به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۲ ساعت ۱۸:۳۷
کد مطلب : ۳۰۸۸۴۴

خوابتان تنظیم نباشد، قند خونتان بالا می رود

خوابتان تنظیم نباشد، قند خونتان بالا می رود
گروه علمی:طبق تحقیقات جدید، افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی اغلب با مشکل دیگری هم مانند دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند.به گفته محققان دانمارکی افزایش شیوع دیابت نوع ۲ در میان افراد مبتلا به اختلال روانپزشکی نشان می‌دهد که این شرایط دارای آسیب پذیری مشترک هستند.
 
در این مطالعه، محققین ۳۲ مطالعه را که شامل افراد مبتلا به ۱۱ دسته اختلالات روانپزشکی بود، بررسی کردند: اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، افسردگی، اختلال مصرف مواد، اختلال اضطراب، اختلال خوردن، ناتوانی ذهنی، روان پریشی، اختلال خواب، زوال عقل و گروهی مختلط با انواع مختلف اختلالات.

شیوع دیابت نوع ۲ به ترتیب در میان افراد مبتلا به اختلال خواب (۴۰%)، افراد مبتلا به اختلال پرخوری (۲۱%)، اختلال مصرف مواد (۱۶%)، اختلالات اضطرابی (۱۴%)، اختلال دوقطبی (۱۱%) و روان پریشی (۱۱%) بیشتر بود. یافته‌ها نشان داد افراد دارای ناتوانی ذهنی کمترین احتمال ابتلاء به دیابت (۸ درصد) را داشتند.به گفته محققان، میزان دیابت نوع ۲ در جمعیت عمومی ۶ تا ۹ درصد است.

«نانا لیندکیلد»، سرپرست تیم مطالعه از بخش روانشناسی دانشگاه جنوب دانمارک، گفت: «بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات خواب، مشکلات سلامتی دیگری نیز دارند و احتمالاً این شرایط در نرخ بالای دیابت در افراد مبتلا به اختلالات خواب نقش دارد.»محققان همچنین گفتند که ارتباط بین اختلالات خواب و دیابت احتمالاً دوطرفه است، بطوریکه اختلال خواب خطر ابتلاء به دیابت را افزایش می‌دهد، در حالی که دیابت، به ویژه همراه با کنترل متابولیکی ضعیف، ریسک ابتلاء به مشکلات خواب را افزایش می‌دهد.

نویسندگان خاطرنشان کردند، در حالی که مطالعه آنها افزایش کلی خطر ابتلاء به دیابت را در میان افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی نشان داد، این میزان ممکن است بسته به محل زندگی آنها و سایر عوامل متفاوت باشد.
برچسب ها: خواب فشار خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها