کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سلفی ۳۶۰ درجه روی سیاره سرخ

13 آذر 1400 ساعت 13:59


گروه علمی: مریخ نورد "کنجکاوی" ناسا یک سلفی ۳۶۰ درجه از سیاره سرخ ثبت کرده است.به گزارش ایسنا، این کاوشگر کهنه‌کار که ۱۰ سال قبل به مریخ سفر کرده است با استفاده از دوربینی که در انتهای بازوی رباتیکش قرار دارد این تصویر را به ثبت رساند.این مریخ‌نورد برای ایجاد این تصویر پانوراما، ۸۱ تصویر مجزا گرفت.صفحه توییتر این مریخ‌نورد با انتشار این عکس نوشت: ایست! وقت سلفی است. من این سلفی ۳۶۰ درجه را با استفاده از تصویربردار لنز دستی مریخ‌نورد(Mars Hand Lens Imager) در انتهای بازویم ثبت کردم.


مناظری که در این سلفی قابل رویت است شامل ساختاری سنگی موسوم به "Greenheugh Pediment" در پشت مریخ‌نورد و تپه‌ای در سمت راست تصویر به نام "رافائل ناورو"(Rafael Navarro Mountain) است. این نام از روی دانشمند ماموریت مریخ‌نورد "کنجکاوی" که اوایل سال جاری درگذشت، برداشته شده است.
مریخ‌نورد "کنجکاوری" در حال حاضر به سمت دهانه‌ای U شکل به نام "ماریا گوردون ناچ"(Maria Gordon Notch) در حرکت است.

ماموریت مریخ‌نورد کنجکاوی توسط آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا رهبری می‌شود.ماه گذشته این مریخ‌نورد دهمین سال پرتاب خود را با ارسال تصویری زیبا از سیاره سرخ جشن گرفت.این کاوشگر مریخی دو تصویر سیاه و سفید از مناظر مریخ ثبت کرد. این دو تصویر در نهایت با یکدیگر ترکیب شده و یک تصویر رنگی ایجاد کردند. این تصاویر از کوه شارپ(Mount Sharp) گرفته شد.

"کنجکاوی" در روز ۲۶ نوامبر سال ۲۰۱۱ به مریخ ارسال شد اما این مریخ‌نورد جدیدترین مریخ‌نورد ساکن بر سطح سیاره سرخ نیست. این افتخار متعلق به مریخ‌نورد "استقامت" و بالگرد "نبوغ" است که در ماه فوریه سال جاری برای جستجوی حیات میکروبی بر سطح مریخ فرود آمدند.

"استقامت" ماه گذشته سومین نمونه مریخی خود که حاوی ماده‌ای سبزرنگ به نام الیوین بود را جمع‌آوری کرد. این سطح‌نورد ۴۳ لوله تیتانیومی با خود دارد که از آن‌ها برای جمع‌آوری نمونه‌هایی از سطح مریخ استفاده می‌کند.
ناسا قصد دارد حدود ۳۰ نمونه از مریخ تا دهه ۲۰۳۰ به زمین بازگرداند تا دانشمندان تجزیه‌ و تحلیل‌های دقیق‌تری بر روی آن‌ها انجام دهند.با این حال مریخ‌نورد استقامت به زمین باز نخواهد گشت و نمونه‌ها طی ماموریتی دیگر جمع‌آوری و به زمین می‌رسند.

ناسا و آژانس فضایی اروپا قصد دارند تا دو فضاپیمای دیگر را در سال ۲۰۲۶ به سمت مریخ پرتاب کنند و انتظار می‌رود این فضاپیماها در سال ۲۰۲۸ به سیاره سرخ برسند.یکی از فضاپیماها مریخ‌نورد کوچکی برای جمع‌آوری نمونه‌ها روی سطح مریخ قرار می‌دهد. این مریخ‌نورد نمونه‌ها را به موشکی کوچک منتقل می‌کند. این موشک از سطح مریخ برخاسته و نمونه‌ها را درون مدارگرد مریخ قرار می‌دهد.در نهایت طی چالش‌برانگیزترین ماموریت، فضاپیمای آخر به مدارگرد نزدیک شده و نمونه‌ها را به زمین می‌رساند.در صورت موفق بودن عملیات ورود به جو، نمونه‌ها در سال ۲۰۳۱ به زمین می‌رسند.


کد مطلب: 308960

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/308960/سلفی-۳۶۰-درجه-روی-سیاره-سرخ

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir