به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۸ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۳۰۸۱۵۰

خشونت شغلی در کمین دانشجویان پرستاری

خشونت شغلی در کمین دانشجویان پرستاری
گروه جامعه:پژوهشگران با انجام یک مطالعه میزان خشونت شغلی در دانشجویان پرستاری را بررسی کردند.به گزارش ایسنا، بیشتر مطالعاتی که در زمینه خشونت شغلی انجام شده در کارکنان بهداشتی درمانی و بخصوص پرستاران انجام شده است. با توجه به اینکه دانشجویان گروه علوم پزشکی نیز بیشتر اوقات تحصیلی خودر را در بخش‌های بالینی طی می‌کنند، آن‌ها نیز در معرض خشونت شغلی قرار دارند. همچنین دانشجویان با توجه به سن کم‌تر و تجربه پایین در کار بالینی، ممکن است به عنوان یکی از گروه‌های پرخطر از نظر خشونت محل کار مطرح باشند.
 
با توجه به اهمیت موضوع و مطالعات محدودی که در این زمینه انجام شده است، پژوهشگران به بررسی خشونت محل کار در دانشجویان پرستاری پرداختند.این مطالعه مقطعی در سال ۱۳۹۷ در شهر ایلام انجام شد. در این مطالعه با استفاده از پرسش‌نامه، داده‌های مورد نیاز از دانشجویان جمع‌آوری شد. این پرسش‌نامه شامل دو بخش بود: بخش اول شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی و آموزشی و بخش دوم شامل مواردی در مورد تجربه دانشجویان از خشونت، نوع خشونت، منابع خشونت، عوامل مستعد خشونت، گزارش خشونت و اثرات خشونت. 
 
اکثریت شرکت‌کنندگان در این مطالعه دانشجویان دختر (حدود ۶۰ درصد)، مجرد (حدود ۸۰ درصد) و در سال دوم تحصیل (حدود ۴۰ درصد) بودند و میانگین سنی دانشجویان حدود ۲۲ سال (محدوده ۲۷ تا ۱۸ سال) بود.بررسی‌های این مطالعه نشان داد که میزان کلی خشونت در محل کار بیش‌ از ۴۰ درصد است. میزان خشونت کلامی حدود ۷۷ درصد و خشونت فیزیکی حدود ۱۸ درصد بود. مهم‌ترین منابع خشونت علیه دانشجویان، بیماران، بستگان بیماران و پرستاران بودند.
 
شرکت‌کنندگان این مطالعه معتقد بودند که مهم‌ترین دلیل خشونت علیه دانشجویان «عدم آگاهی جامعه از مسئولیت دانشجویان» است. بیشتر این دانشجویان عنوان کردند که خشونت آثار نامطلوبی بر آن‌ها داشته است که این آثار شامل؛ اضطراب، عصبانیت، خجالت و سردرد بود. حدود ۳۱ درصد از این دانشجویان به فکر ترک رشته پرستاری افتاده‌اند. همچنین در این مطالعه عنوان شد که تنها ۴۱ درصد از این دانشجویان خشونت اعمال‌شده را گزارش داده‌اند.نتایج این مطالعه حاکی از آن است که دانشجویان پرستاری نیز همانند پرستاران در معرض خطر خشونت قرار دارند.
 
پژوهشگران این مطالعه توصیه می‌کنند از برنامه‌ها و مداخلات پیشگیرانه در کوریکولیوم دانشجویان  استفاده شود و همچنین سیاست‌های امنیتی و قانونی در بیمارستان‌ها، گزارش دقیق و صحیح هر مورد بروز خشونت، توجه و بررسی به پیامدهای نامطلوب خشونت بر روی دانشجویان، انجام شود.در انجام این تحقیق عبدالله نورمحمدی، احسان محمدی، امین‌الله وثیق، ایمان محمدی، لیدا نوری و نسترن افسرده؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایلام، با یکدیگر مشارکت داشتند.یافته‌های این مطالعه بهمن‌ماه ۱۳۹۹ به صورت مقاله علمی با عنوان «تجارب دانشجویان پرستاری ایران از خشونت در محیط کار» در نشریه SHIRAZ E-MEDICAL JOURNAL زیر نظر مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها