به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۸ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۳۰۸۲۳۸

علائم ابتلا به سویه اومیکرون چیست؟

علائم ابتلا به سویه اومیکرون چیست؟
گروه علمی: آنجلیک کوتزی، رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی که از نزدیک در جریان شناسایی سویه جدید ویروس کرونا با نام «اومیکرون» بوده و در حال بررسی و شناسایی علائم ابتلا به آن در میان بیماران است، در تازه‌ترین ارزیابی خود از نحوه عملکرد این ویروس جهش یافته اعلام کرد که ابتلا به سویه جدید، بیماری خفیف کووید-۱۹ را در پی داشته و تا کنون موجب بروز عوارض حادی در میان بیماران نشده است.

 کوتزی توضیح داد که نخستین بار علائم ابتلا به این سویه جدید را در بیمار مردی که حدود ۳۰ سال سن داشت مشاهده کرد؛ علائمی همچون «احساس خستگی زیاد»، «بدن درد و سر درد خفیف» و «گرفتگی صدا» که بر خلاف بیماران گذشته دچار گلو درد، مشکل ریوی منجر به سرفه‌های حاد و از میان رفتن حس بویایی و چشایی نشده بود.

البته رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی تصریح کرد که علائم یاد شده تا کنون در گروه کوچکی از مبتلایان به سویه اومیکرون تکرار و مشاهده شده و هنوز برای اظهارنظر دقیق در مورد تبعات و عوارض عمومی ابتلا به نوع جهش‌یافته ویروس کرونا زود است.

کوتزی توضیح داد که مرد جوانی که به او مراجعه کرده بود با وجود این که از دچار شدن به علائمی سخن می‌گفت که با علائم سویه دلتا متفاوت بود، ولی با نتیجه آزمایش مثبت کرونا مواجه شد. او ادامه داد که سپس اعضای خانواده آن جوان را مورد آزمایش قرار داده و متوجه شده که همگی آن‌ها به ویروس کرونا مبتلا هستند، ولی در عین حال «علائم بسیار بسیار خفیفی» دارند.

 کوتزی افزود که در ادامه روز، افرادی دیگری با علائم مشابه آن‌ها به من مراجعه کردند که نتایج آزمایش کرونای همه آن‌ها نیز مثبت شد. او سپس تصمیم می‌گیرد تا کمیته واکسیناسیون کشوری در جریان بگذارد که در نتیجه بررسی آن‌ها سویه اومیکرون شناسایی می‌شود.

رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی سپس تاکید کرد که تا کنون هیچ یک از مبتلایان به سویه اومیکرون در بیمارستان بستری نشده‌اند، ولی این عوارض و تبعاتی است که ما در آفریقای جنوبی مشاهده می‌کنیم و بنابراین این احتمال وجود دارد که این تصویر اولیه طی هفته‌های آینده در سایر نقاط جهان تغییر کند.

پیشتر وزارت بهداشت آفریقای جنوبی سویه جدید با نام B.۱.۱.۵۲۹ را که از سوی سازمان جهانی بهداشت اومیکرون نامگذاری شده، منشا افزایش «تصاعدی» ابتلا‌ها در این کشور طی هفته‌های اخیر اعلام و نسبت به قدرت سرایت بالای آن پس از رخداد جهش متعدد ابراز نگرانی کرده بود.

سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید کرده که هنوز برای اعلام میزان نگرانی در مورد شیوع سویه اومیکرون زود است و مساله پس انجام مطالعات لازم و بررسی عملکرد واکسن‌های موجود در قبال آن روشن خواهد شد.
دانشمندان نیز بر پایه تجربیات گذشته یادآور شده‌اند که ویروس‌ها همواره جهش پیدا می‌کنند، اما گاهی در جهش ضعیف‌تر شدن و گاهی در مسیر ماهرتر شدن برای فرار از پادتن و از کارآیی انداختن واکسن‌ها.
برچسب ها: اومیکرون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها