به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۹ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۳۰۸۳۸۱

تاثیر گیاهان دارویی بر رفع التهاب گلو

تاثیر گیاهان دارویی بر رفع التهاب گلو
گروه علمی: مریم گلی، بارهنگ و ختمی از جمله برخی گیاهان دارویی هستند که به رفع التهاب مخاط دهان و حلق و حنجره کمک می‌کنند.به گزارش ایسنا، التهاب گلو، به عنوان یک علامت در بسیاری از بیماری‌های عفونی و التهابی دستگاه تنفس فوقانی دیده می‌شود. این علامت بسیار شایع است و بسیاری از عوامل ویروسی و باکتریال و حتی غیرعفونی باعث این التهاب می‌شوند و می‌تواند باعث ورم لوزه‌ها شود.
 
دکتر شمسعلی رضازاده، متخصص شیمی دارویی و عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، درخصوص التهاب و ورم گلو گفت: التهاب گلو دارای دو حالت حاد و مزمن است که نوع حاد التهاب آن اغلب با التهاب مجاری فوقانی تنفسی همراه است و علت آن، عفونت‌های ویروسی یا میکروبی است و نوع مزمن آن که فارنژیت نام دارد، بر اثر دیابت، ورم مخاط بینی، افراط در سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی، سینوزیت و گاهی نیز بر اثر برگشت محتویات اسید معده بروز می‌کند.

دکتر رضازاده، گیاهان دارویی مؤثر در رفع التهاب و ورم مخاط گلو و همچنین ناراحتی‌های ناشی از آن را برشمرد و افزود: گیاه "انجبار" با نام علمی Polygonum  Bistorata L در رفع التهاب دهان، گلو و همچنین در درمان آفت بسیار مؤثر است. دو مشت ریزوم گیاه در یک لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه جوشانده و مصرف شود. این جوشانده را پس از صاف کردن به صورت غرغره و شستشوی مخاط دهان و حلق می‌توان استفاده کرد.

وی گیاه بارهنگ را نیز در رفع التهاب مخاط دهان و حلق و حنجره مؤثر دانست بدین صورت که ۵۰ تا ۱۰۰ گرم برگ یا ریشه گیاه در یک لیتر آب جوشانده و در روز به میزان ۳ فنجان مصرف شود.یکی دیگر از گیاهان مؤثر در درمان التهاب گلو، "مریم گلی" است. "مریم گلی" با نام علمی Salvia officinalis  قابض و دارای اثر درمانی در رفع آنژین، ورم مخاط دهان، حلق و زبان است و می‌توان با شستشوی مخاط دهان و حلق به صورت غرغره کردن و یا مصرف جوشانده ۵ گرم برگ گیاه در یک لیوان آب از اثر درمانی این گیاه استفاده کرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به خواص بی‌نظیر دو گیاه "ختمی" و "ممرز" به‌عنوان قابض، نرم‌کننده مخاط و دارای اثر رفع تحریکات مخاط دهان و حلق اشاره کرد و گفت: ۱۰ گرم از قطعات ریشه این گیاهان در یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده و بعد از صاف کردن به صورت غرغره و شستشوی مخاط حلق و دهان استفاده شود.
برچسب ها: گیاه دارویی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها