به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۱ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب : ۳۰۸۶۰۰

برای مردم خسته، برجام اهمیت دارد؟

برای مردم خسته، برجام اهمیت دارد؟
گروه سیاسی: روزنامه آفتاب یزد در گزارشی از بی‌اهمیت‌شدن اخبار برجام در بین مردم خبر داده و نگاهی جامعه‌شناسی به بازتاب آغاز مذاکرات هسته‌ای در جامعه انداخته است.
این روزنامه نوشت: سرانجام بعد از چند ماه وقفه، دور جدید مذاکرات اتمی در هتل کوبورگ شهر وین آغاز شد. شش سال قبل، توافق اتمی در همین هتل به دست آمده بود. حال، چند سال پس از خروج آمریکا از توافق و پس از انتقادهای شدید اینک هر دو طرف از "احیای برجام" سخن می‌گویند. در این دوران به نظر می‌رسد حساسیت مردم نسبت به مذاکرات هسته‌ای در مقایسه با قبل وجود ندارد و دیگر پیگیری سابق را در این خصوص مطرح نیست.
 یک نوع شکست خوردگی ، ضعف و سرگردانی برای مردم فراهم شد. کلیت مذاکرات به عنوان شاه کلید حل مشکلات مردم مع الاسف به جایی رسید که ما وضعیت کاملا بحرانی و وخیم را تجربه کنیم و مردم دچار گرفتاری های مضاعف شدند . کلیت قضیه برای مردم شرایطی را فراهم ساخت که متاسفانه مردم ناامید شدند . البته مردم طرز تلقی های گوناگونی دارند و به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند ولی اکثریت به لحاظ تجارب تلخ مذاکرات قبل نه تنها به مدینه فاضله دست نیافتند دچار مشکلات جدیدتری شدند.
 مجید ابهری رفتار شناس در این باره گفت: حساسیت مردم به این دلیل کم شده است که در دولت‌های گذشته هر روز و هر لحظه اخبار و مطالبی در مورد این گفت و گو ها منتشر می نمود به شکلی که یکی از مسائل جاری و مهم زندگی روزمره مردم ایران مذاکرات برجام شده بود. مردم نیز با حساسیت این گفتگوها را امیدوارانه دنبال می‌کردند که متاسفانه عدم موفقیت در سرانجام گفتگوها باعث دلسردی مردم گردید.
همچنین  امیر محمودحریرچی جامعه شناس گفت: قبل‌تر بخشی از مردم به شدت پیگیر مذاکرات هسته ای و نتایج آن بودند ولی نتیجه قبلی بسیار ناامید کننده بود و برجام تاثیری در زندگی مردم نداشت و برجام اجتماعی نادیده گرفته شد. در زندگی مردم تاثیری ایجاد نشد و امید مردم رنگ ناامیدی گرفت. مردم احساس می‌کنند گشایش اقتصادی ناشی از مذاکرات هسته‌ای در زندگی آن‌ها تاثیری ندارد. شرایط در این چند سال به جایی رسید که مردم دیگر امیدی به بهبود اوضاع جامعه ندارند. افسردگی و ناامیدی مردم چنان عمیق شده است که این اخبار دیگر برای آنها نوید بخش نیست. فقر بی‌امان و تورم سرسام آور دامن مردم را گرفته است و این به دلیل سوء مدیریت‌های دولتمردان است. مردم به این باور رسیده‌اند که دولتمردان از این شرایط راضی هستند و تلاشی برای بهتر کردن شرایط نخواهند داشت. این بی‌تفاوتی به سایر مسائل نیز تسری پیدا کرده و دیگر برای مردم توانی باقی نمانده است.
جعفر بای جامعه شناس و محقق اجتماعی نیز گفت: به لحاظ تاریخی در ذهنیت جامعه این موضوع وجود دارد که مذاکرات تاثیری در زندگی عموم مردم ندارد . شکست سابق یکی از دلایل بسیار مهمی است که حساسیت مردم نسبت به مذاکرات هسته‌ای کم شده است . زیرا در دوره‌ای درباره مذاکرات با اغراق صحبت می‌شد در نهایت اوضاع کشور نه تنها بهتر نشد که روزگار مردم به تلخی و گرفتاری کشیده شد. در نتیجه خود به خود مردم این موضوعات را از پیش تعیین شده می‌دانند و هیچ رغبتی نسبت به آن ندارند.مردم در دوره‌ای به این مذاکرات علاقه‌مند بودند زیرا تصور می‌کردند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد حل مشکلات و گرفتاری‌های همه جانبه خودشان خواهد بود اما این موضوع محقق نشد.
 آنچه برای مردم حائز اهمیت است این است که نتایج حاصله را حس کنند. یعنی مردم ما به یک شرایطی رسیده اند که دیگر با گفتن و شنیدن باور نمی‌کنند .مردم نیاز دارند تغییر را به معنای واقعی کلمه در زندگی خود ببینند . متاسفانه دولت فعلی علی رغم تلاش هایش هنوز نتوانسته این باور پذیری را برای مردم فراهم کند و مردم را به یک یقین و اعتماد برساند . مردم در دوره ای به بهبود آینده امیدوار بودند اما اوضاع نه تنها بهتر نشد که روند سابق ادامه پیدا کرد.
واکنش برخی کاربران در این رابطه را بخوانید:
 آزاده مختاری، خبرنگار: ۱۸سال مذاکرات بدون نتیجه دیگر مردم و حتی رسانه‌ها را هم به مذاکرات کم توجه کرده. مذاکرات ۱۸ ساله شد یعنی،اول سن جوانی! اما جوانی ملتی در این ۱۸ سال پیر شد. مهاجرت نخبگان. ورشکستگی‌های مشاغل خرد و شرکت‌های خصوصی. آسیب اجتماعی فقر... تنهاچند نمونه از عوامل پیر شدن و ناامیدی جامعه.
 کاربری به رضا هم در این خصوص نوشت: سیاست علم انجام دادن شدنی‌هاست و مذاکره ابزاری برای رسیدن به آن.میزمذاکرات جای موعظه کردن طرف مقابل نیست. موعظه گری از دست دادن فرصتها است و مخدوش کننده اعتبار مذاکره کنندگان. اعتباری که براحتی بدست نخواهد آمد.
 حساب کاربری با عنوان سمیه هم ضمن ناامیدی از روند مذاکرات نوشت: مذاكرات انگار ديگه براي مردم مهم نيست.
 کاربری با نام مائده هم در تویئتی با هشتگ مذاکرات نوشت: آخرش که چی؟! از حسن و محمدجواد بپرسید بهتون میگن فایده ندارد.
 فعال توئیتری دیگری با نام پرهام از طولانی شدن روند مذاکرات گلایه کرده و نوشت: نتیجه مذاکرات وین هرچه باشد سودی نخواهد داشت.
برچسب ها: برجام

۱۴۰۰/۰۹/۱۱ ۱۰:۳۱
مردم بعد از روی کار آمدن دولت رییسی و مخالفان برجام مطمئن شده اند که توافقی در کار نخواهد بود. از طرف دیگه سوئ مدیریت های 40 ساله داره خودش رو به بدترین شکل ممکن نشون میده. همین مشکل آب. مردم نه تنها به برجام بلکه به دولت هم اعتمادی ندارند. (379691)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها