به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۸ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۳۰۸۱۵۳

چه کنیم تا آنفلوآنزا نگیریم؟

چه کنیم تا آنفلوآنزا نگیریم؟
گروه سلامت: آنفلوآنزای فصلی، بیماری تنفسی است که موارد ابتلا به آن‌ها با سرد شدن هوا و قرار گرفتن در فصول پاییز و زمستان افزایش پیدا می‌کند.هرچند پاییز و زمستان امسال، همه گیری کووید-۱۹ بیشترِ توجهات را به خود جلب کرده اما بیماری‌های تنفسی دیگری از قبیل آنفلوآنزا نیز وجود دارد که خطر شیوع آن با سرد شدن هوا، قریب الوقوع بوده و تشخیص آن برای بیمار دشوار است.
 
به گزارش ایسنا، اکنون با توجه به کاهش محدودیت‌های کرونایی و در شرایطی که همه گیری کووید-۱۹ ادامه دارد، برخی پیش بینی می‌کنند شیوع آنفلوآنزا در سال جاری نگران کننده خواهد بود.قطعاً امسال نیز توجه به توصیه‌هایی نظیر شستشوی مرتب دست‌ها، حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و مراقبت از کودکان بیمار در خانه باید مورد توجه همه مردم قرار گیرد.

در پی نگرانی‌ها از شیوع آنفلوآنزا در برخی نقاط کشور، یک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی، توصیه‌هایی برای مبتلا نشدن به این بیماری ارائه کرد.رئیس گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا در این باره گفت: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که بخش‌های بالایی مجراهای تنفسی را درگیر می‌کند به گونه‌ای که این بیماری ناگهان رخ می‌دهد و نشانه‌هایی مانند تب، کوفتگی و درد در بدن، سردرد، خستگی، از دست دادن اشتها، سرفه خشک و گلوی دردناک یا خشک را بروز می‌دهد.

فیض ا... برزگر افزود: ویروس آنفلوآنزا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و قطره‌های کوچکی از سرفه یا عطسه دیگران، چیزهایی مانند دستمال یا حوله که به مایع بینی یا گلوی فرد بیمار آلوده شده باشد یا تماس با دست آلوده فرد مبتلا، می‌تواند شما را بیمار کند، بنابراین شستن دست‌ها، به‌ویژه در فصل‌های پاییز و زمستان به شدت توصیه می‌شود.وی درباره چگونگی پیشگیری از آنفلوآنزا، اظهارکرد: با تزریق واکسن به‌صورت هرساله، می‌توان از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری کرد و بسیاری از افراد می‌توانند از این طریق از ابتلا به آن در امان باشند.

وی گفت: در افراد ۶ ماه تا ۹ سال که برای اولین بار واکسن آنفلوآنزا را تزریق می‌کنند، دو نوبت تزریق واکسن لازم است و در صورت تجویز پزشک منعی برای دریافت این واکسن وجود ندارد.رئیس گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین اضافه کرد که واکسن آنفلوآنزا منع مصرف برای زنان باردار و شیرده ندارد.
برزگر با اشاره به تفاوت‌های آنفلوآنزا با سرماخوردگی، خاطرنشان کرد: به‌طور معمول نشانه‌های آنفلوآنزا شدیدتر است و بیمار اغلب نسبت به سرماخوردگی زمان بیشتری از کار و مدرسه بازمی‌ماند.

وی با اشاره به این که برخی مبتلایان به ویروس آنفلوآنزا بدون مشکل جدی از این بیماری رهایی می‌یابند، افزود: گاهی بیماری به عفونت باکتریایی، از جمله عفونت گوش، عفونت سینوس‌ها یا عفونت مجراهای تنفسی (برونشیت) می‌انجامد.وی در پاسخ به این سؤال که افراد آلوده به این ویروس تا چند روز می‌توانند ناقل باشند؟ افزود: این بیماران یک روز پیش از این که نشانه‌های بیماری بروز کند تا پنج روز پس از بروز آن، می‌توانند دیگران را آلوده کنند؛ بنابراین، ممکن است شما زمانی که هنوز نمی‌دانید به این بیماری دچار شده‌اید، آن را به دیگران انتقال دهید.
برچسب ها: آنفولانزا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها