به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۰ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۳۰۸۴۶۷

ارز‌های دیجیتال از چشم ایرانی‌ها می‌افتند؟

ارز‌های دیجیتال از چشم ایرانی‌ها می‌افتند؟
گروه اقتصادی: قیمت ارز‌های دیجیتال مهم دنیا در سراشیبی افتاده و به‌نظر می‌رسد برخلاف گذشته دیگر نمی‌توان از آن‌ها توقع بازدهی کوتاه‌مدت داشت. بیت‌کوین در هفت روز گذشته به‌زور یک درصد رشد کرد و در بازه یک‌ماهه با حدود هشت درصد زیان روبرو است.

سرمایه‌گذارانی که شش ماه پیش اقدام به خرید بیت‌کوین کرده‌اند، الان نهایتا با بازدهی حدود ۴۰ درصدی روبرو هستند. میزان بازدهی شش ماهه اتریوم ۵۵ درصد است، اما کاردانو، ریپل، دوج کوین، بیت‌کوین کش و ایاس در همین بازه بین پنج تا ۵۰ درصد ضرر و زیان به سرمایه‌گذاران تحمیل کرده‌اند.

در بازه یک‌ماهه تعداد فلش‌های قرمز، به نشانه کاهشی بودن قیمت‌ها بیشتر است. تنها بایننس کوین توانسته در یک ماه بازدهی ۱۵ درصدی از خود به جا بگذارد و اتریوم با رشد یک درصدی در ۳۰ روز صورتش را به روز با سیلی سرخ نگه می‌دارد.

 سرمایه‌گذاران ایرانی در چنین وضعیتی و بعد دلسردی از بازار‌هایی مانند بورس، دلار، سکه و طلای آب شده حالا دیگر در میان ارز‌های دیجیتال هم نمی‌توانند دنبال سود‌های ناگهانی و قابل‌توجه بگردند. بین بازارهای سنتی، بازدهی بورس از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا اول آذر، حدود ۹ درصد بوده و دلار در همین مدت ۱۳ درصد سودآوری داشته است.

بازدهی سکه تمام بهار آزادی و هرگرم طلای ۱۸ عیار هم به‌ترتیب ۱۴.۶ و ۱۵ درصد برآورد می‌شود. با این حال اگر بازه بلندمدت یکساله را در نظر بگیریم، بازدهی هشت درصدی دلار، بازدهی ۷.۵ درصدی طلا، بازدهی چهار درصدی سکه تمام‌بهار آزادی و بازدهی سه درصدی بورس هنوز می‌توانند باعث اغفال بعضی سرمایه‌گذاران شوند و آنها را به وسوسه سود ۱۰۰ درصدی تا ۱۰ هزار درصدی مجبور کنند، سرمایه‌شان را به بازار پرریسک ارزهای دیجیتال بفرستند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها