به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۸ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : ۳۰۸۲۱۰

«اودری آزوله» دوباره رئیس یونسکو شد

«اودری آزوله» دوباره رئیس یونسکو شد
گروه فرهنگی: «اودری آزوله» دبیرکل سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) برای یک دوره دیگر به ریاست این نهاد بین‌المللی انتخاب شد.به گزارش ایسنا، او پیش‌تر در سال ۲۰۱۷ با کسب آرای بالایی برای این سمت انتخاب شده بود.
 
به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، رسانه‌های فرانسه در این‌باره می‌نویسند: «اودری آزوله» که پیش‌تر عهده‌دار وزارت فرهنگ فرانسه در زمان ریاست جمهوری «فرانسوا اولاند» بوده، توانست با کسب اکثریت آرا برای یک دوره چهارساله دیگر بر کرسی ریاست یونسکو تکیه زند. او در نخستین اظهارات خود پس از پیروزی در انتخابات داخلی این سازمان ضمن قدردانی از اعضایی که با آرای خود از نامزدی مجدد او حمایت کردند، خواستار وحدت برای نیل به اهداف یونسکو شد. 

«آزوله» که تنها نامزد این دوره بود توانست از ۱۶۵ رای موجود ۱۵۵ رای مثبت، ۹ رای منفی و یک رای ممتنع کسب کند. هفته‌نامه «نوول ابزرواتور» در مقاله‌ای در همین خصوص به چند نکته مهم در انتخاب مجدد اودری آزوله اشاره دارد و می‌نویسد: از نظر گرایش سیاسی هر چند او از وفاداران به فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه است اما هیچ‌گاه به طور رسمی به حزب سوسیالیست نپیوسته است. همین نکته سبب شد که «امانوئل ماکرون» که به تازگی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شده بود، از نامزدی وی برای تصدی کرسی ریاست این سازمان بین‌المللی حمایت کند.

نکته دیگر بحران‌هایی است که یونسکو از قبل از حضور او در این مسند با آن‌ها مواجه بوده است. این سازمان با ۱۹۳ عضو با بحران‌هایی همچون منازعه اعراب و اسرائیل، خروج آمریکا و اسرائیل که از عضویت فلسطین در یونسکو خشمگین بودند و همچنین رقابت کشورهای خلیج فارس روبه‌رو بوده است. «آزوله» به طرز دیپلماتیک توانست بسیاری از این بحران‌ها را به نوعی آرام کرده و خاتمه دهد. 

روزنامه لوموند نیز در این‌باره نوشته: «انتخاب اودری آزوله در دور اول در سال ۲۰۱۷ که جانشین ارینا بوکووا شد، به منزله پایانی بر یک دوره تلاطم و ناآرامی در این سازمان بود و موضوعات حساسی مانند میراث تاریخی مشترک در اورشلیم (بیت‌المقدس) موجب کشمکش‌هایی بین اعضا شده بود تا جایی که بر سر برخی از این مسائل آمریکا و اسراییل با متهم کردن این سازمان به مواضع ضداسراییلی آن را ترک کردند، اما در دوره ریاست او موضوع بازگشت آن‌ها قوت گرفته است. 

از نگاه بسیاری بازگشت آتی آمریکا به این سازمان می‌تواند به عنوان نقطه توازنی در برابر فعالیت پررنگ چین که اکنون به مهم‌ترین تامین‌کننده بودجه این سازمان مبدل شده، تلقی شود. در برنامه بودجه سال ۲۰۲۱ – ۲۰۲۰ چین ۱۵/۵ درصد بودجه کل این سازمان یعنی حدود ۵۳۵ میلیون دلار (۴۶۱/۶ میلیون یورو) را تقبل کرده است.  
در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به یونسکو، نشریه «نوول ابزرواتور» می‌افزاید: «آزوله» در سفر اخیر خود به این کشور موفق شد با «جیل بایدن»، همسر «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا دیداری داشته باشد و حمایت او برای بازگشت آمریکا به یونسکو را هموار سازد. البته هنوز برخی موانع حقوقی و اداری مالی وجود دارد که باید مرتفع شود زیرا آمریکا ۱۰ سال حق عضویت خود را که معادل ۶۲۰ میلیون دلار می‌شود نپرداخته است.

یکی دیگر از چالش‌های او موضوع مقبولیت بین برخی اعضا بوده زیرا با توجه به اصالت او که یک یهودی مراکشی است و پدرش نیز یکی از مشاوران متنفذ محمد ششم بوده و در بحران فلسطین و اسرائیل نقش میانجی را بازی می‌کرده، بسیاری از کشورهای عربی او را عامل نفوذی پادشاه مراکش می‌دانستند.  چین نیز که در غیبت آمریکا مهم‌ترین تامین‌کننده اعتبار این سازمان محسوب می‌شود از او حمایت می‌کند. افزایش موضوع نفوذ پکن در یونسکو یکی از دلایل جدی آمریکا برای بازگشت به این نهاد بین المللی است. 

یکی دیگر از نکاتی که در این گزارش بدان اشاره شده، مواضع زیرکانه‌ای است که «اودری آزوله» در خصوص بازسازی عراق داشته است. در این خصوص آمده است: در سال ۲۰۱۸ زمانی که در امارات متحده عربی کنفرانس بازسازی عراق برپا شده بود، او در سخنانی خطاب به محمد بن زاید، در کنار بازسازی مسجد النوری موصول که در زمان داعش کاملا ویران شده بود، موضوع بازسازی دو کلیسای این شهر را نیز مطرح کرد و جا انداخت. سرانجام «بن زاید» راضی به تخصیص ۵۰ میلیون دلار شد و همین امر سبب شد اتحادیه اروپا نیز ۴۰ میلیون دلار در این پروژه کمک کند. 

یکی از نقاط قوت «اودری آزوله» حوزه سینما است. او در حوزه سینما سابقه ریاست بر مرکز ملی سینمایی فرانسه را دارد و این حوزه را به خوبی می‌شناسد و حتی در سال ۲۰۰۴ خود در یک فیلم بازی کرده است، 
یکی از پروژه‌های مورد توجه «اودری آزوله» هوش مصنوعی است که می‌خواهد در دور دوم ریاستش آن را به انجام رساند. در واقع این طرح قرار است به یک سوال کلیدی پاسخ دهد، این که جهان الگوریتم‌ها تا کجا می‌تواند اعمال و روش‌های ما در حوزه آموزش و یادگیری را تغییر دهد؟ در این خصوص او قرار است نشستی را با همین موضوع در آمریکا سازماندهی و برگزار کند که بسیاری از کارشناسان در سراسر جهان از چنین ایده‌ای حمایت کرده‌اند. 
هفته‌نامه «نوول ابزرواتور» در پایان با اشاره به یکی از جنبه‌های آشکار انتخاب مجدد این شخصیت فرانسوی می‌نویسد: «اودری آزوله» در این سمت با بسیاری از سران کشورها آشنا و دوست شده است و این دوستی برای فرانسه بسیار به کار خواهد آمد.

«آزوله» برای نخستین بار در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ به همراه ۹ کاندیدا برای دبیرکلی یونسکو نامزد شد و در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۷ به صورت رسمی برای یک دوره پنج‌ساله به سمت مدیرکل یونسکو انتخاب شد.«اودری آزوله» در ۴ اوت ۱۹۷۲در پاریس در یک خانواده یهودی مراکشی از صویره متولد شد و دومین زنی است که به دبیرکلی یونسکو انتخاب می‌شود.
برچسب ها: یونسکو
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها