کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

6 بازی آموزشی جذاب برای شما و کودک شما!

13 آذر 1400 ساعت 12:57

گروه آموزش: بازی یکی از روش‌های سرگرم نمودن کودکان است. بیشترین وقت کودکان به بازی کردن در پارک‌ها، مراکز تفریحی و‌... می‌گذرد. کودکان عاشق بازی کردن هستند پس چه بهتر که با استفاده از بازی آموزشی متناسب با سن کودک به رشد ذهنی، جسمی و حرکتی او نیز کمک کنید.


در این مقاله سعی داریم چند مورد از جذاب‌ترین بازی‌های آموزشی کودک را به شما معرفی کنیم.

نقش بازی آموزشی در زندگی کودک
کودکان از اولین روز‌های زندگی علاقه خود به بازی را به نحوی نشان می‌دهند. با رشد آن‌ها می‌توان متناسب با سن کودک، بازی آموزشی مناسب را انتخاب و در اختیار او قرار داد.
همه ما در مورد مزایا و معایب استفاده از تلفن همراه، تبلت و یا لپ‌تاپ برای سرگرم نمودن کودک آگاه هستیم. از طرفی استفاده طولانی مدت از این وسایل می‌تواند موجب بروز عوارضی در کودکان شود. بازی فکری کارتی و یا اسباب‌بازی حرکتی می‌تواند بهترین جایگزین برای بازی‌های کامپیوتری باشد.
استفاده از بازی آموزشی به شما در رشد ذهن، فکر، عاطفه و روابط اجتماعی کودک می‌تواند کمک شایانی نماید. برخی از بازی‌ها به صورتی است که کودک می‌تواند در کنار بزرگ‌تر‌ها آن‌ها را به صورت فردی و گروهی انجام دهد و لذت کافی از اجرای آن را ببرد.


 
انجام بازی فکری در رشد رفتار منطقی و گرفتن تصمیم کودک شما نقش مؤثری دارد، از طرفی با انجام این نوع بازی‌ها می‌توانید او را برای کسب آموزش‌ها آماده نمایید.
و اما اسباب‌بازی حرکتی همان‌گونه که از نامش مشخص است موجب رشد مهارت‌های جسمی و حرکتی کودک می‌شود. استفاده از این اسباب‌بازی‌ها ضمن ایجاد شادابی در کودک از آن در مقابل بیماری‌هایی مانند چاقی، عدم تحرک‌پذیری و‌... جلوگیری می‌کند.
در واقع بازی آموزشی می‌تواند در رشد مهارت‌های فکری، جسمی و توانایی‌های دیگر کودک شما تأثیر مثبت داشته باشد. در این قسمت به بررسی برخی بازی‌ها و اهداف آموزشی خواهیم پرداخت.

1. حلقه هوش
یکی از بازی‌های فکری مورد استفاده در کودکان 1 تا 3 سال، حلقه هوش است. این بازی آموزشی به صورت انفرادی و برای هر دو گروه دختران و پسران مناسب است. این بازی شامل یک میله مخروطی شکل و تعدادی حلقه رنگی است. کودک باید توانایی این را داشته باشد تا حلقه‌ها را به ترتیب از اندازه بزرگ به کوچک وارد میله کند.
بازی آموزشی حلقه هوش ضمن آشنایی کودک با رنگ و اندازه‌ها موجب می‌شود تا با کمک بزرگ‌تر‌ها شمارش اعداد را نیز فراگیرند. رشد مهارت‌های ذهنی، حرکتی، تقویت مهارت دیداری و فضایی از اهداف این بازی به حساب می‌آیند. با توجه به نوع میله و عدم چینش حلقه‌ها در صورت جایگذاری اشتباه، کودک با کمک مهارت حل مسأله می‌تواند چیدمان درست را انجام دهد.
قیمت خرید حلقه هوش با توجه به نوع جنس آن ( پلاستیکی یا چوبی) مشخص می‌شود. البته تعداد حلقه‌ها، کیفیت آن‌ها و استاندارد بودن آن نیز می‌تواند در قیمت آن تأثیرگذار باشد.


 
2. جنگا
یکی از مهیج‌ترین بازی‌های دنیا که توانسته طرفداران زیادی را به سمت خود جذب نماید بازی جنگا یا برج‌سازی است. این بازی متناسب برای کودکان سه سال به بالا است که می‌توانند با بزرگ‌سالان به‌صورت گروهی نیز انجام شود. بازی جنگا از تعدادی بلوک روی‌هم قرار داده شده تشکیل شده است.
این بازی با هدف افزایش تمرکز و مهارت حرکتی به این صورت انجام می‌شود که هر بازیکن باید به نوبت بلوک را با دقت کافی به نحوی بیرون بکشد که برج فرونریزد. بلوک خارج شده بالای برج قرار داده می‌شود و به همین ترتیب موجب ناپایداری برج می‌شود. کسی که با برداشتن بلوک موجب واژگونی برج شود به عنوان بازنده بازی اعلام می‌شود.
کودک با تمرکز باید بتواند بلوک‌ها را بردارد. این کار باعث می‌شود تا دست‌های کودک تقویت‌شده، دست‌ها با چشم‌ها هماهنگ شود و قدرت حل مسأله در کودک افزایش یابد. علاوه بر این با توجه به فکر کردن کودک و تحلیل نمودن برداشتن بلوک مناسب بدون فروریزی برج موجب افزایش تفکر تحلیلی در کودک می‌شود.
قیمت خرید جنگا با توجه به تعداد بلوک‌ها، نوع جنس بلوک‌ها و کیفیت آن‌ها سنجیده می‌شود.



3. راز جنگل
راز جنگل یک بازی فکری کارتی است. این بازی با حضور در دهه‌های گذشته همچنان از جذابیت کافی برای کودکان امروزی برخوردار است. در این بازی حکمرانی به دنبال جانشین لایق برای خود است. با وجه به وجود گنجه‌ای مختلف در اطراف قلعه خود تصمیم می‌گیرد کسی را جانشین خود نماید که بتواند سه عدد از این گنج‌ها را بیابد.
این بازی از یک صفحه و چندین کارت و مهره برای حرکت روی صفحه و تاس تشکیل شده است. یکی از بازی‌های پرطرفدار برای کودکان 9 سال به بالا است که به صورت گروه‌های دو الی شش نفر قابل اجرا است.
بازی راز جنگل با قیمت مناسب برای خرید موجب رشد مهارت‌های شناختی و ارتباطی کودک می‌شود. افزایش تمرکز، قدرت حافظه کودک با به خاطر سپردن کارت‌ها و مهارت تطبیق دهی از جمله ویژگی‌های این بازی است.

4. مکعب روبیک
مکعب روبیک یک بازی آموزشی فکری – حرکتی است که به صورت یک نفره اجرا می‌شود. امروزه بسیاری از کودکان با آموزش انجام این بازی توانسته‌اند رکورد‌های خارق‌العاده‌ای برای مرتب‌سازی آن به ثبت برسانند. این بازی یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های دنیا است.
مکعب روبیک با شش وجه از قطعات رنگی متفاوت تشکیل شده است. هدف در این بازی درست کردن و مرتب نمودن وجه‌های یک رنگ است. این بازی با هدف آموزشی تفکر، توانایی حل مسأله، قدرت تصمیم‌گیری به مهارت‌های یادگیری کودک کمک می‌نماید.
قیمت مکعب روبیک با توجه به ابعاد مکعب، نوع و جنس قطعات مشخص می‌شود.


 
5. اسکوتر
اسکوتر یکی از محبوب‌ترین انواع
اسباب بازی حرکتیدر بین کودکان است. این اسباب‌بازی علاوه بر ایجاد تحرک در کودکان موجب تقویت عضلات و هماهنگی دست و پا با یکدیگر می‌شود. در حین بازی علاوه بر ایجاد تعادل در خود باید برای ایجاد حرکت یک پای خود را به صورت دورانی بر روی زمین بزند و به محض خسته شدن یک پا می‌تواند از پای دیگر خود استفاده کند. این کار موجب تقویت ماهیچه پا و افزایش استقامت بدنی کودک می‌شود.

6. دارت
یکی دیگر از انواع اسباب بازی حرکتی، دارت است. این بازی در انواع مختلف به منشور تقویت عضلات شانه، شانه و پا‌های کودک تولید می‌شود. افزایش قدرت تمرکز با نشانه‌گیری به هدف از دیگر اهداف این بازی به شمار می‌آید. در طی بازی کودک با ایستادن بر روی پا‌ها و تمرکز بر روی نقاط سیبل دایره‌ای شکل به قدرتمندتر شدن ماهیچه‌های عضلانی و فکری خود کمک می‌کند.


 
سخن پایانی
دنیای کودکان پر از شادی و نشاط است. استفاده از بازی آموزشی مناسب می‌تواند لذت این شادی را دوچندان نماید. بازی‌های متنوع فکری و اسباب بازی حرکتی متناسب با رده سنی کودک در بازار عرضه شده است که می‌توانید با تهیه آن‌ها به رشد ذهنی، جسمی و حرکتی کودک خود کمک کنید.
 


کد مطلب: 308947

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/308947/6-بازی-آموزشی-جذاب-کودک

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir