کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان‌ها و استان‌های مختلف برگزار شد

تجمعات اعتراضی فرهنگیان در اعتراض به عدم اجرای طرح رتبه‌بندی

11 آذر 1400 ساعت 23:03

گروه جامعه: به‌دنبال انتشار فراخوان تجمع از سوی تشکل‌های صنفی معلمان، شماری از معلمان و فرهنگیان، امروز پنجشنبه،، مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان‌ها و استان‌های مختلف تجمعات اعتراضی برگزار کردند.


معلمان شاغل و بازنشسته در این تجمعات، خواستار اجرای طرح رتبه‌بندی به میزان 80 درصد هیئت علمی برای معلمان شاغل، اجرای همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته، آزادی معلمان بازداشت شده، تدریس زبان مادری مطابق اصل 15 قانون اساسی و تحقق دیگر خواسته‌های خود شدند. معلمان استان‌های لرستان، کردستان، البرز، تهران، خوزستان، یزد، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، گیلان، فارس، سمنان، قزوین، اصفهان، سیستان و بلوچستان، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، زنجان، همدان، گرگان، خراسان رضوی و کرمان در این تجمعات حضور داشتند. معلمان در ماه‌های اخیر بارها با همین درخواست‌ها تجمع‌هایی برگزار کرده‌اند. آنها از جمله روز ۲۰ آبان‌ماه در حدود ۵۰ شهر تجمع برگزار کردند. آنها در این تجمع‌ها به تاخیر و تعلل دولت ابراهیم رئیسی و نیز مجلس برای اجرای مطالبات‌شان انتقاد کرده‌اند.

شورای «هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران می‌گوید دولت تنها 25 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی برای یک سال اختصاص داده و امسال تنها 12.5 هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص پیدا می‌کند و وضعیت سال آینده نیز به تامین اعتبار مشروط شده است. پیش‌تر، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، شامگاه چهارشنبه 10 آذر در گفتگوی تلویزیونی تاکید کرده بود که دولت 25 هزار میلیارد تومان در سال برای اجرای این لایحه اختصاص داده و مجلس نمی‌تواند به این مبلغ رقمی را اضافه کند.

لایحه رتبه‌بندی که یکی از مهمترین خواسته‌های معلمان است از اسفند سال گذشته در مجلس بررسی و کلیات آن خرداد امسال تصویب شد اما به‌دلیل بحث‌های بودجه‌ای و نبود اولویت، تاکنون جزئیات آن به تصویب نرسیده است. بر اساس این لایحه، معلمان در پنج گروه معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم رتبه‌بندی شده و آیین‌نامه ارزیابی معلمان و تعیین رتبه آن‌ها توسط دولت تهیه خواهد شد. 
طرح رتبه‌بندی معلمان از جمله طرح‌هایی است که از ده سال قبل پیشنهاد شد اما هیچگاه اجرایی نشد. مطابق این طرح، قرار بود حقوق معلمان بر اساس سطح کیفی کار آنها تعیین شود. مخالفان اجرایی شدن این طرح می‌گویند با توجه به حقوق پایین معلمان در ایران، قبل از رتبه‌بندی آن‌ها ابتدا باید افزایش کلی حقوق همه معلمان در دستور کار قرار بگیرد. مطابق لایحه رتبه‌بندی معلمان که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، حقوق معلمان باید 80 درصد حقوق اساتید دانشگاه باشد اما مقامات می‌گویند بودجه کافی برای اجرای چنین طرحی ندارد.
 


کد مطلب: 308681

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/308681/تجمعات-اعتراضی-فرهنگیان-اعتراض-عدم-اجرای-طرح-رتبه-بندی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir