کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ارائه طرح توقف پهپادهای ایران در آمریکا

10 آذر 1400 ساعت 18:34


گروه بین الملل: گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه طرح" توقف پهپادهای ایران" را ارائه کردند.بر اساس این طرح تاکید می شود که تحریم های ایالات متحده بر برنامه تسلیحات متعارف ایران شامل تامین، فروش یا انتقال هواپیماهای بدون سرنشین به یا از ایران می شود.این برای اولین بار است که موضوع تولید و استفاده از پهپادها توسط ایران در این مقیاس در ایالات متحده مورد توجه قرار می‌گیرد.
طرح توقف پهپادهای ایران می گوید که سیاست ایالات متحده این است که "از دستیابی ایران و گروه های همسو با جمهوری اسلامی ایران به هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپاد جلوگیری کند که می‌توانند در حملات علیه ایالات متحده یا شرکای آمریکا مورد استفاده قرار گیرند".
این طرح در حالی در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شده است که مقام‌های ایرانی از ایالات متحده انتظار دارند در جریان مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام که در وین آغاز شده است، تحریم‌های ثانویه آمریکا بر خرید و فروش تسلیحات متعارف توسط ایران را رفع کند.
گرگوری میکس، عضو دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در زمان ارائه طرح "توقف پهپادهای ایران" گفت: "پهپادهای مرگبار در دست ایران که بزرگترین صادرکننده تروریسم جهان است، امنیت ایالات متحده و صلح منطقه را به خطر می‌اندازد".
 میکس گفت:حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین ایران به نیروهای آمریکایی، کشتی‌های تجاری تجاری و علیه شرکای منطقه‌ای، همراه با صادرات فناوری هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق درگیری، تهدیدی جدی است".به گفته وی طرح توقف پهپادهای ایران "نه تنها قانون تحریم‌های کنونی ایالات متحده را با مقررات تسلیحات متعارف سازمان ملل متحد هماهنگ می‌کند، بلکه سیگنالی قوی به جامعه بین‌المللی می‌فرستد که حمایت از برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران توسط دولت آمریکا قابل تحمل نخواهد بود".
ایران می گوید برنامه توسعه پهپادهای خود را با هدف بالابردن توان دفاعی اش در پیش گرفته است.
بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل به تازگی ایران را متهم کرده است از پایگاه‌هایی در چابهار و قشم حمله دریایی انجام می‌دهد و پهپادهای نظامی از جمله پهپادهای پیشرفته "شاهد" را به پرواز درمی‌آورد."پایگاه پهپادی در جزیره قشم از سال هشت سال پیش در رسانه‌ها با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای گزارش شده است و حتی در نقشه گوگل در جنوب این جزیره دیده می‌شوند.
احتمال دارد منظور گانتس از پهپاد "پیشرفته" شاهد، شاهد ۱۴۹ یا پهپاد غزه باشد که نمونه پبشرفته‌تر شاهد ۱۲۹ است.گفته شده شاهد ۱۴۹، حدود سه تن وزن دارد، ارتفاع پرواز آن به ده هزار متر و سرعت آن به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، ۳۵ ساعت مداومت پرواز دارد، پانصد کیلو بار حمل می‌کند و سه هزار کیلومتر برد دارد.
رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران این پهپاد را شبیه پهپاد "ام‌کیو۹ ریپر" می‌دانند که با "مطالعه پهپاد غنیمتی ام‌کیو۹ آمریکا" و "با نگاهی" به پهپاد آمریکایی ساقط‌شده گلوبال هاوک ساخته شده است.
فرمانده نیروی هوایی اسرائیل هم اخیرا برای مقابله با "تهدید" پهپادی ایران، پیشنهاد همکاری "دفاعی" با کشورهای منطقه مثل امارات متحده و بحرین را مطرح کرده است.
سرلشکر آمیکام نورکین گفته بود: "من فکر می‌کنم این فرصت بزرگی است برای برقراری ارتباط و ایجاد یک برنامه دفاعی برای تمام کشورهایی که در محافظت از خودشان منافع مشترک دارند."
پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام در اردیبهشت ۹۷، کشورهای حوزه خلیج فارس و اسرائیل هر چه بیشتر ایران را به عملیات تخریبی و ایذایی دریایی از طریق پهپاد متهم کرده‌اند.
در یکی از آخرین موارد، مرداد امسال، اسرائیل ایران را مسئول حمله به یک نفتکش در نزدیکی سواحل عمان دانست. این نفتکش در اختیار یک شرکت اسرائیلی بود و گزارش شد دو خدمه آن در این حمله کشته شدند.

 


کد مطلب: 308608

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/308608/ارائه-طرح-توقف-پهپادهای-ایران-آمریکا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir