به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : ۳۰۸۰۱۷
ظاهرا به تصور آقایان، تنها روش موجود برای مواجهه با اعتراضات، جمع کردن آن است!

استاندار سابق اصفهان: این برخورد با معترضان، اشتباه بسیار بزرگی بود

استاندار سابق اصفهان: این برخورد با معترضان، اشتباه بسیار بزرگی بود
گروه سیاسی: سایت امتداد نوشت: با گذشت بیش از دو هفته از اعتراضات کشاورزان و مردم اصفهان به خشکی زاینده‌رود و بحران آبی در منطقه ایران مرکزی، این اعتراضات از اواخر هفته گذشته با حضور پررنگ‌تر نیروهای انتظامی و امنیتی به خشونت کشیده شده و چند مصدوم نیز بر جای گذاشته است. سید محمود حسینی، استاندار پیشین استان اصفهان و سیستان و بلوچستان در دولت اصلاحات در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به درگیری‌های اخیر در این شهر، اظهار داشت: تا روز پنجشنبه‌ای که روش برخورد یا به اصطلاح آقایان، جمع کردن اعتراضات به اجرا درنیامده بود، همه دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی، دستگاه‌های سیاسی-امنیتی و شورای تامین استان اصفهان، عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته بودند. البته مردم نیز، حرکت مدنی و صنفی را دنبال کردند.
 
آیا هیچ راه دیگری برای دستگاه‌های امنیتی در برخورد با این اعتراضات غیر از استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای وجود نداشت؟
وی افزود: ولی، کلا برخورد خشن برای آرام کردن تظاهرات یا ناآرامی‌ها، معمولا نتیجه معکوس به دنبال دارد. به شخصه برای همین برخوردی که با معترضین در اصفهان صورت گرفت، نگران هستم. کاش همان کسانی که تا حالا حوصله به خرج داده و با تدبیر جلو رفتند، عجله نکرده و برخورد فیزیکی با معترضین را در دستور کار قرار نمی‌دادند. به نظر من، این اقدامات، تبعات ناگواری را به دنبال خواهد داشت. عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، اضافه کرد: اصولا یک سوال در این جا مطرح است که آیا هیچ راه دیگری برای دستگاه‌های انتظامی و امنیتی در برخورد با این ناآرامی‌ها و اعتراضات(آن هم اعتراضاتی که کاملا آرام بود) غیر از برخورد فیزیکی، آن هم با استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای و بر جای گذاشتن تعداد قابل توجهی از مصدومین وجود نداشت؟
 
این برخورد با معترضین، اشتباه بسیار بزرگی بود که برای اصفهان، گران تمام خواهد شد
 مقام عالی سابق دولت اصلاحات در استان اصفهان، همچنین خاطرنشان کرد: وقتی که برخورد فیزیکی و حمله با معترضین صورت بگیرد، این مسئله بازتاب‌های تلخی را به دنبال خواهد داشت. البته، شکستن خط لوله آب یزد، کار مناسب و مورد تائیدی نبود. بخصوص اینکه تاکید همه معترضین بر اجرای قانون و توجه به آن بود. وی، افزود: به تعبیر من، این برخورد با معترضین، اشتباه بسیار بزرگی بود که برای اصفهان، گران تمام خواهد شد. انتظار این بود که استاندار جدید با ملایمت بیشتری با معترضین روبرو می‌شد. نمی‌دانم چرا آقایان دست به این اقدام زدند؟ شاید تصورشان بر این بود که با این کار، دامنه اعتراضات به دیگر استان‌ها کشیده نشده یا اجتماعات استمرار پیدا نکند.
 
تعدادی از مصدومین از میان کشاورزان هستند
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، همچنین تاکید داشت: در هر حال، هزینه‌های این برخورد برای کشور و نظام، بسیار زیاد بوده و آقایان نباید اجازه سوق یافتن آن به این سمت و سو را می‌دادند. حسینی در ادامه نیز با اشاره به انتساب معترضین به عناصر معاند و ضد انقلاب از سوی برخی از تریبون‌های رسمی، عنوان داشت: در رابطه با تداوم اعتراضات، گاها این طور مطرح می‌شود که کشاورزان با تفاهم با استانداری، صحنه اعتراضات را ترک کرده بودند. اولا که اینطور نبوده و بخشی از کشاورزان، همچنان در تحصن و اعتراض حضور داشتند. کما اینکه تعدادی از مصدومین از میان همین کشاورزان هستند. بالاخره، پلیس، دستگاه انتظامی و امنیتی ما نباید تنها یک روش، آن هم به اصطلاح خودشان، جمع کردن اعتراضات را بلد باشند. بلکه روش‌های دیگری درباره چگونگی مدیریت اعتراضات به صورت علمی در دنیا وجود دارد.
 
ظاهرا به تصور آقایان، تنها روش موجود برای مواجهه با اعتراضات، جمع کردن آن است!
 استاندار سابق اصفهان، اضافه کرد: گویا آقایان تصور دارند که تنها روش موجود برای مواجهه با اعتراضات، جمع کردن آن است! البته، ممکن است که یک سری از افراد مسئله‌دار یا معتقدین به براندازی از این صحنه‌ها سواستفاده کنند اما، این دلیل نمی‌شود که همه حاضرین در صحنه اعتراضات را ضد انقلاب، معاند و وابسته به خارج بدانیم. حسینی، یادآور شد: اگر اینکه فرضا در شبکه‌های ماهواره‌ای، خبری از اعتراضات پخش شد، نمی‌توان گفت که پس معلوم می‌شود این اعتراضات به تحریک رسانه‌های معاند صورت گرفته است. باید ریشه‌های اجتماعی قضیه روشن شود و اگر غیر از این باشد، جمع کردن اعتراضات، صرفا به معنای پاک کردن صورت مسئله خواهد بود.
 
در تظاهرات مردمی، اصلا نباید از گلوگه جنگی، پلاستیکی و حتی ساچمه‌ای استفاده کرد
 رئیس سابق شورای تامین استان اصفهان، همچنین تصریح کرد: در حرکت‌ها و تظاهرات مردمی، اصلا نباید از گلوگه جنگی یا پلاستیکی و حتی ساچمه‌ای استفاده کرد. کما اینکه همین گلوله ساچمه‌ای می‌تواند در صورت اصابت به چشم یا بدن افراد، حتی منجر به قتل شخص شود. این نوع مواجهه به معنای ریختن نفت روی آتش است. این مهارت باید در دستگاه‌های سیاسی-امنیتی ما وجود داشته باشد که به جای نفت، آب روی آتش اعتراضات بریزند.
 
توصیه ادای نماز باران به جای اعتراض به مشکلات آبی، وهن روحانیت است
 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان نیز با اشاره به مواضع برخی از ائمه جمعه و دیگر مقامات برای ادای نماز باران به جای اعتراضات، خاطرنشان کرد: این دست موضع‌گیری‌ها، اعتماد مردم به نهاد روحانیت را کاهش می‌دهد. کما اینکه وقتی نماینده اصفهان که روحانی هم بوده، وقتی نماز باران را برای حل مشکل آبی منطقه تجویز کرد، کشاورزان در مقابل دفتر او تحصن کرده و خواستار ادای نماز به امامت شخص نماینده شدند. این مواضع، وهن روحانیت بوده و نباید از این روش‌ها استفاده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۰/۰۹/۰۸ ۱۴:۵۸
... (379608)
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ ۱۷:۴۶
اعتباری ... باقی نمانده (379620)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها