به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۹ ساعت ۱۸:۱۳
کد مطلب : ۳۰۸۴۴۶

شوک تازه اومیکرون به بازار‌های مالی جهان

شوک تازه اومیکرون به بازار‌های مالی جهان
گروه اقتصادی: اظهارات مدیر اجرایی شرکت داروسازی مُدرنا در خصوص احتمال کارآیی پایین‌تر واکسن تولیدی این شرکت در مقابل سویه اومیکرون در مقایسه با دلتا موجب سلطه جو منفی بر معاملات روز سه‌شنبه بازار‌های مالی اروپا، آمریکا و ژاپن شد.

استفان بانسل، مدیر اجرایی مدرنا گفت که تعداد بالای جهش‌های رخ داده در سویه اومیکرون می‌تواند منجر به کاهش کارایی پادتن‌های (آنتی‌بادی‌های) القا شده توسط واکسن شود. آقای بانسل تعیین میزان کاهش کارآیی واکسن ضد کووید مدرنا در برابر سویه جدید را منوط به مشخص شدن نتایج بررسی‌های دانشمندان دانست و تصریح کرد که ساخت و تولید واکسن مخصوص سویه جدید ویروس کرونا ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

هر چند که امر کوک، مدیر اجرایی آژانس دارویی اروپا (EMA) به پارلمان اروپا گفته که در صورت همه‌گیری سویه اومیکرون، واکسن‌های موجود همچنان موثر خواهند بود، ولی ابراز تردید و نگرانی مدیر شرکت مدرنا موجب شد تا شاخص بورس آلمان (DAX) در جریان معاملات صبح روز سه‌شنبه ۱.۴ درصد کاهش یابد و شاخص بورس منطقه یورو (EURO STOXX ۵۰) نیز ۱.۴۹ درصد افت کند.

شاخص بورس ژاپن (NIKKI) نیز روز سه‌شنبه ۱.۶۳ درصد پایین آمد و در معاملات آتی بازار‌های سهام آمریکا هم شاخص صنعتی داوجونز به افت ۴۳۲ واحدی تن داد.در همین حال، قیمت هر بشکه نفت پایه برنت نیز روز سه‌شنبه ۲.۷۱ درصد پایین آمد و به ۷۱ دلار و ۴۵ سنت رسید که پایین‌ترین حد از اواخر اوت گذشته تا کنون محسوب می‌شود. در مقابل، بهای هر اونس طلا در معاملات روز سه‌شنبه نزدیک به ۹ دلار افزایش یافت و به بیش از هزار و ۷۹۳ دلار رسید.

عدم اطمینان موجود در مورد سرعت همه‌گیری و خطرات ناشی از سرایت سویه اومیکرون موجب شده تا بسیاری از اقتصاد‌های بزرگ جهان از کشور‌های اروپایی گرفته تا ژاپن بار دیگر مرز‌های خود را ببندند، اقدامی که موجب بدبینی سرمایه‌گذاران در خصوص ادامه رونق نسبی رخ داده پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی شده است.انتشار خبر شناسایی سویه امیکرون تنها در روز جمعه موجب کاهش ۲ هزار میلیارد دلاری ارزش سهام در بازار‌های جهانی شد و پس از برقراری آرامش موقت طی مبادلات روز دوشنبه، روند نزولی قیمت‌ها بار دیگر از روز سه‌شنبه برقرار شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها