به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۰ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۳۰۸۴۹۹
پشت پرده رسوب خودرو در پارکینگ خودروسازان

خودروهای دپو شده کی به بازار عرضه می شود؟

خودروهای دپو شده کی به بازار عرضه می شود؟
گروه اقتصادی:قیمت خودرو چند ماهی است سینوسی شده بدین معنا که در برخی روزها شاهد افزایش و برخی روزها شاهد کاهش قیمت در آن هستیم. افزایش قیمتی که فروشندگان خودرو دلیل اصلی آن را کاهش عرضه توسط خودرو سازان می دانند.
 
۲ ماهی می‌شود که از بحث احتکار خودروسازان در انبارهایشان می گذرد. احتکاری که دلیل اصلی آن نبود قطعات الکترونیکی مطرح شده است.آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور  در این باره، گفت: قطعه سازان صنعت خودرو به غیر از ۲ بحث غول کرونا و تحریم‌های خارجی، با مشکلات عدیده داخلی دست و پنجه نرم می‌کند، به عبارت دیگر تحریم‌های داخلی بیشتر به صنعت خودرو و قطعه سازی ضربه وارد می‌کند.او  گفت: چند سالی است که درگیر تحریم های خارجی هستیم اما متاسفانه تحریم های داخلی بیشتر از تحریم های خارجی به این صنعت ضربه وارد کرد و توان قطعه سازان و خودروسازان را گرفت.

مشکلات صنعت خودرو به قطعه سازان بر می گردد!
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور تشریح کرد: در کنار این مسائل برخی موضوعات بحرانی و بین المللی مانند ریزتراشه‌ها وجود دارد که در سطح جهانی پیش آمده است؛ به عبارتی کل دنیا با کمبود تراشه مواجه شده اند که تاثیرات منفی در صنایع خودروسازی گذاشت اما این مسائل موقت بوده و ناشی از کرونا و بحران‌های دیگر است که رفع می‌شوند.محبی نژاد گفت: اگر صادقانه بگوییم، ما از بحران‌های جهانی کمتر از بحران‌های داخلی لطمه می‌خوریم. قریب به ۱۴۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به دلیل نقص قطعات به ویژه بحث بحران است.بعد از آن سازمان بازرسی وارد عمل شد و به خودروسازان مهلت داد برای تنظیم بازار خودرو، باید تا آخر آبان تمام خودروهای مانده را چه ناقص و چه کامل به بازار تزریق کنند.

خودروسازان باید تا آخر آبان تمام خودروها را عرضه کنند
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن درویشیان رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بازدید معاونان و مدیران سازمان بازرسی از شرکت‌های خودروسازی، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد عمده ۱۴۵ هزار خودرویی که هم‌اکنون در پارکینگ‌های ۲ شرکت خودروسازی کشور وجود دارد تا پایان آبان ماه به صفر برسد.
پس از آن مدیران ۲ خودروساز هم وعده افزایش عرضه و البته برگزاری پی در پی طرح های فروش فوق العاده را دادند و قرار شد ارزان‌ترین خودروهای خود را برای کاهش التهابات بازار عرضه کنند و حتی از مردم خواستند برای خرید خودرو عجله نکنند.

فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو گفت: مردم در خرید خودرو عجله نکنند، عرضه خودرو به طور منظم هر هفته ادامه خواهد داشت، رشد تولید و رشد در عرضه را در دستور کار داریم. به وزیر صنعت این قول را داده ایم و براساس همان تعهدات خودرو به بازار عرضه خواهد شد.او گفت: خودروسازان فروش فوق العاده و فوری را انجام خواهند داد، امروز ۲۰۶ را فروش فوق العاده گذاشتیم و برای هفته آینده هم نیز این خودرو را عرضه خواهیم کرد.
جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا عنوان کرد: هر هفته یک طرح فروش خودرو خواهیم داشت و میانگین افزایش قیمت محصولات سایپا ۱۶ درصد بوده است. قیمت خودرو در بازار کنترل می‌شود و از مردم برای تمام کاستی‌ها عذرخواهی می‌کنم.او همچنین از آغاز تجاری‌سازی ۵۰ هزار خودروی کف پارکینگ خودروسازان خبر داد.

خلف وعده خودروسازان به سازمان بازرسی
حال با اتمام آبان، نه تنها افزایش عرضه‌ای نداشتیم بلکه میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور هم به عنوان نهاد ناظر اعلام کرده مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد بیش از ۹۰ هزار خودروی کف پارکینگ خود را تا نیمه آبان به ۶۰ هزار دستگاه خودرو و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد تعداد ۵۳ هزار دستگاه این شرکت را تا پایان آذر به ۱۰ هزار دستگاه کاهش دهند، اما شواهد امر نشان می‌دهد که هیچ‎کدام از دو شرکت خودروساز نتوانستند مبادرت به کاهش خودورهای دپو شده خود کنند.

 خودروسازان با وجود اینکه نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند بلکه راه صادرات را هم در پیش گرفته اند. به طوری که احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه خودروسازان اکنون در برخی خودروها صادرات دارند، گفت:  صادرات برخی خودروها به عراق، سوریه، سنگال، آذربایجان و سوریه صورت می گیرد، اما در این صادرات مشکل برگشت پول را داریم.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه مشکل نقل و انتقال بانکی با کشورهای دیگر داریم و نیاز است این موانع برداشته شود تا به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسیم، گفت: اکنون به میزان محدود صادرات خودرو به عراق و آذربایجان و… داریم، ضمن اینکه محدودیت هم در این کار دارد. فرض کنید پول حاصل از صادرات خودرویی که به عراق ارسال می‌شود، با چمدان به ایران می‌آید!در کنار این موضوعات فروش فوق العاده خودروسازان هم متوقف شده و اینطور که مشخص است قرار است امروز چهارشنبه(۱۰آذرماه۱۴۰۰) در جلسه ستاد تنظیم بازار بحث قیمت گذاری خودرو مشخص شود.
 
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها