به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۲ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۳۰۸۷۵۳

مجازات تخلف از قانون مناسب سازی اعلام شد

مجازات تخلف از قانون مناسب سازی اعلام شد
گروه جامعه: معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران گفت: طبق تبصره ۳ ماده ۵ فصل ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و ماده ۲ تبصره اجرایی آن تصمیمات ستاد مناسب سازی برای کلیه دستگاههای مشمول لازم الاجرا است و متخلفان از رعایت این ماده حسب مورد به مجازات تعزیزی و جزای نقدی، انفصال موقت یا دائم و یا اخراج محکوم می شوند.

سید احمد خادم، معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران درباره شایع ترین نوع معلولیت ها در استان تهران گفت: بیشترین نوع معلولان در سازمان بهزیستی شامل مددجویان جسمی حرکتی هستند. با توجه به تعداد کل معلولان که شامل ۱۴۸۹۴۷ نفر در تهران هستند، حدود ۶۷۷۳۷ نفر که تقریبا ۴۵/۴۶ درصد معلولان را شامل می شود دارای مشکلات جسمی و حرکتی هستند.وی ادامه داد: همچنین ۳۰۵۴ نفر از افراد دارای معلولیت دچار ضایعه نخاعی هستند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران در پاسخ به این سوال که سالانه چه تعداد فرد دارای معلولیت به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی اضافه می شوند، ادامه داد: تا قبل از کرونا سالانه در استان تهران تعداد ۱۱۰۰۰ الی ۱۲۰۰۰ نفر به تعداد معلولان جهت تشکیل پرونده در تمامی سطوح معلولیت(ذهنی، جسمی، بینایی، شنوایی، روان و صورت و گفتار) اضافه می شود. این معلولیت ها می تواند بر اثر سانحه و جرح، ژنتیک و ... باشد. البته در دو سال گذشته به دلیل کرونا این آمار به نصف رسیده است چراکه ما ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی در کمیسیون ها بودیم. 

خادم در پاسخ به این سوال که چه تعداد از افراد دارای معلولیت پشت نوبت هستند، گفت: هر مددجویی که به هر طریق با سازمان بهزیستی آشنا گردد و جهت تشکیل پرونده مراجعه کند در فرآیند تشکیل پرونده قرار می گیرند.
وی درباره تامین لوازم توانبخشی برای افراد دارای معلولیت تصریح کرد: سازمان سعی کرده از طریق جلب مشارکت های مردمی اقدام به تهیه برخی اقلام توانبخشی و بهداشتی توانخواهان کند. مورد دیگر ترغیب ادارات شهرستان به برگزاری مزائده و خرید از طریق شرکت هایی بوده که اقلام توانبخشی را با قیمت مناسب تر به مددجویان ارائه می دهد و مورد بعدی تغییر مبالغ افزایش  پرداخت ها در دستور العمل های مالی سامان بوده است.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به این که برخی از دستگاه‌ها در مناسب‌سازی اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند آیا دستگاهی به قوه قضاییه در این خصوص معرفی شده است یا خیر ؟ خاطرنشان کرد: طبق تبصره ۳ ماده ۵ فصل ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و ماده ۲ تبصره اجرایی آن تصمیمات ستاد مناسب سازی برای کلیه دستگاههای مشمول لازم الاجرا است و متخلفان از رعایت این ماده حسب مورد به مجازات تعزیزی و جزای نقدی، انفصال موقت یا دائم و یا اخراج محکوم می شوند. اما تا کنون این اتفاق صورت نپذیرفته است. این امر می تواند توسط کلیه دستگاههای ستاد مناسب سازی (کشوری، استانی ، شهرستانی ) انجام گیرد.
مرجع : ایلنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها