به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۱ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب : ۳۰۸۶۸۵
ادعای یک هفته‌نامه یهودی در بریتانیا: این افراد اکنون در مکان امن هستند

موساد با همکاری ۱۰دانشمند هسته‌ای ایران ۳ طرح خرابکاری را عملی کرد!

موساد با همکاری ۱۰دانشمند هسته‌ای ایران ۳ طرح خرابکاری را عملی کرد!
گروه بین‌الملل: یک هفته‌نامه یهودی در بریتانیا مدعی شد که موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، با استخدام ۱۰ دانشمند هسته‌ای ایران توانست در کمتر از دو سال، سه طرح خرابکاری در سایت‌های اتمی ایران را اجرایی کند!
نشریه «جوئیش کرانیکل» در شماره امروز پنجشنبه ۱۱ آذر خود نوشت که این عملیات، شامل دو انفجار در سایت نطنز، با «همکاری» دانشمندان ایرانی داخل کشور انجام شده است.  این نشریه می‌گوید: افراد یاد شده از این‌که اهداف موساد را عملی کرده‌اند، هیچ اطلاعی نداشتند. آن‌ها تصور کرده بودند که در راستای اهداف گروه‌های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند. جوئیش کرانیکل افزوده که این افراد «اکنون در مکان امن» هستند. این نشریه می‌افزاید موساد ظرف ۱۸ ماه سه عملیات متفاوت را طراحی و اجرایی کرد که در خود اسرائیل نیز، «هزاران کارشناس و نیروی فنی» در این عملیات سهیم بودند. به ادعای این گزارش، در عملیات ۱۲ تیر پارسال در نطنز از مواد انفجاری که یک‌سال پیش از آن در سایت مخفی شده بود، استفاده شده است. بخشی از مواد انفجاری، قطعه‌قطعه، با استفاده از پهپادها منتقل شدند تا شک‌برانگیز نباشد. سپس همراه با مصالح ساختمانی در زیرزمین ساختمان آن انبار شدند.
انفجار دوباره سایت نطنز در بهار امسال آسیب جدی به این تاسیسات وارد کرد و بازسازی‌هایی را که بعد از خرابکاری تیر پارسال در آن صورت گرفته بود، بی‌اثر کرد. این گزارش مدعی است که انفجار سایت «تسا» در کرج نیز به شیوه‌ای مشابه انجام گرفت و به آن آسیب جدی وارد کرد.
این هفته‌نامه به منبع ادعاهای مطرح‌شده در گزارش اخیر خود اشاره نکرده است؛ اگرچه این نخستین بار نیست که قدیمی‌ترین نشریه یهودیان بریتانیا اقدام به انتشار بخشی از «اسرار موساد» در ارتباط با ایران می‌کند. در سال‌های اخیر، مقام‌هایی در خود موساد ظاهرا با هدف به رخ کشیدن «توانایی» اسرائیل، یا مقام‌هایی در آمریکا یا غرب که نگران اقدام‌های منتسب به اسرائیل بودند، جزئیاتی از عملیات‌های مختلف را برای انتشار در اختیار روزنامه‌هایی مانند نیویورک‌تایمز می‌گذاشتند. آویگدور لیبرمن، سیاستمدار اسرائیلی، گفته بود که منبع اصلی این «درز دادن‌های عامدانه» یوسی کوهن، رئیس وقت موساد است.
کوهن بعد از کناره‌گیری از این مقام نیز در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، جزئیاتی از سرقت اسناد اتمی ایران و یا ترور محسن فخری‌زاده را برملا کرد که تا پیش از آن رسانه‌ای نشده بود. مقام‌های اسرائیلی به صراحت گفته‌اند که اقدام‌ها علیه برنامه اتمی ایران در آینده نیز ادامه خواهد یافت. آن‌ها این اقدام‌ها را بخشی از «طرح ج» کشورشان علیه ایران خوانده‌اند. از سوی دیگر، گزارش اخیر جوئیش کرانیکل در شرایطی منتشر شده است که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا بر سر احیای برجام، در جریان است و هیات‌های نمایندگی ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام، از هشتم آذر دور جدید مذاکرات خود را در وین از سر گرفته‌اند. اسرائیل که شدیدا مخالف احیای برجام است، در چهارمین روز از مذاکرات وین، قدرت‌ها را فراخواند که سریعا میز گفت‌وگوها را ترک کنند، چرا که به گفته نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، ایران با «تاکتیک مذاکرات، به اخاذی هسته‌ای روی آورده است».
در نبود مستندات متقن برای اثبات ادعاهای اخیر این هفته‌نامه، این احتمال مطرح است که انتشار این گزارش بخشی از کارزار تبلیغاتی و با هدف بی‌اعتماد کردن حاکمیت و مردم ایران به دانشمندان ایرانی باشد. ایران تاکید دارد که با یاری دانشمندان خود توانسته است بر پیامدهای تمامی خرابکاری‌های منتسب به اسرائیل در سایت‌های هسته‌ای ایران غلبه کند. مقامات ارشد آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اذعان کرده‌اند که پیشرفت برنامه اتمی ایران اکنون بسیار بیشتر از گذشته است. شماری از مقام‌های ارشد امنیتی اسرائیل، رویکرد دولت این کشور در قبال ایران را اشتباه دانسته و بازگشت آمریکا به برجام را توصیه کرده‌اند.
دنی سیترینوویچ، فرمانده پیشین تحقیقات امور ایران در سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، این هفته به تایمز اسرائیل گفت برجام «با همه ایرادات آن، برنامه هسته‌ای ایران را به میزان قابل توجهی به تاخیر انداخت؛ بسیار بیشتر از هر فعالیت مخفی دیگری که هدفش ایجاد چنین تاخیری بود». این فرمانده پیشین تصریح کرد که فعالیت‌های مخفی برای ضربه زدن به برنامه اتمی ایران ممکن است این برنامه را فقط «اندکی» به تاخیر بیندازد اما دستاوردهای آن هرگز به پای برجام نرسیده است. گزارش جدید جوئیش کرانیکل در سالروز ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد برنامه هسته‌ای و معاون وزیر دفاع ایران، منتشر شده است. مقام‌های اسرائیل این هفته به شبکه ۱۲ تلویزیون کشورشان گفتند که کشتن «پدر برنامه اتمی ایران» نیز تاثیری در مسیر پیشرفت برنامه اتمی ایران نداشته است.

۱۴۰۰/۰۹/۱۲ ۰۶:۳۸
بلوف (379722)
ویدا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۹/۱۲ ۲۰:۰۸
احتمالا مثلاهمکاری کارگر برقکار سالن سانتریفوژها را هم موساد بعنوان همکاری دانشمندهسته ای درنظرگرفته است!بااینکه رخنه عوامل موساد در سایتهای حساس متاسفانه قابل انکار نیست ووجود چنین رخنه هایی به تعداد حتی یک مورد هم زیاد محسوب میشوداما واقع امر اینست که بسیار بعید است دانشمند هسته ای ایرانی خود را چنین ارزان بفروشد.... (379743)
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۹/۱۲ ۲۰:۳۳
احتمالا راست می گه تا خائن در داخل نباشد نمی شود در داخل کشور خرابکاری کرد (379744)
۱۴۰۰/۰۹/۱۳ ۰۸:۳۹
پول این عملیات ها رو عربستان تامین میکنه (379751)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها