به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۹ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۳۰۸۳۶۹

هر آنچه از "پشه آئدس" باید بدانید

هر آنچه از "پشه آئدس" باید بدانید
گروه جامعه: این روزها آنچه بیش از هر موضوعی هرمزگانی‌ها را نگران کرده است دیگر نه کروناست نه زلزله و پس لرزه های آن؛ بلکه پدیده ای ریز اما خطرناک به نام "پشه آئدس" است!پشه آئدس ناقل بیماری‌هایی چون زیکا، تب دانگ و چیکین گونیا است و با توجه به افزایش تجارت و گسترش تردد به کشورهای آندمیک در جهان، احتمال انتقال این پشه به کشور وجود دارد و می‌تواند تهدیدی برای سلامت جامعه باشد. پشه آئدس بیشتر در مناطق استوایی جهان به ویژه آسیای جنوب شرقی وجود دارد و به تازگی شیوع آن در برخی از کشورها گزارش شده که با توجه به انتقال آن از طریق جابجایی کالا در سفرهای تجاری و همچنین سفرهای تفریحی، خطر جدی برای سلامت جامعه است و همین موضوع با مشاهده آن در برخی محلات بندرعباس نگرانی ها را دوچندان کرده است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان  گفت: بهسازی محیط و از بین بردن زیستگاه پشه آئدس مؤثرترین قدم در پیشگیری از بیماری‌های تب دانگ، چیکن گونیا و زیکا محسوب می شود چرا که بیماری‌های منتقله از این پشه‌ها به‌مراتب خطرناک‌تر از پشه مالاریا است.

دکتر حسین فرشیدی با اشاره به اینکه جمع‌آوری لاستیک‌های فرسوده که می‌تواند محل زیستگاه پشه آئدس باشد، امری بسیار ضروری است، تصریح کرد:  بیماری‌های منتقله از پشه آئدس درمان قطعی ندارد و تنها راه مبارزه با بیماری‌های تب دانگ، چکین گونیا و زیکا کنترل ناقل این بیماری‌ها است.وی خاطرنشان کرد: تخم، لارو، پوپ و یا فرم بالغ پشه، که عامل بیماری تب دانگ، چیکن گونیا و زیکا است می‌توانند از طریق واردات گیاه بامبو، همچنین واردات انواع لاستیک‌های ماشین وارد یک منطقه شود، همین موضوع اهمیت توجه به این بیماری در منطقه را بیشتر کرده است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های منتقله از این نوع پشه به‌مراتب خطرناک‌تر و کشنده‌تر از پشه مالاریا است، عنوان کرد: شیوع این بیماری در کشور پاکستان و کشورهای آسیایی و همچنین مشاهده این بیماری‌ها در بعضی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس به دلیل تردد مسافرین و واردات کالا از این کشورها احتمال ورود پشه‌های مهاجم آئدس از طریق کالا مخصوصاً لاستیک و همچنین گیاهان تزئینی نظیر گل لاکی بامبو  از این کشورها  وجود دارد.
فرشیدی تصریح کرد: تب دانگ نه‌تنها به سیستم بهداشت و درمان آسیب می‌رساند بلکه این خطر کشور را از نظر بعد اقتصادی و سیاسی و امنیتی نیز تهدید می‌کند؛ بنابراین در این راستا باید از تمام ظرفیت‌ها و همکاری بین بخشی و سایر ارگان‌ها استفاده کرد.

مشاور وزیر بهداشت و درمان در پایان ضمن بیان اهمیت بیماری‌های زیکا و تب دانگی و چیکن گونیا منتقله از پشه‌های آئدس در مورد لزوم آگاه‌سازی بخش‌های مختلف بهداشت و درمان و مسئولین، اظهار کرد: بیماری‌های  منتقله  از این نوع پشه به‌مراتب خطرناک‌تر و کشنده‌تر از پشه مالاریا است. در حال حاضر هیچ واکسنی برای آن‌ها وجود ندارد.دکتر فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، افزود: طی روزهای گذشته پشه آئدس در محلات شهر بندرعباس یافت و سپس همکاران حشره شناس استان آنها را صید کردند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه این پشه خطر ویروسی ندارد و تاکنون نیز بیمار مشکوکی به مراکز درمانی بندرعباس مراجعه نکرده است، اظهار کرد: در حال حاضر پشه‌های بالغ باید از بین بروند و تا شعاع یک کیلومتری مکانی که پشه آنجا رویت شده ضدعفونی شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: تنها راه مقابله با این حشره سم پاشی محل است و امیدواریم شهروندان با ماموران بهداشتی نهایت همکاری را برای رعایت سلامتی خود داشته باشند.نوروزیان اضافه کرد: یکی از مناطقی که این پشه در آنجا زیست می‌کند بشقاب‌های زیر گلدان و اطراف آن است که آب در آنجا می‌ماند، گیاه بامبو نیز محلی برای رشد این پشه است و نقاطی که آب کولر جمع می‌شود نیز محل دیگری برای رشد و نمو این پشه خطرناک است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم‌  گفت: سال ۹۹ را با تمام ناملایمات مبارزه با ویروس کرونا پشت سر می گذاریم ولی همچنان دغدغه ویروس کرونا جهش یافته انگلیسی در سال جدید وجود خواهد داشت‌.
حمیدرضا بهزادی با اشاره به اهمیت بهسازی محیط در پیشگیری و مبارزه با لانه گزینی پشه آئدس عنوان کرد: اسکله بهمن، اسکله کاوه، فرودگاه بین‌المللی و اسکله روستای باسعیدو و کلیه مکانهای پر خطر از نظر حشره شناسی آئدس توسط کارشناسان مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم به صورت مستمر بررسی می شوند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: برای مقابله با پشه آئدس عامل بیماری تب دنگی، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا باید همانند مبازره با مالاریا بسیار هوشمند و توانا عمل کرد.دکتر محمد مهدی گویا  در خصوص راه‌های مقابله با پشه آئدس در هرمزگان، اظهار کرد: مقابله با پشه آئدس و بیماری های ناشی از آن نیازمند یک عزم جدی است، آنچه موجب نگرانی بود و در انتظارش بودیم اکنون اتفاق افتاد.

وی افزود: هر اقدامی که می توانیم در راستای مقابله با این پشه انجام دهیم اکنون باید عملی کنیم و اگر زمان را از دست بدهیم مشکلات زیادی برای ما پیش خواهد آمد.گویا با اشاره به اینکه عملکرد دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در شناسایی و کشف پشه آئدس با اقدامات علمی بسیار خوبی صورت گرفته است، عنوان کرد: فعالیت های حوزه بهداشت استان جای تشکر دارد، دنگی همه گیری نیست که به آسانی بشود کنترل کرد. کشور سنگاپور تجربه مبارزه با این همه گیری را داشته اما نتوانسته طوری کنترل کند که این کنترل تداوم داشته باشد.
وی تصریح کرد: معاونت های درمان، آموزشی و  تحقیقات دانشگاه هر یک باید در کنار معاونت بهداشتی دانشگاه با انجام اقدامات مرتبط با حوزه خود اوضاع را مدیریت کنند.

این مقام مسئول آموزش دانشجویان، پرسنل بهداشت و درمان در همه رده ها و مردم در راستای کنترل پایدار و مدیریت محیط را بسیار اثرگذار دانست و گفت: پاکسازی محیط منحصر به شهردارای و ماموران شهرداری نیست پشه ها حتی در خانه ها و محیط های کوچک هم لانه می کنند.وی افزود: تقاضای من از همکاران دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نه بعنوان یک حشره شناس بلکه بعنوان کسی که امنیت و سلامت کشور برایش یک دغدغه است، با توجه به نیروهای با انگیزه بالا در استان از هرمزگان بتوانند کشور را در برابر خطرات ناشی از ائدس حفظ کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ضمن تاکید بر ارتقاء سواد سلامت در جامعه و  همکاری سایر دستگاه‌ها و مردم با دانشگاه گفت: با بسیج تمام نیروهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در استان و  استفاده از ظرفیت های اقتصادی استان بدون شک کنترل و پیشگیری در زمان اپیدمی و حتی قبل از اپیدمی کار دشواری نخواهد بود.وی با اشاره به اهمیت تقویت زیر ساختهای حشره شناسی در استان اضافه کرد: اعضای هیئت علمی به ویژه حشره شناسان استان با کمک اساتید کشور در این موضوع مهم ورود کنند تا دروازه ورود بیماری به کشور نباشیم و بتوانیم در این استان خطرات و تهدیدات ناشی از  پشه  آئدس و بیماریهای ناشی از آن را کنترل کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: استاندار استان دستورات لازم را برای اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با پشه آئدس صادر کرده اند.علی رئوفی در جلسه فوق العاده کنترل، مراقبت و پیشگیری از گسترش پشه آئدس در سطح استان با اشاره به مشاهده این پشه مخرب در شهر بندرعباس عنوان کرد: آئدس پشه ای بسیار سخت جان است که اقدام به تخم ریزی می کند و با توجه به ماندگاری بالای تخم های پشه آئدس حتی پس از یک سال اگر رطوبت و آب به آنها برسد رشد می کنند و این پشه خون خواری در روز دارد.
وی  خاطرنشان کرد: میزبان پشه مخرب آئدس انسان است و در کانون ها و تجمعات انسانی خطرات بیشتری دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به مخاطرات این پشه، تصریح کرد: پشه آئدس عامل انتقال تب دانگی است و این تب همراه با خون ریزی است و مرگ و میر در پی دارد و مخاطرات آن از کرونا نیز بیشتر است.

رئوفی گفت: فرد مبتلا به بیماری پشه آئدس می تواند دیگران را با توجه به قدرت انتقال بیماری آلوده کند.
وی، در همین خصوص افزود: پشه آئدس عامل ایجاد بیماری دیگری است که باعث ضعف عضلانی و زمین گیر شدن افراد مخصوصا در تجمعات انسانی می شود.

 معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: پشه آئدس عامل انتقال بیماری زیکا است که در صورت ابتلا مادران باردار اثرات مخربی برای جنین در پی دارد.رئوفی با اشاره به اهمیت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، تصریح کرد: پشه آئدس از نظر اقتصادی در صورت عدم اتخاذ تدابیر پیشگیرانه آثار مخربی برای استان با توجه به گردشگر پذیر بودن آن دارد و می تواند زمینه ساز مختل شدن فعالیت های اقتصادی در بخش های مختلف شود.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی به مردم در خصوص پشه آئدس، تصریح کرد: دستگاه های اجرایی ذیربط تمام ظرفیت ها را برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در خصوص پشه آئدس به مردم در دستور کار قرار دهند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان  گفت: پشه آئدس با توجه به آلودگی کشورهای همسایه از طریق وارداتی که از این کشورها می شود وارد استان شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به مشاهده پشه مخرب آئدس در لاستیک ها ،کلیه آپاراتی ها نسبت به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه با جمع آوری لاستیک های غیر قابل استفاده و سم پاشی محیط کار اقدام کنند. رئوفی با تاکید بر از بین بردن زیستگاه های پشه آئدس، افزود: مکان های که از طرف دانشگاه علوم پزشکی استان به عنوان زیستگاه پشه مخرب آئدس معرفی شود سریعا پاکسازی و سم پاشی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به ضرورت بسیج امکانات برای مقابله با پشه آئدس، خاطر نشان کرد: کلیه دستگاه های اجرایی، نهادها، گروههای مردمی، نیروهای جهادی، هلال احمر، آتش نشانی و نیروهای نظامی که هموار در همه صحنه ها همراه بوده اند با دانشگاه علوم پزشکی استان برای مهار پشه آئدس همکاری و همراهی کنند تا با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از تحمیل هزینه های درمان جلوگیری شود.
رئوفی اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع استاندار استان دستورات لازم را به فرمانداران و دستگاه های اجرایی ذیربط جهت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه مقابله با پشه آئدس صادر کرده اند. وی تصریح کرد: رسانه ها از جمله صداوسیما، خبرگزاری ها و فعالان شبکه های اجتماعی با اطلاع رسانی مناسب اهمیت موضوع را به عموم مردم منتقل کنند.

رئوفی افزود: برای مدیریت بیماری پشه آئدس نیازمند همراهی و مشارکت مردمی هستیم و بسیاری از مشکلات و چالش ها با همراهی های مردمی مرتفع شده است.علیرضا نادری، کارشناس حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد پشه آئدس گفت: این پشه در تمام مناطق گرمسیری جهان وجود دارد، که می‌تواند ناقل بیماری‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌های گرمسیری به انسان باشد، این پشه سال‌هاست در جنوب ایران وجود دارد، اما عوامل بیماری زا را دارا نیستند و ما نگرانی از این بابت در کشور نداریم.

وی افزود: نیش این پشه مانند سایر پشه‌ها است تا وقتی که باکتری و ویروس را حمل نکند، خطرناک نیست البته این پشه‌ها می‌توانند در مناطق مرطوب با آب کم هم تکثیر شوند و نیازمند کنترل و پایش برای کاهش جمعیت آنها وجود دارد.نادری بیان کرد: پشه‌های آئدس معمولا بر روی مچ پا و آرنج را نیش می‌زنند که قرمزتر و پر خارش‌تر نسبت به سایر پشه‌ها است، افراد در صورت ابتلا به دنگ دچار عوارضی مانند درد شکم، حالت تهوع، تب بالا و فشار خون بالا می‌شوند که باید استراحت کنند که بهتر است از استامینوفن استفاده کنند و از مصرف داروهایی مانند آسپرین خودداری کنند.

وی در مورد راه‌های مبارزه با این پشه‌ها خاطرنشان کرد: راه‌های مختلفی برای جلوگیری از تکثیر پشه‌ آئدس وجود دارد مانند کم کردن آب‌های راکد، مبارزه بیولوژیک با آن‌ها و استفاده از Deet با غلظت ۲۰ تا ۳۰ درصد در محلول‌ها و پمادها که می‌تواند از گزیدگی جلوگیری کند.
برچسب ها: پشه آئدس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها