به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۱۳ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۳۰۸۹۸۴

مقام سودانی: برقراری روابط با اسرائیل لازم بود

گروه بین‌الملل: رئیس شورای حاکمیت گذار سودان گفت که لغو وضعیت فوق‌العاده در سودان، به دیدار با دولت و هماهنگی با شورای امنیت و دفاع مرتبط است.
مقام سودانی: برقراری روابط با اسرائیل لازم بود
سپهبد عبدالفتاح البرهان، در مصاحبه با شبکه «العربیه» توافق سیاسی اخیر با عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر را «آغازی واقعی برای دوران گذار کشور» دانست و افزود که «بسیاری از وظایف دوره گذار توسط نیروهای سیاسی، انجام نشده است.» وی با بیان این که «عده‌ای می‌خواهند با استفاده از بخش نظامی، شکست‌های بسیاری را توجیه کنند»، تأکید کرد: « صفت کودتا در مورد اقدامات ما صدق نمی‌کند، بلکه این اقدامات، یک روند اصلاحات است.»

البرهان با تاکید بر اینکه ارتش «از ابتدا» به صراحت اعلام کرده بود که اصلاحات را پیش خواهد برد، افزود: «ما خواهان شراکت با نیروهای سیاسی در جهت آماده کردن امور برای مرحله گذار هستیم.» البرهان با بیان اینکه انتخاب رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور در صلاحیت شورای حاکمیت است، افزود: حمدوک در انتخاب دستیاران خود، آزادی مطلق دارد. ما می‌خواهیم حمدوک از نخبگان مستقل کمک بگیرد.

این مقام سودانی در مورد تظاهرات و شمار جان‌باختگان آن گفت: «تظاهرات مسالمت‌آمیز، حق تضمین شده برای همه است. وقوع قربانیان در تظاهرات، غیرقابل پذیرش است و ما کسانی که در این امر دست داشتند را مورد بازخواست قرار خواهیم داد. ما با همکاری با قوه قضائیه سعی داریم بفهمیم چه کسی در پشت کشتار معترضان است. در روزهای آینده مشخص خواهد شد که چه کسی پشت کشتار معترضان است.» البرهان همچنین فاش کرد که «تغییرات اخیر در ارتش و بخش امنیتی، مربوط به رویدادهای تظاهرات است. ما هیچ حزبی را متهم به کشتار تظاهرکنندگان نخواهیم کرد و منتظر نتایج تحقیقات خواهیم ماند.»

البرهان در ادامه با تاکید بر این که «دولت پنهان در همه جا حضور داشته و در راستای جلوگیری از پیشرفت، تلاش می‌کند.» افزود: «رژیم البشیر(رئیس جمهوری برکنار شده سودان) بخشی از دولت پنهان است و نیروهای سیاسی کنونی نیز همین نقش را ایفا می‌کنند. نیروهای سیاسی وجود دارند که مانع از روند انتقال دموکراتیک می‌شوند. تمام مردم سودان از تصمیمات ارتش حمایت می‌کنند و برخی نخبگان، مخالف آن هستند.» او با بیان این که نامزد ریاست جمهوری سودان نخواهد شد، گفت: «من یک ماموریت مشخص در برابر مردم و ارتش دارم که به آن متعهد هستم و آن، تکمیل دوره گذار است. ماموریت من با پایان دوره گذار به پایان می‌رسد.»

وی با بیان اینکه اساسی‌ترین اقدامی که در حال حاضر روی آن کار می‌کند، تشکیل کمیسیون عالی انتخابات است، تصریح کرد: «نمی‌خواهیم هیچ یک از نیروهای سیاسی را جایگزین کنیم، بلکه می‌خواهیم برای همه جا باز کنیم.» البرهان با تاکید بر این‌‌که او کسی را به اجرای دستورکار خارجی متهم نمی‌کند، گفت «ما اما با چشم خود شاهد این هستیم که برخی از نیروهای سیاسی، دستورکار خارجی به هدف اخلال در روند گذار در سودان را دنبال می‌کنند.»

البرهان در خصوص رابطه سودان با اسرائیل، حل و فصل این پرونده را برای بازگرداندن سودان به جامعه بین‌المللی ضروری دانست و افزود: «چه بسا روابط سودان با اسرائیل در نهایت، شکلی طبیعی پیدا کند.» او در خصوص منازعه با اتیوپی گفت: «ما به دنبال به دست آوردن حقوق خود در مرز با اتیوپی هستیم. زمین‌های خود را از طریق مذاکره و نه راه‌حل نظامی از اتیوپی به دست خواهیم آورد.» البرهان همچنین تاکید کرد که «سودان از جبهه آزادی‌بخش تیگرای در اتیوپی حمایت نمی‌کند.» البرهان در پایان عنوان کرد که «در شرق سودان، مشکلی وجود دارد و ما برای حل آن می‌کوشیم.» او با بیان این که «مذاکرات صلح متوقف شده است»، ابراز امیدواری کرد که روند این مذاکرات تکمیل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها