به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ساعت ۲۱:۳۷
کد مطلب : ۳۰۸۰۵۷

بیشتر مردها علائم سرطان‌پروستات را نمی‌شناسند

گروه علمی: یک نظرسنجی‌ جدید نشان می‌دهد که بیشتر مردان از علائم سرطان پروستات بی‌اطلاع‌‌اند.
بیشتر مردها علائم سرطان‌پروستات را نمی‌شناسند
نظرسنجی «یوگاو» که از یک هزار و ۴۵۶ مرد انجام شد، نشان داد که ۶۸ درصد پاسخ‌دهندگان قادر نیستند هیچ نشانه‌ای از سرطان پروستات را شناسایی کنند. حتی در میان مردان مسن‌تر که بیشتر در معرض خطرند، ۶۲ درصد از مردان ۵۰ تا ۵۹ ساله درباره هیچ کدام از نشانه‌‌ها هیچ اطلاعی نداشتند. همین موضوع درباره ۶۰ درصد از مردان ۶۰ تا ۶۹ ساله و ۵۴ درصد از مردان ۷۰ تا ۷۹ ساله صدق می‌کرد. علائم سرطان پروستات شامل نیاز به دفع مکرر ادرار به‌ویژه در طول شب، نیاز برای سریع رسیدن به توالت و مشکل در شروع ادرار یا جریان ضعیف ادرار است.

علائم دیگر عبارت‌اند از احساس تخلیه نشدن کامل مثانه و وجود خون در ادرار یا منی. اگر سرطان پیشرفته‌تر شده باشد، سایر علائم می‌توانند درد استخوان و کمر، کاهش اشتها، درد بیضه و کاهش ناخواسته وزن باشند. این نظرسنجی نشان داد که از هر هشت مرد تنها یک نفر (۱۳ درصد) درباره رایج‌ترین نشانه که تکرر ادرار است، آگاهی دارد.از هر پنج پاسخ‌دهنده، یک نفر نزد پزشک عمومی معاینه پروستات انجام داده است و مردان با افزایش سن بیشتر احتمال دارد که معاینه شوند. با این حال، از هر پنج مرد، یک نفر (۱۸ درصد) تمایل به معاینه پروستات را «خیلی کم» یا «هرگز» ارزیابی می‌کند. در این میان، شش درصد نیز گفته‌اند قطعا چنین آزمایشی را انجام نمی‌دهند.
 
بیشتر مردانی که در این نظرسنجی شرکت کردند (۵۹ درصد) می‌دانستند که رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد و سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در بین مردان است. اما فقط حدود یک سوم مردان (۳۵ درصد) می‌دانستند که ژنتیک در این امر نقش دارد. مردان بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان‌اند اگر یکی از اقوام مذکر آن‌ها نیز به آن مبتلا شده باشد. سالانه بیش از ۴۷ هزار و ۵۰۰ مورد سرطان پروستات در بریتانیا تشخیص داده می‌شود و سالانه حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ مرد بریتانیایی بر اثر آن جان خود را از دست می‌دهند.

ایمی رایلنس، رئیس بخش بهبود مراقبت‌ها در موسسه پروستات کنسر یوکی، گفت: «سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان در مردان است. آنچه به‌ویژه این موضوع را مایه نگرانی می‌کند این است که بیشتر مردان از برخی حقایق اساسی درباره این بیماری بی‌اطلاع‌اند. با این حال توجه به این نکته مهم است که سرطان پروستات معمولا تا زمانی که گسترش نیافته باشد، علائمی ندارد. این بدان معنا است که مردان نباید صبر کنند تا علائمی ظاهر شود و بعد اقدام کنند. در عوض باید وجود این خطر را در نظر بگیرند. سرطان پروستات عمدتا مردان بالای ۵۰ سال را مبتلا می‌کند و این خطر برای مردان سیاه‌پوست یا مردان با سابقه خانوادگی سرطان پروستات بالای ۴۵ سال بیشتر است. لازم است که این مردان درباره مزایا و معایب آزمایش آنتی‌ژن ویژه پروستات (با نام مخفف PSA) با پزشک عمومی خود مشورت کنند.»
مرجع : ایندیپندنت
برچسب ها: سرطان پروستات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها