کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کرونا اومیکرون؛ اعلام وضعیت اضطراری در نیویورک

7 آذر 1400 ساعت 18:31

گروه بین‌الملل: ایالت نیویورک به‌ علت ظهور سویه اومیکرون ویروس کرونا از نو وضعیت اضطراری عمومی اعلام کرد و به شهروندان این ایالت هشدار داد که این سویه «دارد می‌آید».


کتی هوکول، فرماندار ایالت نیویورک، فرمانی اجرایی امضا کرد که دست‌کم تا ۱۵ ژانویه (۵ دی) برقرار خواهد بود. در این فرمان نرخ شیوع کووید-۱۹ در میان اهالی این ایالت فاجعه‌بار توصیف شده است، وضعیتی که حاکی از نیاز شهرداری‌ها به کمک فوری است. سویه اومیکرون که پیش‌تر با نام «بی.‌۵۲۹.۱.۱» شناخته می‌شد، از اوایل ماه جاری که در بوتسوانا کشف شد، مایه نگرانی مقام‌های بهداشت و درمان شده و از آن زمان تاکنون به‌سرعت در آفریقای جنوبی، اروپا و آسیا شیوع یافته است. محققان نگران‌اند مبادا این سویه به‌اصطلاح «سویه‌ای فرار» باشد و در مقابل واکسن‌های موجود کووید مقاومت نشان دهد. سازمان جهانی بهداشت این سویه را جزو «سویه‌های نگران‌کننده» دسته‌بندی کرده است.

رئیس‌جمهوری جو بایدن محدودیت‌های جدیدی برای مسافرت به بوتسوانا، آفریقای جنوبی و شش کشور دیگر جنوب صحرای آفریقا اعمال کرده و از آمریکایی‌ها خواسته است واکسن اصلی و تقویتی بزنند. تا روز جمعه، ۲۶ نوامبر (۵ آذر)، این سویه در هیچ‌جای آمریکا دیده نشده است. هوکول [در توییتی] اعلام کرد: «زمستان امسال همچنان شاهد علائم هشداردهنده انواع جدید کووید هستیم. سویه جدید اومیکرون در ایالت نیویورک هنوز دیده نشده است، اما دارد می‌آید. امروز فرمانی اجرایی امضا کردم که پیش از شیوع احتمالی انواع جدید، به افزایش ظرفیت بیمارستان‌ها کمک می‌کند. با اجرای این فرمان، همچنین می‌توانیم سریع‌تر به امکانات حیاتی برای مبارزه با همه‌گیری دست‌یابیم. از اهالی نیویورک می‌خواهم از بزرگ‌ترین سلاح ما در این همه‌گیری یعنی واکسن بهره ببرند. به‌محض این‌که توانستید، واکسن بزنید و واکسن تقویتی را هم بزنید.» نیویورک به‌دلیل آن‌که در ماه مارس و آوریل پارسال کانون کرونا در آمریکا بود و اوج مرگ‌ومیر روزانه در آن به یک‌هزار نفر هم رسید، به‌طوری‌که جنازه‌ها به‌دلیل نبودن جا در سردخانه‌ها، داخل کامیون‌های یخچال‌دار انباشته شده بود، تجربه تلخی را پشت سر گذاشته است.

اوج‌گیری مجدد کرونا می‌تواند یکی از نخستین آزمون‌های بزرگ خانم هوکول پس از تصدی فرمانداری در ماه اوت باشد. فرماندار پیشین، اندرو کومو به‌‌دلیل متهم‌شدن به آزارگری جنسی استعفا داده بود. در فرمان اجرایی جدید آمده است، آهنگ سرایت کنونی در نیویورک «از آوریل ۲۰۲۰ بی‌سابقه‌» بوده و برخی قوانین تدارکات ایالتی به‌طور موقت لغو می‌شود تا مقام‌ها بتوانند خرید منابع و خدمات را سریع‌تر انجام دهند. براساس این فرمان همان سامانه موسوم به «شتاب و انعطاف» که آقای کومو سال گذشته برای پایشگری متمرکز و هماهنگی ظرفیت‌های بیمارستانی راه‌اندازی کرده بود، دوباره از سوم دسامبر فعال می‌شود. محققان همچنان درحال بررسی سویه اومیکرون هستند تا مشخص کنند نسبت به سویه‌های قبلی سرایت‌پذیرتر است یا خیر. شمار جهش‌های پروتئین سنبله سویه اومیکرون کرونا دوبرابر سویه دلتا است. پروتئین سنبله ساختاری میکروسکوپی است که به ویروس کرونا امکان می‌دهد به یاخته‌های انسان بچسبد و نام سویه‌های مختلف را از روی آن تعیین می‌کنند. هر سه سازنده بزرگ واکسن کرونا در حال آزمایش کردن محصولات کنونی خود روی این سویه هستند و نتایج قرار است در چند هفته آینده اعلام شود.
 


کد مطلب: 308035

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/308035/کرونا-اومیکرون-اعلام-وضعیت-اضطراری-نیویورک

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir