به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۲ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۳۰۸۸۲۱

عمیق‌تر شدن بلاتکلیفی اقتصادی در ترکیه

عمیق‌تر شدن بلاتکلیفی اقتصادی در ترکیه
گروه بین الملل: لطفی الوان، وزیر خزانه‌داری و اقتصاد ترکیه،  استعفا داد تا نوسانات ناشی از بی‌ثباتی ارزی و تورم بالا ادامه پیدا کند.
روزنامه رسمی ترکیه اعلام کرد که  الوان خواهان "سلب مسئولیت از خودش" شده بود.نورالدین نباتی، معاون وزیر اقتصاد، جای او را گرفته است، کسی که یکی از مدافعان سرسخت سیاست‌های اقتصادی نامرسوم رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، محسوب می‌شود.پیش از خروج  الوان شایعاتی مبنی بر مخالفت‌های او با  اردوغان بر سر کاهش نرخ بهره در بحبوحه فشار تورمی شنیده می‌شد.عکس  الوان که حاضر به تشویق  اردوغان در جریان سخنرانی او در حمایت از کاهش نرخ بهره در مجلس نبود به شکلی فراگیر پخش شد، و برای خیلی‌ها نشانه‌ای از استعفای قریب‌الوقوع او بود. اردوغان روز ۱۷ نوامبر گفته بود "من نمی‌توانم در کنار کسانی بایستم که از نرخ بالای بهره دفاع می‌کنند."اردوغان مشغول تبلیغ چیزی بوده است که "مدل جدید اقتصادی" می‌نامد، و می‌گوید با پایین نگه داشتن نرخ بهره کشور شاهد افزایش تولید و واردات خواهد بود.بسیاری از اقتصاددانان می‌گویند که این رویه بحران اقتصادی را در بحبوحه تورم بالا و مشکلات ارزی شدیدتر خواهد کرد. نباتی، وزیر اقتصاد جدید، به شدت از سیاست‌های رئیس‌جمهور دفاع کرده است.
او روز ۲۵ نوامبر در توییتر گفت "ما نخستین بار می‌خواستیم در سال ۲۰۱۳ سیاست نرخ بهره پایین را اجرایی کنیم و از آن زمان با انتقاد روبه‌رو بوده‌ایم. این بار اما عزم راسخ داریم که آن را به اجرا بگذاریم."او در عین حال با توصیف تمهیدات فعلی به عنوان "مبارزه برای استقلال اقتصادی" طنین‌انداز گفته‌های اخیر  اردوغان شد.
منتقدان می‌گویند که خروج  الوان و انتصاب  نباتی نمادی از فاصله گرفتن بیشتر حزب حاکم عدالت و توسعه از کفایت تکنوکراتیک اقتصادی است.


 
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها