کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاتن: بایدن، آمریکا را تسلیم آیت‌الله‌ها می‌کند!

10 آذر 1400 ساعت 16:38

گروه بین‌الملل: در ادامه ابراز مخالفت شخصیت‌های حزب جمهوری‌خواه آمریکا با مذاکرات وین، سناتور تام کاتن، مقامات ایران را به «اخاذی» متهم کرد.


تام کاتن، سناتور ایالت آرکانسا که از مخالفان سرسخت مذاکره با ایران است، روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: «پرزیدنت بایدن تیم خود را به وین فرستاده است تا درباره تسلیم کردن آمریکا به آیت‌الله‌ها مذاکره کند. دولت [بایدن] تمایلی ندارد بابت اخاذی هسته‌ای ایران، حمایتش از تروریسم و حملاتش به نیروهای آمریکایی و متحدان ما، رژیم ایران را مسئول بداند.» کاتن در سال ۲۰۱۵ هم در جریان مذاکراتی که درنهایت به توافق برجام منتهی شد، از تدوین‌‌کنندگان نامه‌ای به مقام‌های جمهوری اسلامی بود  که به امضای ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه رسید. در آن نامه به مسئولان ایران هشدار داده شده بود که توافق با رئیس‌جمهوری وقت آمریکا (که در آن زمان باراک اوباما بود) بدون تایید کنگره دائمی نیست و رئیس‌جمهوری بعدی می‌تواند به‌آسانی آن را لغو کند.
از سوی دیگر، گال رشنتالر نماینده جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده با انتشار یادداشتی در توییتر نوشت: اکنون زمان کاهش فشار بر یکی از بزرگترین حامیان تروریسم دولتی نیست. وی ضمن بازنشر یک نامه از پت فالون نماینده جمهوری‌خواه تگزاس مبنی بر اینکه "نباید به تجاوزات اخیر جمهوری اسلامی با از سرگیری مذاکرات هسته‌ای پاداش داد"، افزود: من هم به نامه‌ای که در آن خواستار پاسخگویی درباره طرح دولت بایدن برای لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شده است، پیوستم. ۲۵ عضو کنگره ایالات متحده در نامه‌ای به جو بایدن درباره احتمال لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اظهار نگرانی کرده‌اند.
در همین حال، لیندا توماس گرین‌فیلد٬ سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد با اشاره به جاه طلبی اتمی و اقدامات «شرارات‌بار» ایران در منطقه از شورای امنیت خواست جلسات بیشتری درباره جمهوری اسلامی برگزار کند. محور اصلی سخنرانی خانم لیندا توماس گرین‌فیلد در نشست شورای امنیت درباره «خاورمیانه» بر موضوع صلح در این منطقه متمرکز بود.
 در پی ازسرگیری مذاکرات احیای برجام پس از پنج ماه وقفه، جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده، بار دیگر بازگشت متقابل به برجام را بهترین گزینه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دانست و گفت که  اگر ایران مطالبه بیشتری داشته باشد یا کمتر از بازگشت به تعهدهای برجامی خود را بپذیرد، این مذاکرات شکست می‌خورد. دیپلمات‌های ایران، اتحادیه اروپا، و روسیه دوشنبه‌شب در پایان اولین نشست وین که پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی برگزار شد، ابراز خوش‌بینی کردند.
انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات، گفت: «ازآنچه امروز شاهد بودم حس بسیار مثبتی دارم.» او به خبرنگاران گفت که هیئت نمایندگی جدید ایران خواستار لغو همه تحریم‌ها شده ‌است، اما درعین‌حال صریحا نتایج شش دور قبلی مذاکرات را که در زمان دولت حسن روحانی برگزارشده بود، رد نکرده است. «[ایران] پذیرفت که کاری که در شش دور قبلی مذاکرات انجام‌ شده است، مبنای خوبی برای پیشبرد گفتگوهاست. البته ما حساسیت‌های دولت جدید ایران را در نظرخواهیم گرفت.»

تسنیم از قول یک منبع آگاه: اروپایی‌ها خواستار پایان سریع مذاکرات شدند
خبرگزاری تسنیم از قول "یک منبع" گفته کشورهای اروپایی در مذاکرات وین درخواست پایان سریع این دور از گفت‌وگوها را مطرح کرده‌اند. این خبرگزاری با انتشار این خبر همچنین از قول "یک منبع دیگر نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران" گفته "تیم ایرانی ترجیح می‌دهد به ادامه گفتگوها تا زمانی که نیاز باشد، ادامه دهد".  مهمترین مانع در مسیر تفاهم حداکثری در نشست روز گذشته، اصرار طرف‌های اروپایی بر لزوم نظرخواهی مورد به مورد از آمریکا بود. در این خبر گفته شده که هیأت ایرانی در نشست دیروز تأکید داشته که کشورهای اروپایی باید استقلال خود را حفظ کرده و ضمنا به خاطر داشته باشند که آمریکا به تصمیم خود، با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای، خود را از حضور در اتاق محروم کرده است.

اَکسیوس: طبق اطلاعات اسرائیل، ایران برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم آماده می‌شود
به گفته دو منبع خبری آمریکایی آکسیوس، اطلاعات مربوط به این خبر را اسرائیل در دو هفته اخیر در اختیار ایالات متحده و چند متحد اروپایی خود گذاشته است. به گفته یکی از منابع آمریکایی، اطلاعاتی که اسرائیل با دولت بایدن به اشتراک گذاشته، حاکی از آن است که اقدامات مقدماتی ایران این امکان را فراهم می‌آورد که طی چند هفته به غنی‌سازی ۹۰ درصدی برسد. این منبع گفته است که تحلیلگران اطلاعاتی اسرائیل بر این باورند که ایران می‌تواند به زودی این گام چشمگیر را در تلاش برای به دست آوردن «اهرم فشار» در مذاکرات وین بردارد. به گفته این منبع آمریکایی، اسرائیل همچنین معتقد است این اتفاق می‌تواند تهران را به افزایش بیشتر حملات علیه نیروها و منافع آمریکا در منطقه از طریق نیروهای خود در یمن، سوریه و عراق سوق دهد. در واکنش به این گزارش اکسیوس، وزارت خارجه آمریکا افزایش احتمالی سطح غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را «تحریک‌آمیز» و «غیرسازنده» خوانده است.
 


کد مطلب: 308568

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/308568/کاتن-بایدن-آمریکا-تسلیم-آیت-الله-ها-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir