به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۱ ساعت ۱۹:۵۷
کد مطلب : ۳۰۸۶۷۰

کودکان افغان از گرسنگی می‌میرند

کودکان افغان از گرسنگی می‌میرند
گروه بین الملل:با فرا رسیدن زمستان، نوزادان افغان تسلیم گرسنگی می‌شوند.
زمانی که زبیر نوزاد شش هفته‌ای به کلینیک کودکان مبتلا به سوءتغذیه در افغانستان منتقل شد، پزشکان در ابتدا تنها چند ساعت به او فرصت زندگی می‌دهند و همانطور که او زیر یک پتوی بقا می‌جنگد، مادرش به آن نگاه می‌کند احساسات او به شدت بین ترس و امید در نوسان است.
مرکز تحت مدیریت پزشکان بدون مرز (MSF) در هرات، بزرگترین شهر غرب افغانستان قرار دارد. از زمانی که طالبان در ماه اوت کابل را اشغال کردند، این مرکز ظرفیت خود را از ۴۵ تخت به ۷۵ تخت افزایش داده است و هر هفته حدود ۶۰ بیمار جدید را پذیرا می‌شود.شبانه کریمی، مادر زبیر، ۱۵۰ کیلومتر (۹۰ مایل) را طی کرد تا خود را به اینجا برساند و ابتدا در بیمارستان دولتی مجاور بستری شد و سپس به کلینیک MSF ارجاع شد. پسر کوچک به سرعت معاینه شد و به همراه ده‌ها نوزاد دیگر تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت.سر او تقریباً به طور کامل با ماسک اکسیژن پوشانده شده بود، او زنده ماند و حتی قدرت کافی برای گریه کردن را به دست آورد.گایا گیلتا، پرستار ارشد کلینیک MSF گفت: زبیر هنوز زنده است، اما وضعیت هنوز برای او پیچیده است. او توضیح داد که این نوزاد به شدت به دلیل سوء تغذیه ضعیف شده است و اکنون با عفونت ریه مبارزه می‌کند.
آژانس کودکان سازمان ملل متحد یونیسف تخمین می‌زند که حدود ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال افغانستان در زمستان امسال از سوء تغذیه رنج خواهند برد و احتمال می‌رود یک میلیون نفر از آن‌ها در صورت عدم انجام اقدامات لازم بمیرند.گیلتا گفت: مادران از راه دور به این مرکز می‌آیند. گاهی اوقات ۲۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند. وی افزود: بیمارستان‌های دولتی امکانات ندارند و پزشکان و پرستاران حقوق نمی‌گیرند.در اتاق بعدی، حلیمه مراقب دوقلو‌های نه ماهه‌اش بود. سر‌های آن‌ها متورم شده، تجمع بیش از حد مایع که بالقوه کشنده است و نشان می‌دهد آن‌ها از سوءتغذیه رنج می‌برند.
حلیمه گفت: وقتی دیدم صورت آن‌ها بزرگ و بزرگتر می‌شود، نگران شدم. او گفت: سعی کردم به آن‌ها شیر بدهم، اما شیر کافی نداشتم.او می‌گوید که پول کافی برای خرید شیرخشک نداشته و شوهرش که معتاد به مواد مخدر بود نتوانست کمک کند.قبل از اینکه مادران کلینیک را ترک کنند، مسئولان کیسه‌های حاوی کره بادام زمینی و ویتامین‌ها را به آن‌ها می‌دهند که به عنوان یک وعده غذایی کامل برای یک کودک شش ماهه یا بزرگتر استفاده می‌شود.
کریستوف گارنیه، هماهنگ کننده پروژه پزشکان بدون مرز در هرات، گفت: ما تعداد زیادی پذیرش مجدد داریم. پس از ۴۰ سال جنگ، سوء تغذیه یک مشکل همیشگی در افغانستان است که در سال‌های اخیر با خشکسالی‌های شدید تشدید شده است.از زمان به قدرت رسیدن طالبان، ایالات متحده دسترسی بانک مرکزی افغانستان به حدود ۱۰ میلیارد دلار ذخایر را مسدود کرده است. رژیم قبلی تحت حمایت غرب برای ۷۵ درصد از بودجه خود به کمک‌های بین المللی وابسته بود.
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها