به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۸ ساعت ۲۳:۳۵
کد مطلب : ۳۰۸۲۶۳
سرمقاله وال استریت ژورنال درباره سرنوشت برجام

اولین دور مذاکرات وین برای احیای برجام برگزار شد

اولین دور مذاکرات وین برای احیای برجام برگزار شد
گروه سیاسی: دور تازه گفت‌وگوهای وین با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه به ریاست مشترک باقری کنی رییس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دقایقی پیش در محل هتل کوبورگ آغاز شد.

باقری‌کنی «رئیس تیم‎ مذاکره‌کننده ایران» گفت: قرار شد موضوع لغو تحریم‎ها دستور کار اولیه کمیسیون برجام باشد و بعد در مورد سایر موارد تصمیم‎گیری شود. فردا کارگروه بررسی موضوع لغو تحریم‎ها آغاز به‎کار می‎کند. طرف‎ها تصریح کردند که ابتدا وضعیت تحریم‎های غیرقانونی آمریکا روشن شود و بعد در مورد سایر موارد تصمیم‎گیری شود.

فضای مذاکرات چگونه بود؟
میخائیل اولیانف نماینده روسیه در باره جو حاکم بر جلسه اول گفت: گاهی بحث خیلی داغ و گاهی بسیار صمیمانه و نتیجه مذاکره امروز این بود که کار از همان جایی که در ۲۰ ژوئن رها شده ادامه می یابد. این روایت را انریکو مورا هم نقل کرده و لذا قبول شروع مذاکره از انتهای توافقات حاصله در پایان مذاکرات قبلی ، خودش به معنای پیشرفت اساسی و بزرگی است.

هیات سردبیری وال استریت ژورنال در سرمقاله این روزنامه نوشت:  
مذاکرات هسته‌‌ای ایران روز دوشنبه (امروز) در اتریش از سر گرفته خواهد شد و به نظر می‌رسد که بدبینی، قاعده امروز باشد. ایران از دادن امتیازات سر باز می‌زند در حالی که ایالات متحده این سیگنال را دارد نشان می‌دهد که شاید صبرش حدی دارد، اما تمایل دولت بایدن برای یک توافق (با ایران) را دستکم نگیرید، هر توافقی را.
برای ماه‌ها است که دولت بایدن در حال التماس از ایران برای بازگشت به میز (مذاکرات) بوده است، البته میزی که ایالات متحده به معنای واقعی کلمه حتی در آن حضور هم نخواهد داشت. ایران مذاکره مستقیم با ایالات متحده را رد می‌کند در نتیجه مذاکره ‌کنندگان آمریکایی باید از طریق واسطه‌های اروپایی کار کنند. به نظر می‌رسد که این تحقیر عامدانه ایالات متحده  باعث انصراف (واشنگتن) نشده است.
رافائل گروسی گفته است که ایران محدودیت‌هایی علیه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران اعمال کرده است. اما آمریکا و متحدان اروپایی اقدامی برای اعمال فشار بر ایران در این زمینه انجام نداده‌اند.
آنها (واشنگتن و متحدان اروپایی) امیدوار هستند که مذاکرات (وین) شاید با انگیزه رفع تحریم‌ها نتایجی داشته باشد. دیپلمات‌های ایرانی در حال ارائه این درخواست هستند که هر توافقی بعد از تصدی ریاست جمهوری جو بایدن پا برجا بماند و آنها به هیچ چیزی فراتر از بازگشت به توافق سال 2015 حاصل شده با دولت رئیس‌ جمهور اوباما متعهد نخواهند شد.
توافق سال 2015 اوباما با ایران مسیر این کشور را برای حرکت به سمت سلاح اتمی هموار و بازرسی‌های محدودیتی در قبال ایران اعمال می‌کند و به همین دلیل دونالد ترامپ در سال 2018 از آن خارج شد.ایران، شاید امتیازاتی برای دریافت رفع تحریم‌ها بدهد اما آنها به مخفی کردن توسعه اتمی‌شان از چشم بازرسان ادامه خواهند داد.
چین اکنون به صورت علنی در حال خرید نفت ایران و بی اعتنایی به تحریم‌های ایالات متحده است و به نظر می‌رسد که ایالات متحده هم اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد.
ایران حمایت‌های خود از حملات تروریستی در منطقه را تشدید کرده و مقام‌های ایالات متحده می‌گویند که ایران مسئول حمله پهپادی ماه گذشته به یک پایگاه نظامی ایالات متحده در سوریه بوده است.
همه اینها نشان می‌دهد که همه التماس ‌های تیم بایدن تنها باعث مصمم‌ تر شدن ایران برای تقاضا کردن برای توافقی شده باشد که حتی از توافق اوباما هم ضعیف‌ تر است. چنین توافقی باعث اطمینان ‌بخشی دوباره به هیچ کس به غیر از تهران نخواهد شد.
 
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها