به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۸ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۳۰۸۲۱۱

ایران چه مقدار کالا به اروپا صادر کرد؟

ایران چه مقدار کالا به اروپا صادر کرد؟
گروه اقتصادی: اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۹ ماهه سال جاری میلادی پرداخته که نشان از افزایش دو درصدی همکاری‌ها دارد.به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای ارائه شده تا پایان ماه نهم سال ۲۰۲۱ میزان تجارت مشترک ایران و اتحادیه اروپا به ۳.۴ میلیارد یورو رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی دو درصدی را نشان می‌دهد.
 
بر این اساس ایران از اروپا ۲.۷ میلیارد یورو واردات داشته و ۵۵۴ میلیون یورو نیز به این اتحادیه صادر کرده است. به این ترتیب ۸۱ درصد از کل تجارت ایران با اروپا به واردات اختصاص دارد.صادرات ایران به اروپا در سال جاری ۱۴ درصدی افزایش یافته است. در این مدت صادرات به ایتالیا ۹.۳، رومانی ۴.۸ و بلغارستان ۴.۸ افزایش یافته است.

در گروه‌های کالایی نیز رشد صادرات مواد شیمیایی ۱۲ درصد و کالاهای صنعتی طبقه بندی شده ۱۱ درصد افزایش یافته‌اند.در حوزه واردات اما آمار نسبت به مدت سال قبل کاهشی ۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد. واردات از هلند کاهش ۱۴.۸ درصدی و واردات مواد خام غیر خوراکی کاهش ۱.۶ داشته است.

به این ترتیب تراز تجاری ایران و اروپا، منفی دو میلیارد یورو بوده که هرچند نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود چهار درصدی را نشان می‌دهد اما همچنان با فاصله‌ای قابل توجه به نفع اروپا و به ضرر ایران است.در بررسی روند ماهانه این تجارت مشترک نیز در ماه سپتامبر صادرات کالایی ایران در قیاس با ماه قبل کاهشی ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد، هرچند در حوزه واردات آمار تغییر چندانی نداشته است.

در میان کالاهای صادراتی ایران به اروپا، مواد غذایی و حیوانات زنده، نوشیدنی و دخانیات، مواد خام غیر خوراکی، سوخت‌های معدنی و روغن‌های گیاهی اصلی‌ترین کالاها بوده‌اند. در واردات نیز مواد غذایی، نوشیدنی و دخانیات، سوخت‌های معدنی، روغن‌های گیاهی و مواد شیمیایی بیشترین سهم را داشته‌اند.اصلی‌ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایران آلمان، ایتالیا و اسپانیا بوده‌اند. در میان اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران نیز آلمان، ایتالیا و هلند قرار دارند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها