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/308007/کانال-مانش-منبع-درآمدی-قاچاقچیان-انسان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir