به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۰ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۳۰۸۴۸۹

دور شدن مجلس از راه و روش شهید مدرس

دور شدن مجلس از راه و روش شهید مدرس
گروه سیاسی:  روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: امروز، دهم آذر، سالروز شهادت مجتهد مجاهد آیت‌الله سیدحسن مدرس است. او در سن ۶۵ سالگی در دهم آذرماه سال ۱۳۱۶ هجری شمسی در کاشمر به دستور رضاشاه پهلوی در حالی که روزه‌دار بود مسموم شد و به شهادت رسید. به همین مناسبت، دهم آذر، روز مجلس نامیده شده است.
انتظار این بود که در نظام جمهوری اسلامی که فراهم آمده از خون شهیدان، فداکاری ایثارگران و مقاومت بی‌نظیر مردم در برابر دشمنان ملت و ناملایمات است، سیره آیت‌الله مدرس بر مجلس شورای اسلامی حاکم باشد. این انتظار در دوره‌های اول تا حدودی برآورده شد ولی به تدریج نمایندگان مجلس از مشی مدرس فاصله گرفتند و ارزش و آرمان‌های اسلامی و انقلابی را کنار گذاشتند.
هرچند در تمام دوره‌های مجلس شورای اسلامی تاکنون افراد صالح و شایسته‌ای که تلاش می‌کنند راه مدرس را بروند نیز وجود داشته و دارند ولی متأسفانه جمع‌بندی عملکرد مجلس در دوره‌های اخیر، نشان‌دهنده دور شدن آن از راه و روش شهید مدرس است. دریافت حقوق و مزایای آنچنانی، استفاده از رانت، دخالت در امور اجرائی، برخوردهای جناحی، اسیر بازی‌های سیاسی شدن و سکوت در برابر فشارهائی که به مردم وارد می‌شود، به اموری عادی تبدیل شده‌اند.همانطور که امام خمینی درباره رفتار مدرس با رضاشاه گفته‌اند، مدرس سمبل آزادگی بود و همین آزادگی او را به الگوی برتر برای نمایندگی مردم در مجلس تبدیل کرده بود. عنوان «روز مجلس» که برگرفته از روز شهادت اوست به این معناست که در تمام دوره‌ها نمایندگان مجلس با آزادگی درصدد حمایت از حقوق مردم باشند و هیچ چیزی نتواند مانع انجام وظیفه قانونی آنها باشد.
اگر بخواهیم با همین آزادگی درباره عملکرد مجلس در دوره‌های اخیر نظر بدهیم باید با صراحت به این واقعیت تلخ اعتراف کنیم که جای مدرس در مجلس شورای اسلامی کاملاً خالی است. مجلس شورای اسلامی زمانی به یک مجلس در تراز نظام جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد که نمایندگانی پاکدست، آزاد، مقید به ارزش‌ها، عامل به آرمان‌ها، خادم مردم، ساده‌زیست و شجاع در آن جمع شوند و در مسیر حفاظت از منافع و مصالح کشور و ملت هیچ چیز را سد راه خود ندانند. اگر روزی مجلس به این جایگاه برسد، می‌توان ادعا کرد که در مسیر مدرس قرار گرفته است.

 
برچسب ها: مجلس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها