به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۰ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۳۰۸۴۸۵

ادعایی بحث‌برانگیزدرباره مذاكرات وین

ادعایی بحث‌برانگیزدرباره مذاكرات  وین
گروه سیاسی:  خبرگزاری رویترز گزارش داد که دیپلمات‌های اروپایی همچنان منتظرند که ببیند مذاکرات از نقطه ی گفتگوهای دور ششم، از سر گرفته خواهد شد یا نه.
روز گذشته انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا پس از پایان نشست مشترک برجام اعلام کرد که ایران موافقت کرد مذاکرات را بر پایه ۶ دور قبلی ادامه دهد. اما ساعتی بعد علی باقری مذاکره کننده ارشد ایرانی این مطلب را تائید نکرد.امروز چند دیپلمات ارشد اروپایی گفتند که اکنون انتظار دارند پس از آغاز مذاکرات در روز دوشنبه، با ایران وارد ماجرای مذاکرات احیای برجام شوند.
به گزارش رویترز این دیپلمات ها افزودند: «تاکنون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد در تهیه پیش نویس متن توافق تکمیل شده است.» اشاره آنها به توافق های صورت گرفته در دولت حسن روحانی و شش دوره پیشین مذاکرات است.آنها همچنین گفتند که مسئله ی سانتریفیوژهای پیشرفته ایران هنوز حل نشده است.
پس از انتشار این خبر خبرگزاری دولتی ایران ایرنا در گزارشی نوشت: «برخی طرف های مذاکره در کنار آمریکا تلاش تلاش می کنند تا بر روی روند مذاکرات اثرگذاری منفی داشته باشند.»
ایرنا با اشاره به خبر رویترز درباره نگارش ۸۰ درصد توافق افزود: «این در حالی است که منابع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده ضمن رد این خبر تاکید کرده اند که این اظهارات کاملا بدون پشتوانه بوده و هنوز راهی طولانی برای حل و فصل موضوعات باقی مانده است.»
ایرنا در ادامه تحلیل کرد: «به نظر می رسد خبرسازی دیپلمات ها و رسانه های غربی با هدف ایجاد جو روانی در داخل ایران طراحی شده تا پازل اصلی پروژه مقصرسازی در صورت هرگونه عدم توافق احتمالی، به عهده طرف ایرانی گذاشته شود.»همچنین خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام آگاه که نام آن ذکر نشده است احتمال توافق موقت در وین را  تکذیب کرد.
این مقام مسئول ایرانی گفت: «توافق موقت در وین را رد می‌کنیم، زیرا با منافع ما تناقض دارد و برنامه هسته‌ای ما را محدود می‌کند. پیشرفت در مذاکرات وین به دادن ضمانت‌های واقعی درباره تحریم‌ها بستگی دارد.»او افزود: "در صورت شکست مذاکرات، ایران گزینه‌های دیگری دارد و دیگر طرف‌ها هم از این مسئله آگاه هستند."
این مقام ایرانی تاکید کرد: «بعضی طرف‌های غربی در وین تلاش می‌کنند پرونده‌هایی را باز کنند که ارتباطی به توافقنامه هسته‌ای ندارد. هیچ بحثی درباره پرونده‌های سیاسی و امنیتی در وین مطرح نیست و اولویت، لغو تحریم‌هاست.»در دومین روز از مذاکرات وین گفتگو‌ها در قالب‌ها، موضوعات و سطوح مختلف با هدف رفع تحریم‌ها ادامه یافت.
 علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا رئیس کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد. طرفین در این جلسه، با بررسی نتایج جلسه روز گذشته، در خصوص نحوه ادامه گفتگو‌ها به بحث و رایزنی پرداختند.از سویی معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه ایران با رییس بانک مرکزی اتریش دیدار کرد. در ملاقات مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه کشورمان با هولتزمان رئیس بانک مرکزی اتریش، طرفین ضمن مرور همکاری ها، زمینه‌های تقویت و گسترش ارتباطات بانکی و مالی را مورد بررسی قرار دادند.
پیشتر جلسه کارگروه رفع تحریم نیز در سطح کارشناسان و با حضور نمایندگان ایران، ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد.
در این نشست، مذاکره‌کنندگان ایرانی ضمن تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و ارائه پیشنهاداتی تازه در خصوص نحوه پیشبرد گفت‌وگوها، بر لزوم رفع مؤثر تحریم‌ها علیه ملت ایران تأکید کرده و دیگر اعضا را به مشارکت سازنده در گفتگو‌ها تشویق کردند. در این جلسه، نمایندگان سایر کشور‌ها نیز آمادگی و جدیت خود را برای تعامل در موضوع رفع تحریم‌ها، ابراز داشتند.

 
برچسب ها: مذاکرات
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها