کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سازمان‌ملل‌تصمیمی برای پذیرش‌سفیر طالبان‌ندارد

11 آذر 1400 ساعت 21:50


گروه بین الملل: بیش از سه ماه از سیطره طالبان بر افغانستان می‌گذرد و آنها هنوز سفیری در سازمان ملل ندارند. کمیته تشخیص اعتبار سازمان ملل تصمیم‌گیری در این زمینه را به بعد موکول کرد. پذیرش سفیر به معنای رسمیت حاکمیت طالبان خواهد بود.
آنا کارین انستروم، سفیر سوئد در سازمان ملل،اعلام کرد که مذاکرات تصمیم‌گیری درباره سفیر افغانستان در سازمان ملل به تعویق افتاده و تاریخی برای نشست بعدی نیز تعیین نشده است.
این بدان معناست که سفیر قبلی افغانستان به طور رسمی در سمت خود باقی می‌ماند.در حال حاضر اسحاق‌زی، سفیر دولت پیشین أفغانستان را نمایندگی می‌کند.
کمیته تشخیص اعتبار همه ساله اعتبار تمامی اعضای سازمان ملل را بررسی می‌کند و پیش از پایان سال، گزارش‌ خود را برای تائیدیه به مجمع عمومی سازمان ملل ارسال می‌کند.
این کمیته متشکل از نمایندگان ۹ کشور آمریکا، روسیه، چین، سوئد، نامیبیا، باهاما، بوتان، سیرالئون و شیلی است. کشورهای عضو این کمیته درباره به رسمیت شناختن نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل تصمیم گیری می‌کنند.در عین حال، این کمیته عملا تحت سلطه واشنگتن، مسکو و پکن قرار دارد و تصمیمات آن نیز معمولاً به اتفاق آرا گرفته می‌شود.طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان در اوت ۲۰۲۱ از سازمان ملل درخواست کرد تا نمایندگی این کشور در سازمان ملل را بر عهده داشته باشد. به این منظور سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه برای این پست معرفی شد. طالبان بارها اعلام کرده‌اند که حق دارند بر اساس قوانین بین‌المللی نماینده‌ای در سازمان ملل متحد داشته باشند.


 


کد مطلب: 308677

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/308677/سازمان-ملل-تصمیمی-پذیرش-سفیر-طالبان-ندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir